Islandshäst iFokus

Islandshäst

Etikettfoder
Läst 1892 ggr
allobosia
2012-09-29 01:29
0

Foderförslag ?

Vad ger ni era hästar för Kraft?

Min häst funkar inte på havre.. Jag själv gillar inte betfor och Lusern finns det ingen anledning att ge honom. Han funkade toppen på Mitavite - Cool performer men det är väldigt dyrt men finns det inget annat går jag tillbaka till det.

Vad finns det för andra alternativ? Han är en lite slöare typ så det får ju gärna vara något som ger honom lite energi.. :) Ingen exem.

Givetvis får han ett bra hö också men jag behöver ge något utöver det för energins skull. Han tränas mycket.

Alex
2012-09-29 11:39
0

Någon slags müsli? Annars brukar de klara sig bra på bara ett välbalanserat hö/hösilage, även om de tränas mycket.

De olika fodersorter du räknat upp har ju helt olika innehåll och skiljer rätt mycket i funktion, så frågan är ju först och främst vad din häst behöver så får du ju hitta något kraftfoder som innehåller det.

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

allobosia
2012-09-29 13:27
0

Ja kanske det. Har egentligen tänkt nått så sockerfritt som möjligt men müslin börjar ju bli bättre. Ja, höt är bra men han behöver något mer för energins skull. Han är ''seg''.

De jag räknade upp är såna som jag bara har räknat bort direkt för att jag inte tycker dom är nödvändiga. Speciellt betforen. :P

[tlundegard]
2012-09-29 15:19
0

Jag ska precis räkna foderstat till mina pållar utifrån höanalysen :) är inget proffs men har hittills gett krafft müsli. Till Raudur har jag müsli röd som ger skonsam energi för musklerna och till resten ger vi müsli blå. Men som sagt, nu ska jag göra en ordentlig foderstat utifrån analysen. Någon som vet när hästarna egentligen räknas som högpresterande, normalpresterande och lågpresterande?

Alex
2012-09-29 16:09
0

#2 Fast får han den energi han behöver från höet så kommer det inte göra någon skillnad på energi från kraftfoder. Förutom att hästen kan bli tjock av det. Energi gör snarare inverkan på hullet, inte på piggheten som många vill tro. Sen visst, har hästen energibrist så kan det helt klart påverka orken, men har hästen inte det blir den inte piggare av energitillskott, utan snarare fet.

Alla hästar är olika, vissa är lite segare än andra och springer inte mer än nödvändigt. Så är hästen sån naturligt förstår jag inte varför man ska öka kraftfoder för att försöka få den pigg. Är det dock bara perioder så kan det ju ha med pälssättning/fällning att göra och då kan hästen behöva extra proteintillskott eller b-vitamin, eller så har den brist på något annat som gör den slö. Energitillskott är väldigt sällan lösningen.

#3 Jag skulle säga att lågpresterande är de flesta hobbyhästar, "normalpresterande" (eller medelpresterande) är de flesta hästar som tränas och tävlas (inte nödvändigtvis men som ändå tränas för att prestera på samma sätt) rätt mycket, och högpresterande är en häst som hårdtränas inför t.ex nåt stort mästerskap, avelsvisning eller liknande, dvs som tränas för att prestera på max. Högpresterande är det väl alltså ingen som är konstant, utan just vid såna tillfällen. Åtminstone är ju våra islandshästar såna som klarar sig på ganska lite. För att jämföra så skulle jag säga att en travhäst i hårdträning är högpresterande - det krävs alltså ganska mycket för att komma upp i den nivån.

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

[tlundegard]
2012-09-29 17:11
0

#4 tack för ett bra svar! Då kommer jag nog hädanefter mest köra på kraft för mellanpresterande och sedan köra högpresterande på våren :)

allobosia
2012-09-29 20:58
0

Våran analys kommer nästa vecka. Blir skönt det. :)

Lägger i nuläget till miner blå pellets och b-vitamin.

När han åt Mitavite vet jag att det blev skillnad. Fruktansvärt bra foder, men rätt dyrt som sagt.

Kopierat av Mitavite;

Det ultimata fodret för sporthästar!

• Mer energi 17,8 MJ/kg - men lugn energi; uthålligare häst!
  • Snabbare återhämtning
  • Mer elastisk muskulatur
  • Bättre fokus på arbetet - hästen fokuserar bättre på sin uppgift om den har en lugn och tillfredställd magtrakt och ett tillgodosett näringsbehov.

Vitamite Cool Performer är ett risextraktbaserat, ångextruderat kraftfoder med unika egenskaper. Risextrakt erbjuder mer energi, men samtidigt mindre stärkelse vilket resulterar i lugn energi, dvs hästarna blir inte heta utan får istället mer ork och blir mer kommunikativa i arbetet, dessutom räcker energin längre, uthålligheten ökar.

Proteinet, aminosyraprofilen, är väldigt väl sammansatt i Vitamite Cool Performer. Med en "hästperfekt" aminosyraprofil, dvs rätt mängd essentiella och icke essentiella aminosyror, får du mer elastiska muskler, snabbare återhämtning. Dessutom avlastas hästarnas njurar då de slipper ta hand om överflödiga aminosyror som den ej kan tillgodogöra sig om proteinprofilen inte är balanserad.

FeliciaS
2012-10-01 20:32
0

Passar på att tipsa om en färsk artikel i ämnet: http://www.hastsverige.se/Nyhetslista1.html?news=15778

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus