Islandshäst iFokus

Islandshäst

Etikett: unghästen
Läst 1508 ggr
[squash97]
0

Utbildning, 5-årig Islandshäst

Jag har just gått och blivit medryttare på Eydis, en islänning på fem år som har haft föl och precis är inriden, dock är hon inte utblidad det minsta. Och tanken är då att ägaren, jag och en tjej till ska utbilda henne tillsammans med en instruktör.
Vad är det jag bör tänka på?

Hon har ett underbart lynne, och man kan göra i princip vad man vill med henne från marken. Flört Just nu har hon en ganska usel "kondis", och blir trött fort, hur tränar man bäst upp grundkonditionen? Glad

[Valtyr]
0

rid massa i skogen, klättra busa och ha kul och få upp viljan och konditionen :)

Jag brukar inte rida så mycket på bana på så unga hästar.

Sen när du känner att hon orkar mer så rider du lite kurser som hjälper er vidare med gångarterna :)

Maja
0

Vad kul! Grattis! :) Hur ser hästen ut? Har du någon bild? Det är alltid kul att se! :)

Skritt är en av de bästa sakerna för att bygga både kondition och muskler. Ut och skritta i skogen. Följ inte bara stigarna, utan skritta verkligen "i skogen", där hon får lyfta på fötterna över stock och sten.

Jag brukar inte heller sitta och nöta massa på banan som #1 säger. Kom ihåg att det ska vara kul att ridas för en unghäst. Det ska hända saker, roliga saker, som får hästen att tänka "Ja, vad kul, idag ska jag bli riden!" istället för "Nej, inte ridning idag igen…"

[squash97]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#1 Haha, det ska nog gå bra, det finns nästan bara skog här ;) Okej, vi har ju en instruktör också, så gångarter ska han nog hjälpa mig med :)

#2 Tack :)
Ja, som sagt har vi en hel del skog här…

Låter bra! :) Vi har ju en paddok(stavning?) men till vintern blir den nog frusen, och jag vet inte när ridhus-bygget blir klart, så det blir nog skogen som gäller, vare sig man vill eller inte ;)

Här är en bild på henne i vintras(eller året innan är inte helt säker då en kompis tog den, och jag har tillstånd att visa den!)

Maja
0

Åh, vilken sötnos! :) Det är fint med så mycket pannlugg tycker jag! :)

Härligt med ridhusbygge! Det är skönt att kunna träna där ibland, speciellt om det ösregnar eller blåser storm utomhus.

[squash97]
0

#4 Haha, hon liknar en mamut tycker jag ;)
Jo, det ska bli jättespännande att se hur hon reagerar på ridhuset när det är klart. Hon har ju(vad jag vet) aldrig varit i ett sådant… :) Jag har dock ingen aning om när det blir klart, så det bilr till att vänta! :P