Är detta passgång?
Har fått höra av bekant att passgång kan göras på ett icke önskvärt sätt som kallas grisepass. Jag undrar nu hur ser jag skillnaden?
Att det finns ett flygande moment i flygande pass förstår jag (men även dessa hästar måste ju sätta ner hovarna ibland)
Hur ser en korrekt passgång ut då hovarna är nere i marken.
De allra flesta som visar bilder på bra passgång visar en håst i själva flygmomentet. Men jag har aldrig sett en bild på dessa hästar som går i flygande pass då de har hovarna i marken.
Är det någon som har en sådan bild och som kan förklara skillnaden?
En korrekt pass är tvåtaktig med fart/sväv, hästen ska ta i och vinkla bakbenen ordentligt. Grisepass kallar jag nog pass som antingen är tvåtaktig och långsam eller till och med går mot fyrtakt (men inte är tillräckligt fyrtaktig för att bli tölt). En oönskad passgång helt enkelt ;) När passen är ren tvåtaktig så är mellanrummet mellan fram och bakben på samma sida hela tiden lika långt, blir mellanrummet någon gång längre mellan fram och bakben så är passen fyrtaktig. Hästen ska helt enkelt röra sig så lateralt som möjligt. Jag hoppas att du förstår! Hur man ser på en bild om passen är med eller utan sväv vet jag inte riktigt, om man inte tittar på när benen är i den position då hästen ska vara i luften. Jag lånar ett par google-bilder! Häst utan sväv: http://cdn.publishdev.se/cdn/2/166086/images/2008/pass_18620428.jpg Häst med sväv: http://www.landsbergaislandshastar.se/gangarsskolan/skola/framipass2.jpg Häst med bra bakbensaktion: http://cdn.publishdev.se/cdn/8-2/670976/images/2009/27415799_63166527.jpg Ett tips är att du går in på landberga islandshästar och kollar på deras gångartsskola ;)
Kan tillägga att sista bilden är precis när de har kommit upp i luften, här är en bild på när dom är på väg ner och har satt i en hov i marken.. http://www.fojehof.nu/images/riPass.jpg
#2 Sista bilden ser inte ut som att benparen är precis samtida. Så då borde det vara den berömda "grisepassen" ? 
Tack för ditt svar. Då vet jag.
Det kan man nog tyvärr inte se på bild, det är jättesvårt att förklara men här har du en suverän länk: http://www.landsbergaislandshastar.se/gangarsskolan/pass.htm
(Tycker iof att hästen på den sista bilden ser ut att gå i ren tvåtakt, frambenen och bakbenen har ju precis samma vinkel)
Flygande pass ska ha en liten, liten fyrtakt (i princip osynlig för ögat, men syns på bild). Är det helt ren tvåtakt är det oftast styvt, utan sväv och så kallad grisepass.
I flygande pass ser fotförflyttningen ut enligt följande: Höger bak, höger fram (direkt efter varandra) - sväv - vänster bak, vänster fram (direkt efter varandra) - sväv - höger bak, höger fram - sväv - osv.
I grisepass ser det ut såhär: Höger bak & höger fram (samtidigt) - vänster bak & vänster fram (samtidigt). Inget sväv däremellan. Hästen går helt enkelt som en kamel.
För att visa med video:
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst
#1 och #6 Nu säger ni ju olika!!
SKA passen vara två- eller fyrtakt?
Eller är det bara farten som bestämmer? Måste erkänna att jag inte riktigt såg skillnaden mellan de två filmerna mer än att hästarna gick i olika fort. Möjligen att film nr 2 att man inte såg något svävmoment men takten (två- eller fyrtakt) såg jag ingen skillnad på.
Är du säker på det, Alex? Det jag har lärt mig är att hästen ska flytta fram och bakben samtidigt så mellanrummet hela tiden är lika stort och att pass ska vara tvåtaktig. På din sista film så är ju hästen smått fyrtaktig (går mot tölt). Det jag kan se är att hästen flyttar sitt bakben strax innan frambenet. Däremot så flyttar hästen bak och framben samtidigt på den första filmen, man hör dessutom tvåtakten där :) På gångartskolan står det dessutom "Man kallar pass som blir svag i svävet för att den är fyrtaktig. Nu är det upp till betraktaren att avgöra HUR fyrtaktig passen är d.v.s. HUR stort/litet svävet är. Desto mindre sväv desto mer fyrtakt. När svävet helt försvinner är det bara fyrtakt kvar och hästen närmar sig mer och mer ren tölt."
Som sagt, fyrtakten ska vara så minimal att man varken ser eller hör den, men på sista bilden i inlägg #1 är det ren pass, som man tydligt ser är lite, lite fyrtaktig.
Men ja, det blir ju mer tvåtakt med sväv, eftersom du får "babom-meeeellanruuuuum-babom" utan sväv blir det babom-me-babom", alltså mer fyrtakt, även om inte själva fotförflyttningen ändras. Är ni med?
Gällande grisepass så kan den ju också vara lätt fyrtaktig (oftast kommer ju den vid försök till tölt) och där får man ju avgöra lite själv när det är grisepass och när det är passtaktig tölt.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
#8 , #9 Inte blev jag nå klokare av detta. Hur ska jag veta om min häst går i grisepass eller flygande pass när man själv ska avgöra om den gör det eller inte. Det blir liksom lite konstigt.

Flygande pass kräver en del av både häst och ryttare, det är extremt sällan något som händer av misstag (om det inte är en vältränad passhäst). Framför allt så krävs det en stark häst med mycket påskjut och fart, du får inte flygande pass utan ordentligt med fart.
Det bästa är att undvika passen helt om du inte har hjälp av en tränare när du själv är osäker. Passen är det sista man tar fram i en häst, efter att allt annat sitter och hästen är allmänt stark och stabil, annars är det lätt hänt att allt bara blir kaos.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
#11 Nu är detta ingen Islandshäst utan en shettis som körs i passgång. Att jag frågar är för att flera Islandsryttare sagt att han går i flygande pass men det är något jag själv har svårt att bedömma. Var mest nyfiken då jag tänkte filma honom i slow-motion.
#12 Aha, okej! Vore intressant att se, kan du lägga upp filmen här om du lyckas filma? 
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Ja! Kanske du kan hjälpa mig?
Ytterligare en fråga.
Är det när hästen inte springer så fort som det blir sk. grisepass? Kan man ha en korrekt passgång utan att ha ett flygande moment? Eller sväv kanske det heter.
Första bilden i #1 är svår att se, då det är ett räcke ivägen.
#9 då är jag med :) Det är mycket möjligt att shettisen går i pass, kanske till och med flygande (visste dock inte att shettisar hade lateralt mönster, trodde bara det fanns i varmblod!). Är det en ponnytravare? På travade tränar man ju styrka och påskjut i bakbenen så kanske har den fått tillräcklig styrka och snabbhet för att gå i flygande pass? Bara teorier.. Grisepass kallar jag det som är för mycket åt fyrtakt, men jag tycker att det finns ett mellanting mellan flygande pass och grisepass, där hästen går nästan tillräckligt lateralt men inte har styrkan att få det där påskjutet som bidrar till sväv. Ser det en del på tävlingar :) Korrekt pass vet jag inte om jag skulle kalla det, men en bra början på träningen mot flygande pass iallafall ;) De flesta hästarna har nog inte så snabb pass i början, det är något man tränar upp. Skulle vara intressant att se en video!
#16 Ja det är en f.d. ponnytravare. Han fick ju naurligtvis inte passa under den tiden han tävlade men han har alltid haft lätt för sig att gå över i passgång. Sen han slutade att tävla, för 8 år sedan, har vi inte tvingat honom att hålla traven utan han har fått gå lite hur han vill och eftersom han i hela sitt liv har haft en naturlig fallenhet för att gå i passgång så har vi försökt utveckla den.
Redan då han var ung red min dotter honom på en Hubertusjakt och då kom det upp en islandsryttare och berättade förvånat att han gick flygande pass. Vi blev väl inte så glada över det då (eftersom han var ponnytravare) men det hjälpte ändå min dotter med att vara uppmärksam på att han inte skulle gå över i passgång i loppen. Efter den gången har det då och då kommit fram islandsryttare till oss och berättat att han går flygande pass.
Idag är han 23 år gammal och tycker att det vore roligt att utveckla hans passång nu när han inte längre tävlar. Han är rätt duktig på att tölta också. Det gjorde han tyvärr också under den tiden han tävlade. Även det är en oönskad gångart inom travet men som sagt nu FÅR han tölta också.
Han verkar ha fått alla de gamla gångarterna i sig.
Vad roligt! Hade ingen aning alls om att det fanns hos shettisen (det kanske det normalt inte gör?), det låter ju helt klart som att det är en snabb och ordentlig passgång han har oavsett om det är med sväv eller inte (som tlundegard skriver får inte alla till svävet i början, det kan ta en stund att träna upp styrkan till) så det vore himla roligt att se! 
Mvh Alex
Värd för Ridsport
#18 Han är av en gammal shettisstam och är dessutom själv rätt gammal så det kanske är därför. Dagens shettisar (speciellt ponnytravare) ser man sällan använda sig av dessa gångarter. 
Det kommer nog dröja ett tag innan jag kan filma honom. Behöver någon som kör honom i passgång och klarar av det. Mina döttrar är upptagna nästan jämt numera (med jobb, skola och tävlingar) Men jag ska göra mitt bästa. 
En fråga: De amerikanska passgångstravarna, går de i grisepass eller flygande pass? Tittar man på bilder från dessa lopp så har de ett flygande moment men sen är jag ju som sagt inge vidare på detta med passgång (eller islandshästar och deras rörelser, över huvudtaget
)
Dom går i flygande pass! :) annars hade dom inte kunnat gå så fort.
#21 Okej! Tack för ditt svar. 
#23 Jomen visst ser det ut som pass :)
Din häst går i ren grisse pass du moste trena honom i åpna och på volte och få med rompan. Trena 8 och serpentiner och volte. Trava och trava och få hue ned:)
#25 menar du min? =)
Jag skulle då inte börja träna hästen i öppna och volter bara för att den går i grisepass i hagen. Iofs är det bra träning då och då, men kanske inte bäst för att få fram flygande pass :o Men hästen går i grisepass på bilden :)
27# Hur ser man det? Jag trodde det såg ut som pass, men sen är jag väl ingen expert 
Ja, visa på skillnaden om den nu kan ses på bild. Ska benen vara helt parallella vid ordentlig passgång? Är det de som är skillnaden?
är det ts så okej, -är det min bild så blev hon 2år i somras och tränas än så länge inte..
När min tjej springer i hagen och man står framför ser det ut som om hon bara kommer svävande eftersom själva kroppen typ inte rör sej, hon svävar lixom fram och man ser inga ben som far o flyger eller flaxar ut utan hon e spikrak!.
#30 Jag har inte lagt in någon bild!
#31 nej jag tänkte på det som skrevs att man skulle arbeta på volt för att få fram passen, stod inte vem det var "riktat" mot så jag tänker bara eftersom jag la upp en bild på mitt sto lite längre upp och undrade om det var pass som hon visade på bilden.