Islandshäst iFokus

Islandshäst

Etikettfoder
Läst 3070 ggr
josefeen
1

Det här med grovfoder..

Hej!

Tänkte ta upp en fråga här, som kanske är lite känslig, men jag måste bara fråga.

Hur mycket hö/silage får era hästar? Jag har hört att det för många ligger runt 6 kg, och jag tycker det är på tok för lite!

Jag vill absolut inte sätta mig över någon genom att säga det, är bara nyfiken och är för feg för att ifrågasätta människor IRL ;)

Mina hästar har alltid fått, om inte fritillgång, så säkert runt 10 kg/häst. Och dom är verkligen inte tjocka på ngt vis.

En av mina hästar var väldigt tjock ett tag men det visade sig bero på ämnesomsättningen så han fick homeopatbehandling för det och nu är han snärt och fin!

Men hur gör ni? Är det bara jag som vräker på med grovfodret? :)

Tusen
0

En häst kan aldrig få för mycket grovfoder. Är hästen fet skall den motioneras mer. Inget annat. Kraftfodret skall bort! Det är den som gör hästen fet.

En häst som har fri tillgång på grovfoder äter det den behöver (under en övergång kan den hetsäta men det går över när hästen inser att det alltid finns mat) Hö ger inte feta hästar däremot kan de bli bukiga. Då är det bara att motionera mer.

Våra shettisar och russ äter c.a 10 kg var om dagen (fri tillgång). Folk förundras över hur smala och fina de är då de får höra att de äter fritt. De går dessutom på kraftigt bete från maj-oktober och är lika fina och slimmade då. Alla tävlar och gör det riktigt bra.Skrattande

powderpuff
0

Jag ger mina som du. Hellre lite för mycket än för lite. Har sett avskräckande exempel på hästar som får för lite. De står bla och hänger överstaketen och letar mat Rynkar på näsan

Jag vill gärna ha ett sent skördat hö/hösilage så jag kan ge mer och bara lägga till lite mineraler och vitaminer om de skulle fattas.

Jag saknar dig. De går aldrig över. De gör bara mindre ont ibland...

Min blogg, "Sockerblomman"

thicha
0

mina har fri tillgång ur slowfeed nät, dom äter lite olika beroende på hur kallt det är ute,.. som mest på mina två är det 20kg på en dag men då är det kallt.. Ger ju mina pellets också 1kg/dag.

Aribigga
0

Din åsikt är väl den som är mest "inne" just nu. Mycket grovfoder och hellst inget kraftfoder. I alla fall om man läser på internet.

Jag tycker det är en utomordentlig bra åsikt! Jag fodrar bara med hö till min kille.

Mammas isis får dock kraftfoder också, men det behövs då han äter väldigt lite hö trots att han i princip har fri tillgång till det. Han är väldigt kräsen.

lurvponnyn.vimeddjur.se

Tusen
0

#4 Vad menar du med mest "inne"?

Aribigga
0

#5 Jag menar att det verkar vara den åsikten som är mest vanlig nu.

Åsikter ändras ju allt eftersom det kommer ny forskning, ibland sakta och ibland snabbare. Det är precis som med betten, förut ansågs ju tvådelade tjocka bett vara snällast men nu har de flesta kommit på att det inte alls är så utan försöker med raka eller tredelade bett.

lurvponnyn.vimeddjur.se

Tusen
0

#6 Okej, men då det gäller vissa saker så är det inte bara "inne" utan det har forskats vidare och man hittat mer fakta för att kuna försvara en teori.

Aribigga
0

Var snäll och häng inte upp dig på mitt ordval :) Jag var lite trött när jag skrev och tyckte själv att det lät lite fel men kom inte på något bättre just då.

lurvponnyn.vimeddjur.se

josefeen
0

Vad härligt!

Ja, det är så synd om hästar som man verkligen ser är hungriga!

Folk undrar varför hästarna har så stora magar och ger mindre mat, men jag tror att det är som på människor - att dom ställer in sig på svällt och lagrar det dom får. Eller hur man ska beskriva det.

Mina får så mycket grovfoder som möjligt och ca 1 kg (mer eller mindre) kraftfoder. Jag tycker det är bra att ge dom kraft när dom rids mycket. När folk säger att "vildhästar äter inte kraftfoder och dom klarar sig" brukar jag svara "det är möjligt, men dom rids ju inte heller - och bara där går ju en massa energi."
Sedan, hur vet vi hur bra vildhästarna mår, i längden..?

Nä, fri tillgång på grovfoder och ett BRA kraftfoder + vitaminer, så mår alla hästar bra! :)

Tusen
0

#8 Okej! Trodde att du trodde att det gick mode i allt. Sorry. Skäms

[tlundegard]
0

Jag tycker att Ia och Denni har väldigt bra info om foder på sin hemsida! http://iaodenni.nu/html/foderrad.html Vi testade att ge fri tillgång till grovfoder i hönät förra vintern men det funkade inte, en av hästarna kunde inte anpassa sig utan stod och åt hela tiden, hon blev rejält överviktig! Hur mycket hö hästarna får beror lite på hur torrt hö/silaget är och hur lätt hästarna har att gå upp i vikt. Vi har alltid fri tillgång till halm åt dem på vintern för att de ska hålla igång magarna :)

thicha
0

hur stora hål var det i hönätet då?

Alex
0

6 kg hösilage behöver inte vara för lite, så länge hästarna får i sig det de behöver. Jag har själv jobbat i ett stall där vissa hästar gick på 6 kg hösilage vintertid, dock ett med fruktansvärt bra värden, så det hade inte gått att ge dem mer. Och då reds de flesta dagligen. De fick ju dock fri tillgång på halm istället, så man ska ju inte hänga upp sig på enbart mängden hösilage, det beror ju dels på värdet samt på vad de får utöver det.

Sen finns det faktiskt såna hästar som absolut inte kan gå på fri tillgång. Jag har hand om en häst nu som äter allt och hela tiden, som absolut inte ger sig för att hon inte behöver mer. Hon tuggar på grimskaft (härom dagen gnagde hon av ett på mindre än en minut när hon stod uppbunden), tyglar m.m. i brist på annat. En sån häst går det inte att ha på fri tillgång, vare sig det gäller bete eller hö/hösilage. Tilläggas kan även att hon är extremt lättfödd och har lätt för att gå upp i vikt.

Missförstå mig inte, jag är helt klart för en stor mängd grovfoder och fri tillgång är fantastiskt bra om det funkar! Dock är det en lättfödd ras vi har och man får ju tänka lite på vikten och fångrisken och så, jag vet tyvärr på tok för många hästar som är smällfeta för att de går på för mycket bete/grovfoder. Ja, självklart är motionen viktig, men har man inte möjlighet att ge hästen den mängd motion som krävs för att den ska hålla vikten (något som kan vara svårt på ett lättfött kallblod) så är det betydligt bättre att ge begränsad föda.

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Tusen
0

Om en häst inte får tugga hela tiden får den magsår.

Sitter just nu och läser om detta i tidningen "Hästen". Där står just att många tror att bara hästen får gå på lösdrift så får den inge magsår. Det är alltså helt fel!

För att undvika magsår (som de flesta ridhästar verkar ha) MÅSTE man ge hästen något att äte hela tiden. SÅ fort hästen inte har något att äta, svälter den och magsyra (som är väldigt stark på hästar) utsöndras och skapar därmed magsår.

Dock måste man inte enbart ge grovfoder för att inte hästen ska svälta. Halm, kvistar och rötter duger bra för att hålla hästens mage igång. Man bör dessutom vara noggrann med att inhandla mindre kraftigt hö istället så att hästen kan äta så mycket som möjligt.

Så oavsett om hästen är lättfödd eller svårfödd behöver den äta kontinuerligt. Det är vår uppgift att se till att hästen äter den typ av foder som passar den bäst.

Tyvärr verkar det som (enligt denna undersökning) att det är väldigt vanligt att fritidshästar och ridhästar får magsår. Travhästar har varit föremål för anklagelser i många år, för att vara så stressade att de fått magsår. Nu har det visat sig att de som har minst magsår är just travhästar för de har i allmänhet alltid fri tillgång på grovfoder.