Islandshästens färger
Jag skulle vilja få förslag på var jag kan läsa om islandshästens färger. Både böcker eller sidor på internet.
Just nu är jag speciellt intresserad av vilka olika slags skäckar det finns i rasen. Och det här med splashgenen, hur den fungerar.
Kanske finns det läsare här inne på iFokus som är bra på just dessa områden?
Tack på förhand! 
Har ingen aning om inom vilken kategori jag ska lägga inlägget, men det får bli under avel, då detta handlar om ärftlighet.
Mvh Nina Liljedahl
En ganska bra sida med islandshästens färger:
http://www.islandssidan.se/islandshastfarg/
En sida med lite om bukskäckgenen:
Det finns bara två skäckvarianter hos islandshäst. Den ena är den "vanliga" dorsalskäcken, eller ryggskäcken. Den är dominant vilket gör att det bara krävs ett anlag för att hästen ska bli skäck. Det vita kommer uppifrån och sprider sig neråt, därav att det kallas ryggskäck (i vardagligt tal är det ju det vi pratar om när vi bara säger skäck).
Den andra är ventralskäcken, s.k. bukskäck eller splash. Den är reccessiv, vilket innebär att det krävs dubbeluppsättning av genen för att hästen ska bli bukskäck, båda föräldrarna måste alltså vara bärare av anlaget.
Hos en bukskäck kommer det vita nedifrån och sprider sig uppåt och ger oftast vita ben, stora, vita tecken i ansiktet och blå ögon. Det i dubbel uppsättning av genen. Hos en häst som är bärare av genen kan det ibland synas i form av vita tecken på benen, ansiktet och/eller blå ögon, men det behöver inte synas alls utan hästen kan lika gärna vara helt enfärgad.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst