För lite/för dålig mat
Om en unghäst får för lite och eller för dålig mat under de första åren i livet, säg när den är mellan 1 och 3 år, när det händer väldigt mycket i kroppen på dom och dom kan väl behöva både extra protein och energi.
Men om hästen inte får det och det nu visar sig att pälsen är matt och jag tycker nog att den borde ha växt några cm på höjden mer än den gjort hittills.
Den är även "toppig" över ryggen och såklart muskelfattig då den inte arbetat något. Den ser mer ut som en tvååring än treåring.
Frågan är om det är kört nu? Kommer den förbli så liten som den är nu? Knappt C-ponny eller kan den växa ikapp senare nu när vi börjat fodra upp den och håller den på ett vettigt unghästvis?
Min kille sköt ordentligt på höjden mellan 3,5-5 år, över 7 cm! Det året gick han på ordentligt bete och mer eller mindre fri tillgång på bra grovfoder på vintern, tror att det gjorde mycket till. Mellan 3-4 växte han inte jättemycket, då fodrades han 4 ggr per dygn med halvdant grovfoder plus tillskott, dock ordentligt bete. Så jag tror absolut att fodret spelar stor roll.
Men jag tror absolut inte att det är "kört", dom växer väl tills dom är runt 7 år gamla och kan alltså skjuta i höjden bara på något år ;)
När jag köpte min unghäst, då han var 2, så var han väldigt smal och skruttig. Ett typexemplar på en häst som fått för lite näring.
Jag var också orolig ett tag, men jag började ge honom fri tillgång på grovfoder och runt 1 kg kraftfoder + vitaminer.
Det sa bara pang! så hade han skjutit i höjd och superfin päls, manen växte som bara den.
Och nu, snart 4 år senare, så är han OTROLIGT vacker, om man får säga så om sina egna hästar…. 
Han är hög (mellan 140-145), superfin päls, enorm utstrålning och hela han är bara… energi!
Så mata på! Och se till att ge ett BRA kraftfoder med vitaminer. Det är den vanligaste problemet nu för tiden. Att hästar får fel kraftfoder. Det är inte många foderleverantörer som har riktigt bra klass på fodret.
Just nu får den lucern, krafft pluss protein och olja. Jag betar den extra när det finns tid och ger den hö så fort den står inne.
Hagen den går i är det tyvärr inte så mycket i men det finns fri tillgång på halm.
Börjar fodras i hagen fr o m 1 oktober tre gånger om dagen. Alla andra hästarna är för feta i hagen så tyvärr kan jag inte ge fri tillgång till den lille men redan nu tycker vi som såg den när den kom att den blivit finare i hull och har börjat fälla päls nu som bara den, så förhoppningsvis blir vinterskruden riktigt röd och blank!
I allmänhet har hästar en förmåga att växa ifatt om de haft det lite tufft i yngre år. Så det ska nog lösa sig. Det är nästan värre om man fodrar på en unghäst för hårt med kraftfoder. De blir då broileruppfödda och håller sämre.De blir ofta rätt stora men till ingen nytta. Skelettet är vekar om de växer fort.
Som jag skrev får inte denna något kraftfoder alls då lucernen räknas ju som grovfoder. Den följer även med ut på ridturer som handhäst 1-2 ggr vecka och tömkörs någon gång också i veckan.
Frågade en foderkunnig vän som har dressyrhästar om hur jag skulle göra och denne föreslog havre+betfor+mineraler… Men jag tycker inte det är något fel på energin i hästen och den är inte mager på något vis så jag tänker köra på nu med lucern en månad till och se hur den ser ut efter det.
Och som du säger, jag vill ju inte att den ska skjuta i höjden pang poff. Frågan var bara om den kommer/kan växa lite till då den är en dm under de andra jämnåriga, hehe
#5 Jag tror du kan vara lugn. Du verkar ha en vetig syn på detta med foder.