Foder innan köp
Jag sitter i stort sett dagligen och tittar på hästannonser. Inte för att jag ska köpa någon, men jag tycker om att se vad som finns på marknaden, dels för att jag har mitt sto till salu själv. Väldigt många annonser innehåller meningen "lämnas inte ut på foder före köp" på ett eller annat sätt. Visst förstår jag hur de tänker, jag vill inte lämna mitt sto på foder till någon, för "risken" finns ju att man får tillbaka hästen efter en period och då måste göra om hela försäljningsprocessen igen. I värsta fall kan man ju till och med få hem en trasig häst, skadad eller felriden. Värdet på hästen kan dessutom sjunka… En hel del anledningar alltså. Sedan läser jag en del "Hästar köpes"-annonser också och i dem hittar jag ofta meningen "Vill ha hästen på foder innan köp". Jag förstår köparen också. Att köpa en häst är ett enormt ansvar och då vill man ju att allt (eller i alla fall så mycket som möjligt) ska fungera. Vid köp lägger du ofta ut en ganska stor summa pengar också och det är inte alla som vill lägga 55.000 kr på någonting som "kanske" kan vara bra. Det är en stor risk att köpa häst. Tänk om hästen är jättefin på provridningen, men blir en helt annan häst efter någon månad (om vi bortser från faktorer som att flytt, ny ägare, nya hagkompisar m.m. kan spela in). Det kanske visar sig att hästen inte alls är vad köparen trodde först. Får man ha hästen på foder (en provperiod) först kanske man hinner inse det innan man skriver på köpekontraktet. Så, vad har ni för tankar kring detta? Skulle du kunna lämna ut din saluhäst på foder innan försäljning? Varför? Varför inte? Har du haft en häst på prov innan du köpte den? Fick det dig att inse att du skulle/inte skulle köpa hästen?
jag lämnar helst inte ut på foder innan köp, det är så stor risk att man får tillbaka en häst som är fel skött på ett eller annat sätt.
Dock var jag så illa tvungen en gång, hade en riktig bråkstake till connemara, den va hur fin som helst med mig men så snart någon sulle provrida var hon ett monster så det var enda sättet att hitta en köpare, de fick ha henne en månad och sen köpte dom henne.
Nya hästen jag har nu får jag låna ett halvår innan jag behöver bestämma mig, hade aldrig kommit till skott annars för jag vågar inte lägga de pengarna på en häst jag inte vet om den passar mig till 110% eller inte, det är ju såå svårt att avgöra genom att provrida ett par gånger om hästen har det jag söker, men då har jag väldigt stora krav också eftersom jag söker efter en blivande topp tävlingshäst. Det är ju bra mycket lättare om man bara söker en trevlig familjehäst som har kapacitet för lättare tävling/kurser.
Har provat ganska många och alla har haft fantastisk stam och varit tränade av proffs innan, men jag har inte vågat för hur ska man veta vad det blir av dem när de är så unga och lite tränade? Hur vet man att man inte slänger en förmögenhet på en häst som aldrig blir något.
Så för min del hade jag en väldans tur att ägaren vågade ge mig förtroendet för jag var såå nära att missa en häst som verkar passa mig perfekt.
Mina 2 hästar har jag haft på foder innan jag köpt dem. Den ena kunde jag ha på livstidsfoder, men jag ville köpa honom, det kändes bättre, men köpte honom för ett lågt pris =)
Min andra häst som jag nu äger hade jag på foder från mars tills för ett par dagar sen. Jag skulle inte köpa en till häst fören om ett par år, men en bekant till mig hade ett föl och hon ville att jag skulle köpa honom så jag fick honom på avbetalning. Antar att folk inte har sån tur som jag har, men det går.
Jag skulle nog kunna tänka mig att lämna ut på foder, så jag vet att hästen får det bra, istället för att risken skulle bli att den vandrar mellan olika hem. =)
Jag lämnar gärna ut på foder till köpare. Jag vill inte att mina hästar skall köpas och sedan säljas vidare direkt om de inte passar ihop.
Det finns ju alltid en massa hästar som lämnas på foder och varför skulle de bli mer skadade än de som köps direkt? Antagligen lämnar man hästen på för kort fodertid innan den säljs så köparen känner att den måste hinna testa allt innan köpet. Om man lämnar sin saluhäst under en längre fodertid så är nog risken att hästen tas för hårt mindre.
Jag har aldrig råkat ut för att jag har fått tillbaka en misskött häst. Jag har då både lånat ut hästar på foder samt sålt hästar på villkoret att de måste passa för varandra innan köpet går igenom.
Jag har själv det kravet då jag köper hästar av okända människor. Jag vill ju att vi ska passa ihop.