Hästar och åska
Jag satt och läste en artikel på Aftonbladet om hur en ponny hade dödats av blixten idag och vi hade själv ett rejält åskväder som drog förbi oss idag.
Då började jag fundera på hur olika vi reagerar på åska och oväder. När det duggregnar lite utomhus är det väl ytterst få (om ens någon) som plockar in hästarna i stallet. När det börjar ösregna så vet jag några som gärna tar in sina hästar (speciellt om de inte har något skydd att gå in under själva). Men hur är det vid åska egentligen?
Låter ni era hästar gå kvar ute i hagen vid rejäla åskväder? Tar ni in dem? Var drar ni gränsen för om ni tar in eller låter hästen vara ute i hagen?
Ja, här har det regnat väldigt mycket denna sommar, och haft en hel del åska! Vi har små skogspartier i alla hagar så dem kan komma undan för regn och även solen, Nu har åskovädren gått över oss fort men håller det på och åskar en hel dag eller kväll/natt så skulle jag nog ta in dem och speceillt om temperaturen går ner under 8+ och det regnar för då vet jag att dem börjar bli lite kalla,, jag vet att dem annars inte bryr sej om varken åska eller fyrverkerier, har man åksledare på staketen heller så är det heller ingen fara på så sett.
Hästarna går kvar ute (om det inte är väldigt nära intagsdags, då kan jag plocka in lite tidigare vid åskrisk, mest för att få in dem före ett ev. ösregn, för min egen skull), men strömmen i staketet stängs av.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst