Avliva häst
Idag tog vi bort en av företagets hästar, avlivades med bult. Första gången jag var med vid en avlivning, och jag var med under hela proceduren. Jag har vart säker förut på att jag ska använda bult den dagen det är dags för någon av mina, och efter det här är jag ännu mer säker. Gick så fort att jag inte ens hann reagera själv innan hästen var borta.
Vad kommer ni själva använda för avlivningsmetod till era hästar när den dagen kommer (som vi självklart hoppas dröjer bra länge)? Och om ni vart med om avlivningar tidigare, vad har ni använt då, och vad är era erfarenheter och tankar kring det?
Bild på Fenja, som lämnade oss alldeles för ung…
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst
Tråkigt!
Tack och lov (ska man väl säga?) så har jag aldrig varit med om en avlivning. Men den dagen det blir så blir det bult är jag rätt så säker på. Då dör hästen direkt, spruta känns så utdraget och hästen kan lida om man gör fel…
uscha vad tråkigt!
Jag har häller aldrig tur nog behövt vara med om det själv, men har vart säker på att när dagen kommer är det bult som känns bäst ganska länge nu.
En åring vi sålde för ett par år sen avlivades med spruta på strömsholm efter en extrem tarmvredsattack bara några månader efter att köpet gått igenom. Znak som han hette (Rysk basjkir, 1 års hingst) hade kämpat emot sprutan i nästan en minut och vet. hade tyckt det var lika hemskt att se på som nya ägaren.
Efter att mamma berättade det har vi vart säker på att bult är det rätta när det gäller så pass stora djur som hästar, det går fort och dom hinner inte känna något.
Fast nu hoppas jag ju såklart att Herkules och jag får en lååång fin framtid för oss! :)
/ Josefine och Herkules, www.isbitarna.se
Har avlivat två hästar med spruta. Har gått mycket bra faktiskt. Veterinärerna skötte det hela mycket bra vid båda tillfällena. Båda hästarna är dessutom begravda här hemma. Med tillstånt givetvis. Känns bra och kommer nog att använda mig av detta sätt om jag har möjlighet även framöver om det skulle behövas. Vilket jag hoppas ska ta ett bra tag.
Mvh, Carro.
När den hemska dagen kommer så kommer jag att välja bult.

Bult. Har sett flera stora djur, både hästar och kor, avlivas med injektion och det har varit mycket utdragna dödsprocesser.
Jag hoppas verkligen inte att behöva avliva utan att det sker naturligt, av ålder… Jag vill verkligen inte tänka på det, men spruta skulle vara det enda tänkbara alternativet.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
#5 Jobbigt att se. Jag har aldrig vart med om spruta själv, men har vänner som har, och de gör det aldrig mer… Framför allt islandshästar är ju inte de som "ger sig" heller, utan kämpar emot in i det sista. Vet en häst som fortfarande stod på benen efter två sprutor för att hon vägrade lägga sig ner… Och även om det ser lugnare ut för våra ögon vill jag inte tänka på vad som rör sig i hästarnas huvud, kan ju tänka sig själv vilken panik man skulle få om helt plötsligt benen slutade bära en.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
#7 - …och framför allt att man inte kan kontrollera sina rörelser. Hästen som är ett flyktdjur dessutom.
Ska snart avliva en häst i stallet och jag har lovar att vara den som är med då ägaren inte klarar det. Tror att det lutar åt bult.
Kanske lite ot med undrar om "bult-skottet" låter mkt?
Isåfall har jag inte en aning om vad jag skulle välja om det behövdes…
Skulle kännas som att välja mellan pest eller kolera…
Paniken man skulle drabbas av den/de sekunderna man var medveten vid bultingen eller när kroppen ger upp vid sprutan… :(
Får hoppas att det aldrig blir nödvändigt att välja och hästen blir gammal och dör "naturligt" istället, men det borde vara många år kvar :)
Alltid Oavsett
#9 Det finns ingen sekund där hästen är medveten om bultpistolen. Den sitter precis intill pannan och ja, den låter lite just när den trycks av. Jag skvatt till i det läget, var inte beredd på det, men hästen var borta i precis samma veva som jag skvatt. Ljudet kommer alltså inte före bulten, så hästen hinner inte höra det en gång.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
#10 Okej
Alltid Oavsett
Kommer troligtvis välja bult, om jag måste välja.
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
Det har absolut INTE varit något utdraget. Allt har gått mycket lugnt och stilla tillväga. De har lagt sig ner och somnat helt enkelt. Har även bekanta som använt sig av båda delarna och tycker att det har gått bra på båda sätten. Situationen får bestämma. Är iaf glad att hästarna är begravda här hemma. Vi har ju mark och möjlighet tilldet. Alla har ju inte det och vill inte heller för den delen. Dessutom tillåter inte alla kommuner det. Man måste ju ha tillstånd.

Jag tog bort min islänning i aug 2009, då med spruta.. detta är det bästa alternativet anser jag, de somnar in. I mina ögon är det, det värsta som finns att se sin häst falla ihop som en stor säck potatis, nej, lugnast är att se sin kära kompis somna in så naturligt som möjligt. Men det är vad jag tycker. Min "Lusse" ligger begravd hemma där han alltid varit (med tillstånd).
Blir det inte väldigt mkt blod vid bult avlivning?

Fick avliva min bästa vän efter över 20års vänskap.
Hon var mitt allt var inget jag inte hade gjort för den hästen o inget hon inte hade gjort för mig.
Hon fick ett fint slut efter att ha druckit upp 2l coca cola kliade i pan luggen pang borta.
Hon märkte inget alls av bulten.
Smällen var fruktansvärd i mina öron men det var för jag viste det var över, igentligen lät den knappt alls.
Hon föll inte som en säck potatis utan segnade långsamt ner.
Knappt något blod alls, syntes inte på betet att hon dött där.
Blir bullt nästa gång med för hästen hinner inte märka något alls.
Har den stora turen att få bo med en hittekatt!Tungan ute
Utan djur är livet inge kul!Glad
#14.
Tycker samma som Du. Tyckte att det gick mycket lugnt och fint till. Vetrinären gav lite lugnande först och jag fick den tid jag ville innan han började spruta. Båda lade sig lugnt ner och somnade. Kan ej bli mindre odramatiskt än så här.
Mvh, Carro.
Kan inte mycket om detta….
Vad är "bult"?
Tycker det är bra att du startar en sån här tråd så man vet lite mer för de flesta av oss kommer säkert en dag få vara med om ågot sådant.
Vi har tagit bort två hästar, den ena avlivades med sömnmedel av veterinär, han fick överdos och somnade in.
Den andra åkte vi till ett slakteri med, allt lät jätte bra och de tog emot många hästar och man fick vara med, hästarna tog först på morgonen så de inte skulle behöva se något. Sen när vi kom dit tog de bara hästen och ledde in i ett rum och mamma fick inte följa med som de lovat :S jag satt i bilen och visste ingenting.
Så nästa gång så kommer vi ta hem någon för vi känner oss lurade för mamma ville ju vara med.
Vi tyckte att det var onödigt att bara slänga bort köttet, det är väl bra att det används.
Men finns det någon som man kan ta hem som avlivar med bult och sen tar tillvara på köttet? känns ju så onödigt att det bara ska eldas upp sen dåligt för miljön är det också.
#17 Bultpistol. I princip skjuter man hästen i huvudet, så den blir hjärndöd och helt borta omedelbart. Sen avblodar man, så hästen dör rent fysiskt pga blodbrist.
#18 Nej, tyvärr går det inte att avliva hemma och sen låta köttet gå till livsmedel. Det är så noga med hygienen och hur det sköts och allt, därför måste de avlivas på slakteri om köttet ska tas tillvara på.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Jag har tyvärr fått tagit bort två hästar… Supertråkigt, båda pga spatt!! :(
Den ena hästen, Höttur, avlivades för ca 2 år sedan. Då åkte vi till en klinik och lämnade honom i en box och ta adjö. Gav honom flera kg kraftfoder och hö osv. Sen fick man åka hem och då avlivade dom med spruta. Tyckte det var väldigt bra, vill absolut inte vara med under själva proceduren.
Den andra hästen, Hersir, tog vi bort för bara några veckor sedan. Då kom det hem en vet till oss. Han fick först lugnande i boxen (jag och mamma var inne, så pappa fick sköta allt). Då hade man 1 min på sig att gå till "graven" (usch så hemskt). Sedan när dom var framme höll han på att ramla ihop av det lugnande och då fick han den dödande dosen. Veterinären sa att det var den finaste avlivningarna han hade gjort och att det gick väldigt bra!!
Veterinären berättade dock några skräckexempel som man blev riktigt ledsen av att höra, usch så hemskt!!!
okej det var ju synd för det känns så onödigt att det bara ska eldas upp. Men men det är väl bara att acceptera för vi kommer inte åka till slakteriet igen för man vill ju vara med ända in i slutet och finnas där och ta farväl.
Lite fult av dom att säga att man fick det och sen när alla papper var skrivna och allt bara tog dom hästen gick in i ett rum och kom ut med grimman.
Men det är inte så mkt att göra åt, vi hade blivit rekomenderade dom av flera andra hästägare och bara hört gott om dom så det var svårt att veta innan.
Vi har både slaktat med bultpistol på slakteri och avlivningsspruta hemma. För min del tycker jag att det fungerat bra på båda sätten.
Slakteriet vi åkte till var ett mycket litet slakteri och vi blev väl omhändertagna, badå häst och vi. De hade t.o.m. en hink med äpplen till hästen som man fick ge hästen om man inte kunde koma in direkt. De gav oss även den tid vi behövde för att ta farväl och de var noga med att höra efter om hästen var rädd om huvudet eller något annt de skulle tänka på. Toppenställe.
Sen har vi varit tvugna att avliva hemma då hästarna som avlivats varit behandlade med medicin som ger livstidskarrens. Det löttet klassas som otjänligt och måste förstöras. Då har vår veterinär som också är vår granne gett hästen en lugnande spruta och sedan sprutat in ett gift så starkt att hästen är död innan den faller till marken. Ruggigt gifitg ämne de har numera. Efter det har slaktbilen kommit och hämtat kroppen. Men det har jag inte velat se så då har vi gått undan.
19#uch…..
Jag kommer nog välja spruta
Fast hälst vill jag att min häst ska bli gammal och dö naturligt
men hur många hästar blir gamla och dör naturligt egentligen?
Oftast när de är så gamla så de dör naturligt har det väl gått så långt att hästen lider. Jag har iaf inte hört om någon som mått bra hela tiden och sen dött självmant på ett snabbt och smärtfritt sätt?
#24 Nej, det har du rätt i men det händer. Vi hade en gammal shettis som dog just på det sättet. Hon var 35 år gammal, lite tunn men alla täänderna var kvar och hyffsat fina. Hon hörde och såg bra fortfarande. Hon kördes i vagn ända in till den dagen hon dog. Hon t.o.m stack med sin lilla husse veckan innan hon dog. Kvällen innan hon dog var hon precis som vanligt då hon fick sitt kraftfoder (hö hade hon fri tillgång på). Hon mumsade i sig kraftfodret och började sedan tugga på höet. På morgonen hittade vi henne liggandes i en solig glänta. Hon såg ut att ha somnat in under natten. Helt odramatiskt. De andra hästarna var också lugna och hade lämnat henne ifred.
Men att få sluta sitt liv på det sättet är nog väldigt sällsynt och man MÅSTE vara beredd på den dagen man måste ta bort sin vän. Det ingår liksom då man bestämmer sig för att ta hand om ett djur.
går det till så fint är det ju bra :) men tyvärr finns det en de som låter det gå för långt innan de tar bort sina djur.