Passträning
Ni som tränar era hästar i pass - hur ofta och hur mycket tränar lägger ni hästarna i pass? Hur långa sträckor rider ni passen på? Tränar ni bara pass på banan? Tränar ni pass i skogen? Blir det på grusvägar eller annat underlag?
En gång per ridpass?
En gång varannat ridpass?
En gång i veckan?
Två gånger per ridpass?
En gång i månaden?

För mig går det i perioder, men som max tränar vi 1 gg i veckan, ibland kanske bara 1 gång i må¨naden, det beror på om vi har någon tävling inplanerad osv.
Vi har ingen passbana, så vi lägger på gångarna mellan hagarna där det är rakt, mätte sträckan här om dagen, den är ca 130 m. Men ibland rider jag bort till en rakbana där de tränar travhästar, där är det packad sand som underlag. Men den vet jag inte hur lång den är, men lägger aldrig hela sträckan.
De pass jag tränar passen, brukar jag köra så jag blir nöjd. Är jag nöjd efter första läggningen, så får det räcka. Vill hellst inte avsluta passträningen med att han går över i galopp.
kissmekate.blogg.se
Under tävlingssäsongen 1-3 gånger i veckan. Annars lite mer sällan.
Tränar dock explosivitet och styrka i de andra gångarterna så att de hjälper passen.
en gång varannan vecka ungefär, brukar bli att jag gör ett par läggningar några dagar innan tävling för att checka av så allt sitter och jag brukar tävla ca 2 ggr per månad ungefär.