Islandshäst iFokus

Islandshäst

Etikettträning
Läst 3875 ggr
[tlundegard]
1

Passläggning!

Lite nyfiken, hur gör ni när ni ska lägga era hästar i pass? Gör ni likadant varje gång? Ska jag vara ärlig så har jag aldrig lärt mig rida pass. Visst, jag har testat lite och började träna pass på min förra häst men det blev väl lite halvdant (jag var ganska liten). Nu tänkte jag dock ställa upp i F1 (b/c-klass som rids som a-klass) med min mammas häst och ska börja träna lite smått. Har ju dessutom en 4-åring som är femgångare som jag så småningom ska börja passträna (ett tag kvar). Jag ska självklart ta hjälp av en tränare när jag lär mig passläggningar, men det skulle vara intressant att höra hur ni gör :)

Killen
0

Min häst funkar bäst i passen om man kommer i kort galopp, jag brukar lägga vikten lite mer på yttre sittbenet och ta en förhållning på innre tygel sen blir det pass.

Men jag har inte heller haft någon tränare (svårt att hitta passtränare tycker jag), men ett rykte säger att min lokala klubb ska i höst annordna en Gummikurs som jag ska försöka gå på Skrattande

kissmekate.blogg.se

Toltaren
0

Jag tar galopp ganska kort sträcka innan kurvan eller i kurvan. Håller ytterspår, står upp i sätet och låter galoppen bli lite lång och fyrtaktig. Sedan sätter jag mig tillbaka och tar i tygeln som är mot hästens galopp (dvs har jag vänster galopp tar jag i vänster tygel) för att få hästen ur balans. Hela min rörelse i passläggningen ska "motverka" galoppen, sedan är det bara att tuta och köra. Men det är viktigt att inte rida med för mycket tryck och press i början bara Glad

[Valtyr]
0

rider ganska flack galopp, lång och osamlad men ändå lite tryck i, lägger lite tryck i stigbygeln på insidan så han tappar balansen liksom och tar en förhållning.

Alla hästar jag lärt passläggning på har haft passen naturligt, den har kommit någonstans där den blivit obalanserad tex i en nedförsbacke eller något sen har man bara lärt in kommandot. Ofta ligger passen ganska nära galoppen när man saktar av så de brukar inte ha svårt att gå från galopp till pass om de är femgångare. Sen måste man lära dem när de ska ta pass eller när man vill ha en övergång till trav eller tölt, man vill ju kunna göra övergångar från galopp till andra gångarter utan att få pass hela tiden.