gegga i ögonen
Idag när jag kom ut till stallet upptäckte jag att min häst hade fullt med vit/gul tjock gegga i ögonen, väldigt mycket, som låg längs hela underkanten inne i ögat. I ögonvrån hade en del torkat ut och runnit och det såg verkligen ut som torkat var. Vi har fått bort all gegga och gjort rent hela ögat. Vi kollade under det undre ögonlocket också och där låg en hel del som även det vi tog bort. I ena ögat var det inte så mycket men i det andra var det väldigt mycket.
Hon är inte röd eller svullen utan när vi fått bort "geggan" såg ögonen helt friska och klara ut.
Vad är detta? Har ni varit med om liknande och hur gjorde ni? Kan det vara flugorna som ställt till med detta?
/Agnes
ishestryttaren.blogg.se
Antagligen någon infektion i ögat, kan bli så på sommaren. Jag brukar skölja med saltlösning och det brukar funka. Men egentligen är det enda rådet jag vågar ge dig att ringa och rådfråga en veterinär om du känner dig osäker, jag skulle inte lita så mycket på råd som skrivs på ett öppet forum.
Det kan vara så att hästen är irriterad av flugor. Men det låter som att det var väldigt mycket var… Min kompis häst var väldigt irriterad i början av sommaren och blev alldeles kleggig i ögonen pga flugor, då blev hon även svullen. Hon köpte receptfria ögondroppar på Apoteket. Men jag skulle nog ringa och rådfråga med en veterinär. :)