Bete för era islandshästar
Går din häst på sommarbete i år?
Hur ser betet ut?
Lägger din häst på sig mycket?
Står hästen på vila nu under sommaren eller rider du den som vanligt?
Berätta om hur det är för din häst! :)
Herkules går på bete.
blandat bete, tyvärr, vill ha magert en tyvärr är det fållor vissa med mer magert än andra och några med skogsbete.
Ja tyvärr, vallacksyndrom??
Rider som vanligt, finns inget annat alternativ, Herkules blir så jävla fet annars ;) Han får höstvila och vintervila istället.
/ Josefine och Herkules, www.isbitarna.se
Min tjej går på bete, men med betesreglerare vissa perioder, annars blir hon bred som tusan. När hon får gå utan blir hon superlycklig, men vi har den på för hennes eget bästa. Vi varierar mellan två olika hagar. En är det lite mer fetbete på och en är lite mer mager.
Just nu står hon på vila, men ska sättas igång inom kort. Har dock blivit riden 2-3 gånger under vilan då hon är till salu och de har provridit henne, men alltså inga hårda pass. Hon går dessutom barfota nu på sommaren.
Min heppa går på bete. Jag motionerar honom regelbundet. Just nu ca 4-5 ggr i veckan. Mest för att han inte skall lägga på sig massa onödigt och undvika risken för fång. Betet är ganska kraftigt. Jag föredrar att låta hästen vila på vintern istället :)
Min går på bete och de blir de sista "riktiga" betet hon går på för sedan börjar allvaret men henne. Hon är 4 och ska ridas in i höst.
Jag har en stor vall där mina hästar går och den tar vi alltid hö på innan hästarna åker ut där så mina blir aldrig så där riktigt feta.
Våra går på bete, eller nja det är samma hage men vi delade av en del av hagen ett par veckor för att det skulle få växa upp lite där.
Min kille har varit skadad så han fick stå på box länge och har sen fått gå och vila på betet fram tills nu så han är lite rund om magen. Men det gör inte så mycket, det jobbar vi bort nu när vi satt igång igen :)
Breki går på bete med sin islandshäst flock. Han en mer av en typ "sportmodell" så han lägger inte på sig mycket alls faktiskt! Rider lite då och då, kanske 3-4 gånger i veckan bara för att hålla konditionen uppe! Men han är så slö nu på sommaren, dels av exemen och av att trivs så med flocken så han har tappat motivitionen haha :)
mvh Linda Berggren 
Vinur går på bete men tyvärr blev det inte så mycket bete som vi hade tänkt. Vi håller ju på att fodra upp honom och egentligen skulle han behövt ett riktigt bra bete, men vi vill heller inte flytta honom nu när han kommit in bra i flocken. Det blir en massa lucern på natten istället.
lurvponnyn.vimeddjur.se
Valle står inne på nätterna och äter kraftfoder, just nu har han semester i 3 veckor, han har ju gått rätt hårt den här säsongen med stora tävlingar och SM så nu får han bara vara.
Hugi och Isjaki går på bete dygnet runt, Hugi får kraftfoder när han rids

Ess har inte direkt gått på bete alls i år. Han gick ganska länga i hans vinterhage, då det är ganska få hästar i den fanns det endå endel gräs. Sen böt han hage i ca 2 v, sen tillbaka till vinterhagen som då hade vuxit till sig lite.
Han har normalt sett ganska svårt att lägga på sig, men i år har han blivit tjock för att vara han.
Nu går han (tyvärr) i en hage som det nästan inte finns något gräs i, man skulle kunna säga att det är en bantarhage/ fång hage, inte för att han behöver banta eller har fång, men de övriga i hans flock vill inte att deras hästar ska bli tjocka så de flyttades.
Så han har gått in hela sommaren, får just nu 2 kg hö samt kraft.
Han rids som normalt(5-6 dagar/v), har stått ca 2 v.
kissmekate.blogg.se