Islandshäst iFokus

Islandshäst

Etikett: träning
Läst 1265 ggr
agnesfh
0

svag/svårt för högergalopp

Hej! Mitt islandshäststo har mycket svårt för högergalopp. Rider vi ut och jag fattar högergalopp på en raksträcka blir det nästan alltid vänster. Även fast jag ställer utåt, släpper fram henne på inner och petar med spöet på ytter. Det krävs en hel del för att hon ska fatta höger. På volt går det lättare. Även när jag longerar/markarbetar henne märker jag att högergalopp är svårt, hon tränger gärna ut eller bryter av till trav, medan vänster går super fint.

Hur ska jag träna upp detta??

/Agnes

ishestryttaren.blogg.se

Eveline
0

Jag har samma problem med min polle, han har en tendens att bli stel i vänsterbenet bak också. När vi väl får till högergalopp så går det utav bara den, snabb som blixten eller blir det pass, eller korsgalopp så man ligger som en vante på honom ibland, hehe =)

Det tips jag har när jag tar högergalopp är att ha spöt i höger hand och peta till ganska bestämt bakom höger sida av bogen, bakom "armhålan" samtidigt som jag ställer utåt och tar galoppfattning. Mefn jag märker ju mera jag jobbar honom och ju bättre musklad han är, ju lättare kommer högergalopp, såklart.

Vill gärna läsa vad andra har för tips, då jag behöver det också =)

Eveline
0

Nu gav jag inga tips på hur man tränar galoppen, men det vill jag gärna ta del av om någon annan kan säga =)

Alex
0

Ta galoppen från sluta till höger. Och träna mycket på det, både fattningar och långa galoppsträckor så hon stärker högergaloppen.

I övrigt så är det att stärka vänster bak som gäller, då det är det benet som är svagare om hästen har svårt för högergalopp.

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

agnesfh
0

#3 Har du några tips på hur jag ska träna upp vänster bak? :)

/Agnes

ishestryttaren.blogg.se

Alex
0

Alla övningar där hästen måste sätta vänster bak under sig så det blir bärande. Volter, skänkelvikningar, öppna, sluta, sidförande i allmänhet där fokus ligger på vänster bak.

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst