Rida med stångbett?
Jag har lite fundering angående stångbett :) Just nu rider jag min fyrgångsvalack på vanligt tredelat eggbett och det funkar riktigt bra. Men jag är lite sugen på att börja variera mellan stång ibland. Mest för att kunna stöda upp honom på ett annat sett tex i den ökade tölten och känna att han håller sig bättre. Jag tävlar hitils bara lättklass men tanken är nästa år att börja med öppen.
Jag funderar lite mellan pelham eller isländskt stång av något variant.
Vad har ni för erfarenheter och har ni något tips? :)
Hur menar du att stöda upp honom bättre med hjälp av stångbett? Vad är det som inte fungerar med tränsbettet som du tror kunna fungera med stång?
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst
Han är ju ganska kännslig, så jag rider honom för sitsen och en stadig ytter tygel. Sen sköter han resten själv och hittar sin form naturligt. Vilken funkar utmärkt i arbets till mellantempo tölt. Men när jag kommer till det ökade tempot blir han lätt lite högre i formen då han är en stark häst i travenså slår han gärna över. Så med ett stångbett kanske jag skulle kunna reglera takten och tempot på ett annat sätt samtidigt som han känner att han får sitt stöd. Då är det lite lättare att plocka på ett annat sätt med en lättare hand. Han har ridits mycket på stångbett innan han kom till mig. Det är bara det att jag inte vill förstöra något :)
Det låter snarare som att han behöver träna upp styrkan i ökat tempo, inget som ett stångbett kan fixa. Rider du nåt för tränare?
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst
Jag rider regelbundet för min tränare som fött upp honom och ridit in honom. Som sagt har han inget problem för det ökade tempot bara att han har lite jobbigt att hitta den naturliga formen. Vilket han har lätt för i alla andra gångarter. Har inga planer på att rida honom på stång ännu, han behöver fortfarande lite mera muskler. kanske det kommer naturligt sen efter det.
Jag tror att en stadig hand är det bästa man kan erbjuda. Kan han inte hålla formen i ökade tölten utan slår över i trav så är det ju styrka han behöver. Precis det jag jobbar med Raudur just nu, han är superkänslig men blir gärna för hög i formen i ökade tempot. Skulle aldrig börja rida honom med stång för det. Å andra sidan så vet jag inga positiva effekter med stång, så jag skulle helt enkelt inte våga. Har man mer koll på hur det fungerar positivt så kanske det är bra ;)