Drar inåt i galoppen
jag har en islandshäst som är 16 år han är jätte snäll! men vårat problem är att i galoppen så svänger han in mot mitten, jag har tryckt med inre skänkel och han lyssnar inte sen testade jag att dra lite i yttre tygel men funkade inte häller har testat lite andra saker också men inget fungerar.. är det någon här som har några tips? vill gärna ha hjälp så snart som möjligt ska rida honom på måndag igen 
Ställ honom inåt och använd både inner skänkel och vikt för att ta med honom ut igen när han börjar dra inåt. Du har inte möjlighet att få hjälp av någon tränare eller bara duktig ryttare med det problemet? Det är så mycket lättare att hjälpa till om man ser det hela, även för dig att förstå om det är någon som är där och kan förklara på plats.
Jag ändrade även rubriken då det är så mycket bättre att beskriva vad inlägget handlar om där, det ökar även chansen att du får hjälp.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst
Mitt tips hade varit att ställa honom lite lätt utåt, OM det är så att anledningen till att han faller in är att han inte orkar bära sig själv? Försök att störa honom så lite som möjligt i munnen men använd samtidigt båda tyglarna för att "trycka honom" utåt, samt inne skänkeln såklart. Ett spö i innerhanden kan också hjälpa lite. Men det är så svårt att förklara så här i text när man inte ser, så Alexs tips om att rida för en tränare eller någon annan duktig person tycker jag du ska försöka följa om du har möjlighet :)
MVH Matilda
http://matildaestreus.blogspot.com/
testa att använda ett fullcheek bett, det hjälper till ganska mycket med styrningen :)
/Agnes
ishestryttaren.blogg.se
Jag skulle ha jobbat med att ha honom säkert mellan skänklarna. Lite svårt att hjälpa till när man inte har sett hur det ser ut, men jag kan tänka mig att problemet är att han är lite svag i galoppen och skjuter in innerbogen för att underlätta. Jag skulle nog ha tränat på att runda honom ordentligt runt innerskänkeln på volt och sedan galoppfattningar utifrån det för att stärka galoppen. Vill han inte lyssna på innerskänkeln så skulle jag antingen kicka till en eller ett par gånger med hälen för att markera. Eller använda spöt mot bogen, också för att markera att han ska lyssna. (Låter hårt, men hellre en gång lite strängare än massor med nötande som inte ger något resultat enligt mig..) Men som tidigare har skrivit så är det bästa tipset jag har att ta hjälp av någon kunnig tränare som kan se hur det ser ut när du rider och som dessutom har ett hum om vad det är för typ av häst.