Silverbrun???
Jag började verkligen undra nu, hos shetlandsponnyer är det bevisat att silver inte finns, men jag såg en hingst som ser precis ut som en silverbrun och han har fått brunt med rödskäck sto (tror jag kan inte de tyska stammarna, men jag är ganska säker på det) och en av avkommmorna ser ut som en silversvart.
Så jag frågar er som har mycket erfarenhet av "silverhästar" tror ni att han är silverbrun eller bara en spännande nyans av fux???
Flera bilder av honnom
Några föl efter honnom
Glömde skriva att han heter Silbersee's Luxus
Den såg ju väldigt ljus ut i manen, men man ser tyvärr inte ögonen på någon bild.. Däremot så ser man ögonen på en av avkommorna som ser ut att ha samma färg och den har inte ljusa ögonfransar som silverhästar har.. Men jag är ingen expert och har ingen aning om vad det är för färg! (den var häftig iallafall)
#2 Ja jag håller med=D Jag skulle gärna vilja ha honnom, även om han inte är silverbrun, han är så vacker exteriört!
Men om man kollar på länken undan, till vänster och klickar på fohlen 2010 origi. och första fölet under Luxus så är mamman till fölet fux och fölet är brunt, och sista fölet efter honnom 2006 är brunt och mamman är rödskäck
han ser ju verkligen mörkt silverbrun eller silversvart ut
Som sagt, vad jag har hört heter det bara silver om hästarna har silverfärgade ögonfransar också. Jag skulle gissa på mörkfux med flax eller något sånt. Men jag är (också som sagt) ingen expert. Det där med silvergenen och ögonfransar är jag däremot nästan helt säker på och tyvärr så ser man ju inte dom tydligt på hingsten. Jag tror att silversvarta/bruna brukar ha lite fläckar i färgen vissa perioder också (som trivselfläckar fast större).. Att fölen har andra färger än föräldrarna kan ju ha mycket att göra med vilka andra färger som finns i stammen. Däremot så ser man ju inte vad för färg fölet med skäckmamman har på manen, om den så småningom kommer bli ljus eller mörk. Någon mer kunnig som kan svara? För jag blir nyfiken, haha.
#6 Fux+fux blir alltid fux, så om han nu är fux så borde fölet ha blivit fux.
#6 Om du med trivselfläckar menar apelkastning (http://www.google.se/search?num=10&hl=sv&site=imghp&tbm=isch&source=hp&oq=apelkastad+&gs_l=img.3..0l2.395.3118.0.4723.11.7.0.4.4.0.81.436.7.7.0…0.0.BrwGnW2tqgg&q=apelkastad&biw=1366&bih=592&sei=-TvuT_yOCebQ4QSa9djsDQ) så har jag sätt flera silverbruna som inte har haft det.http://www.google.se/search?num=10&hl=sv&site=imghp&tbm=isch&source=hp&oq=apelkastad+&gs_l=img.3..0l2.395.3118.0.4723.11.7.0.4.4.0.81.436.7.7.0…0.0.BrwGnW2tqgg&q=apelkastad&biw=1366&bih=592&sei=-TvuT_yOCebQ4QSa9djsDQ#hl=sv&site=imghp&tbm=isch&sa=1&q=silverbrun&oq=silverbrun&gs_l=img.3..0.215488.217352.0.217758.10.8.0.2.2.0.110.471.7j1.8.0…0.0.WYuvkDK6ABg&bav=on.2,or.r_gc.r_pw.r_qf.,cf.osb&fp=19207b360a084421&biw=1366&bih=592
Jag är också tveksam att det är silverbrun, eftersom jag bara sett en hingst som sett ut att vara silverbrun, men om man tänker på fuxregeln (fux+fux=fux) så är det konstigt att han har fått brunt med fux sto.
Haha jag tänkte inte på det inatt, så mycket genetik kan jag iallafall :) Men är du säker på att stoet är fux då? Jag vet inte vilka färger som finns hos shettisar men jag tycker att den ser ut att vara isabell eller något annat med gult anlag. Och den enda skäcken jag ser är en brunskäck. Som sagt så tror jag bara att fläckarna kommer fram vissa perioder på året (beroende på vilken päls de har). Men jag känner att jag är ute på lite djupt vatten här. Ett tips: fråga på bukefalos, där brukar det vara fler som svarar.
#6 Du har rätt, silver bleker skyddshåren, dvs även ögonfransar. Finns (eller fanns, jag kan inte hitta länken nu) mycket att läsa om olika färganlag, bla silver, på Silverkedjans Islandshästars hemsida och det finns en gammal tråd "Silveranlag - finns det på shetlandsponnyer? ", där man skriver att silveranlaget enligt Bo Furgren ska finnas hos shettisar
#9 Fuxen är en nyans som kallas mushroom, den gör hästen svampfärgad, men den är fortfarande genetiskt en fux. Den färgnyansen kan dyka upp när hästen har vissa stamtavlor.
Det finns en tråd om det på shetlandsponny ifokus
Och isabell är en fux med ett gulanlag så det skulle inte spela någon roll om det var fux eller isabell.
Rödskäckstoet som jag pratar om är det övre med det bruna fölet, som heter SS Ulla inte SS Carimba. (SS Carimbas mamma är helt klart brunskäck)
Kolla på fölen 2005
Det ser ju onekligen väldigt mycket ut som en silverbrun. Flera av avkommorna ser också ut att ha silver, plus att det står att de är silver… Vore ju intressant att veta om de är DNA-testade.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst
#13 Ja men eftersom det är i danmark och i tyskland så blir det lite svårt att ta reda på det=(
#14 Det är det väl inte? Bara att maila och fråga. 
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst
#15 Min hotmail funkar inte, när jag ska skriva nytt så hänger sig allt=(
Det står ju på sidan att han är silver brun. Såg att han var tysk och de har avlat fram en egen shettisras där nästan alla är silverfärgade. Kan kolla om jag hittar vad rasen heter. Men tycer heltklarthanser silver ut. Särskillt när man kollar på avkommorna längre ner.
Kollade hingstens upfödare och är hyfsat säker på att det är en tysk "shettis".
http://minihingstar.n.nu
#17 Haha smart, läste inte ens texten. Antar att ägarna har koll på vilken färg han har ;)
Och nu när jag kollar på bilderna så har han ju faktiskt dom där fläckarna som jag snackade om :o
"tjejen med koll"
#17 Tack för bra svar=D Visste inte det