Islandshäst iFokus

Islandshäst

Etikettbilder-och-filmer
Läst 1932 ggr
Smultronkaka
0

Skella och Jag!

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Nu har jag pysslat ihop en liten film på mig och min medryttarhäst Skella! :) Första gången vi tränade att rida ett LB:1 program! blev väll lite sisodär med ridvägarna och i slutet var det mycket mjölksyra!!

Jag blir väldigt stolt när jag inser att det är jag som ridit in denna häst!

Däremot blir jag inte så stolt när jag ser min sits.. haha måste nog fila lite på den…

Skulle vara kul o höra vad ni tycker om henne! :D Tips är också MKT välkomna!

[tlundegard]
0

Söt! :) Lite kort i skritt och trav i början, men det verkar ju släppa :)

[Valtyr]
0

Tycker hon ser fin ut :) tryck ner hälarna och skänkla med vaderna istället för med fötterna så får du en stabilare sits och så räta på dig så kommer det bli super :)

Jag skänklade också med "fötterna" förut och då kommer hälen och underbenet upp och man hamnar i obalans, var hos en tränare som gnällde på mig och nu är det mkt bättre :)

Smultronkaka
0

1# Ja ibland kan hon bli lite kort och slö men då äre bara o hejja på na så brukar det bli bra :P hon är inte så jätte uthållig, men vi har börjat köra lite galopp program nu så får se om galoppen kan bli bättre samt konditionen! :) Första passet hade vi i förrgår! gick super!

2# Tack :D  Jaa, inte för att skylla ifrån mig men jag tror att sadeln har stor inverkan på min sits samt att mina ben flaxar lite överallt.. skulle behöva en större modell med bättre stöd och djupare sits! Men du har helt rätt! det är nått jag verkligen måste förbättra!  Det samma är mina händer som jag vrider så det ser ut som jag cyklar .. Det är bra att ha någon som tjatar på en i början! men sen måste man så småningom ta till sig det ordentligt och verkligen försöka förändra sig! Men det är inte så lätt som det låter! haha :)

[Valtyr]
0

Visst påverkar sadeln en hel del, men mkt handlar om att träna upp rätt muskler och få kroppskontroll, min tränare sa åt mig att spänna andra muskler istället när jag skänklade hon kunde förklara vilka kroppsdelar jag skulle använda och det funkade bra för då fattade jag lättare :)

Jag tränar mig själv också för att få bättre sits, är ute och springer för att orka mer och så gör jag sit ups och plankan efteråt för att stärka magen :)

Tanken är att jag ska börja gymma i höst också men just nu blir det bara skogen för jag har inte råd med gymkort.

Smultronkaka
0

Kroppskontroll var ordet jag sökte! Och tänk dom som säger att ridning inte är en sport ;) dom skulle allt testa på ett svettigt dressyrpass! många muskler som arbetar!!

Ja jag tränar också med löpning och lite styrketräning! allt för att försöka bli så smidig och tränad som möjligt :P  men lätt äre inte alltid!

Gym är nog det tråkigaste som finns… usch.. det är inget som lockar så lite som gym tkr jag! Då är skogen ett bättre alternativ för mig; springa, klättra och hoppa över stock o sten! :D

[tlundegard]
0

Ett litet tips bara: skaffa ridstövlar! Det ger otroligt bra stöd för skänklarna, efter att jag skaffade det så kan jag inte förstå hur jag klarade mig innan.. Lätt värt pengarna.

Smultronkaka
0

Jag stod och höll i ett par ridstövlar igår på hööks faktist! haha. Men senast jag använde ridstövlar var när jag var runt 5 år och ursh vilka hemska minnen jag har av dom där plaströren :P Men ett par riktigt välsittande läderstövlar skulle nog inte vara helt fel! :)

[tlundegard]
0

Det är en vanesak tror jag. Men jag kan som sagt knappt rida utan längre, mina skänklar går inte att kontrollera och jag får inte alls samma kraft i drivningen. Jag har ett par mountainhorse med snörning fram och dragkedja bak, de är supersköna!

[Valtyr]
0

tänk på att köpa stövlar i mjukt läder bara, de hårda blir så stela och det blir bara jobbigt.

Jag har ett par från hööks och dom funkar så länge man sitter på hästen men när man kliver av och går med dom så är dom väldigt obekväma :P de har dragkedjan i bak och stöveln väckar sig precis ovanför hälsen och där skaver det :S

Hade ett par från mountain horse med dragkedja fram och dom var väldigt sköna men dålig kvalitet, sulan började lossna efter 3-4 veckor så jag lämnade tillbaka dom.

Ska investera i ett par bättre med dragkedja i fram men det får vänta för jag e fattig på sommarna när jag inte får csn.

Smultronkaka
0

Ja det är klart det är en vanesak! :) Måste bara hitta ett par som passar och är sköna samnt har bra kvalitet och gärna med stålhätta.  INte kul när man köper saker och sen ser man att det går sönder direkt :/

En fråga: Vad har ni för hjälm?

Jag måste köpa en ny hjälm då jag ramlade av med min och fick hjärnskakning.. var som sagt på hööks igår och jag stod och provade hjälmar i minst 40 min!! Den ena var fin och lätt, men kändes lite stor. Storleken under kunde jag inte ens få på huvudet. En annan jag testade var en sån jag har nu, men den tyckte jag klämde något fruktansvärt även om den satt bra :S Lite konstigt då det var en precis likadan jag har hemma.. Denna djungel av ridstövlar och hjälmar. vad ska man välja? man vill ju att dom ska vara snygga också :P

[Valtyr]
0

Jag tycker jacson wen är snygg och inte så jätte dyr, vill helst ha en JW eller professional från charles owen men de är så fasligt dyra.

Nu har jag en svart från hööks bara.

[tlundegard]
0

Ehm.. Sån här hjälm.. http://www.agerstaridshop.nu/product_info.php?cPath=36_73&products_id=1139&osCsid=eadf3fb108cc5dcfa2361e0d8d490172 Jag suger på namn, haha. Men den sitter super på mig, provade den nyare modellen också men den fick mig att se ut som en svamp! Innan hade jag en hjälm som jag köpte på Island, ingen aning om vad märket hette men det var också en lättviktshjälm. Men den mosades tyvärr när vi körde i diket ;( Som sagt, egentligen är jag helt värdelös på hjälmar och brukar bara prova massa olika i butik tills jag hittar en som jag gillar. Dom här ridstövlarna har jag: http://www.agerstaridshop.nu/product_info.php?cPath=21_44&products_id=1252 Tror inte att dom var lika dyra där jag köpte dom.. Otroligt sköna, mjuka i lädret efter några smörjningar och jag har inga problem med att gå runt med dom. Har anpassat sig fint i formen. Verkar vara bra kvalité också :)

selfrejection
0

Det finns ju ridhjälmar som är ställbara. Jag har en sån och den är otroligt skön och lätt. På vintern kan man pula in rånarluva och pannband utan att det känns som huvudet ska explodera och på sommaren sitter den inte löst, helt perfekt :) Köpte den på Sthlm horse show men vet inte vad det är för märke.