Islandshäst iFokus

Islandshäst

Etikett: träning
Läst 4858 ggr
Maja
0

Vad har ni gjort idag? #4

Fortsättning på denna tråd då den började bli lång. :)

Idag har jag inte ridit, men i onsdags och i går red jag saluhästen lite på banan och på vägen för att ta lite bilder till intresserade köpare. Skritt, trav och galopp (han är riden som tregångare) men även lite töltsteg bara för att se vad han kunde. :)

740tjejen
0

Har inte ridit idag, utan förberett för långritten.

Provpackat sadelväskan och provat spänna fast regnrocken.

Men imorrn vid 10-tiden rider vi iväg. kommer dock inte så många som jag hoppats på. Men de som kommer hoppas jag får de trevligt. Och att vi har tur med vädret.

Zinoida
0

#1 Åh, vad roligt med långritt!

Själv har jag "bara" pysslat om min guldkille, han fick ett läskigt sår för några dagar sen, så all träning har jag lagt på hyllan tills det läkt helt. Men nu börjar det se mkt bättre ut, så det känns superskönt!

Sen har jag målat det näst sista lagret på mitt hästsläp, det blir så fint :)

Och lagt upp nya annonser på salufölen jag försöker hjälpa till att sälja :P

740tjejen
0

Blir de för färg på tranpsporten då.

Japp får se om hästarna kommer överens, långritten är öppen för alla hästraser. Kommer ordna detta några gånger om året. Älskar och ha sällskap ut, är dock rätt ensam här med och ha häst.

Maja
0

#1 - Åh, glöm inte att ta med kameran, för vi vill hemskt gärna se kort på er! Kanske kan bli en liten artikel om långritten med? :)

740tjejen
0

Kameran är nyladdad och nerpackad :) Så den åker med :) var de första jag packa ner.

powderpuff
0

Sitter och letar transport till i morgon. Min móa kommer hem igen då och hon är betäckt Tisdag och Torsdag och igår slog hon som en galning. De skulle testa henne ikväll igen men jag tror inte hon står bättre då.

Fick min släp fördärvad när jag lånade ut den sist så den står nere hos Boj och lär göra de nästa vecka också Skrikandes Jäkla tur man hade den helförsäkrad Skrattande

Jag saknar dig. De går aldrig över. De gör bara mindre ont ibland...

Min blogg, "Sockerblomman"

Zinoida
0

#6 Synd att du inte bor närmre då, då hade du kunnat få låna mitt nymålade fina släp ;)

powderpuff
0

#7 Åh vad gullig du är som vill låna ut ditt släp Kyss Jag har lärt mig att jag kommer nog inte att låna ut de mer om det inte absolut inte är akut. Fast de var de ju igentligen för de som lånade mitt… De hade tag på ett annat släp och som tur var så kollade de golvet innan de skulle köra och såg att de var ett stort hål i golvet, så de var en jäkla tur att de inte lastade och började köra. Snackade med de som lånade mitt släp de kan nog fixa ett till imorgon och köra hem min lilla pålla Skrattande

[vretenskaniner]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Har nyligen haft en 2 timmars tur med 4 personer :) Riktigt roligt var det!

Kan ju även meddela att Freyfaxi går på smärtstillande i 3 veckor nu när han ska utredas, han har varit halt till och från…

selfrejection
0

Idag har jag haft stalltjänst och det skulle vara en tur, men himlen öppnade sig så de ställde in den. Så det blev bara lite mys i stallet, och tränade på att han skulle stanna i stallet om jag gick iväg fast han var lös. Och det gick riktigt bra :) Sedan gick vi runt hagen för att se så inget var trasigt och hittade massa hallon som Tyvar slukade glatt, Guffi fick också smaka på ett och det såg ut att vara gott. Tyvar följde med hela vägen till utgången och ville ha mer hallon, söt är han :)

Killen
0

Först körde vi lite cavaletti i rundkorallen. Ess fick springa löst.  Jag hade lagt upp dem på "sockerbitar" så han riktigt fick lyfta på fötterna.

Sen vågade jag faktis uppsutten köra cavaletti i trav (något jag är rädd för, faktikst). Det gick ju bra.

Övade endel trav på volten, sen lite tölt. Han är lite bättra i tölten nu, men fortfarande passtaktig.

Sen en stor eloge till vår brandstation som i natt räddade livet på en häst i stallet som hade fastnat (!) i boxen och kom inte upp, de körde ut med blåljusen och lyckades dra ut hästen (ett varmblod) ur boxen så han kunde resa sig.

kissmekate.blogg.se

740tjejen
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Var iväg och köpte ett hästsläp för några dar sen. :) Men har redan hunnit måla invändigt, Nästa år blir de ny färg på utsidan.

Visar före och efterbild. :)

Före

740tjejen
0

Efter

[vretenskaniner]
0

#13 Riktigt snyggt måste jag säga! :D

powderpuff
0

#13 Vilken skillnad. De blir jätte fint Skrattande

Glömde skriva igår. Min Móa kom hem ifrån hingsten igen och är färdigbetäckt för i år. Detta var sista chansen för nu ger jag upp, de blir så himla sent föl annars.

En förklaring till varför inget av ston blivit dräktiga tidigare är för att någon av de haft herpesvirus så de har smittat runt men nu skulle alla vara friska så nu kan vi bara hoppas de tagit på alla.

740tjejen
0

Tack :)Hoppas på utsidan blir lika snygg nästa år. Men avslöjjar ingen färg för den kommer bli unik :)

Hoppas hon tatt sig nu och de blir ett sött skäckföl nästa år. :)

Zinoida
0

#3  Jag hade missat att du frågade vilken färg det blev. Tråkigt, vanligt vitt tyvärr. Funderade ett tag på att måla dit några gröna inslag också, men det blev aldrig så. Ska måla dit en islandshäst på sidorna av släpet om jag inte säljer det tänkte jag. Det är därför det blev vitt, för att det ska vara lätt att sälja. Jag vill ju hellre ha ett boogie.

Har lagt upp bilder på släpet på min blogg: http://www.sandrashestar.blogspot.com/ , kika gärna. Om nån är intresserad av att köpa det kan ni pm:a ;)

Spännande med en unik färg på släpet, om man är säker på att man ska ha det kvar är det ju roligt med något som sticker ut lite :D

powderpuff
0

#16 Om jag får gissa en färg så tror jag den bli i någon nyans av rosa Skrattande

Tack, ja jag hoppas verkligen hon är dräktig denna gången, ett gulbrunt skäck sto hade inte varit helt fel Tungan ute

740tjejen
0

Hehe nopp inge rosa alls på transporten, konstigt nog :)

powderpuff
2

#19 de är läckert med rosa transport. Har sett en och den var skitläcker.

Fick hem min rosa repgrimma med arbetsrep och den var också riktigt läcker Tungan ute

740tjejen
0

Jo har sett jag med, Men fick ha den färgen för gubben :) Men den kommer bli snygg endå.

740tjejen
0

Försöka få till lite ridbilder idag, Har fått tillåtelse och rida på åkern bakom grannens hus, och förhoppningsvis får jag även arrendera marken till hage i några år. Då han inte använder åkern till något. :)

gejsa
0

I dag har äntligen en islänning kommit till mig som inackordering. En 15 årig valack. Ska bli så kul att få rida ut tillsammans varje dag om jag vill. För hon rider varje dag. Har bara fått haft grannens sällskap 2 ggr i veckan förut. Har inte vågat rida ut så mycket själv eftersom han varit så jobbig. I morgon ska vi rida ut för första gången. Och så ska vi sätta ihop dom i hagen efter ridningen. Men jag tror att det kommer att fungera bra eftersom han är så cool. Dom har träffats över staketet och bara luktat på varandra utan att ens pipa. Skrattande

740tjejen
0

Blev några ridbilder, Har inte fått alla. Men kan slänga in en som jag tyckte ble hyffsat bra. Enda som är att jag tippar framåt.

Killen
0

Red bort till en rakbanan som vi får använda.

Övade på pass. Tycker att vi är lite långsama i pass, så jag ville öva på att rida snabbt! Han brukar ibland gå tillbaka i galopp när jag driver på.

Passläggningarna gick bra, skulle lägga sista passläggningen, jag drev på, han sprang snabbare än vanligt, jag prövade att driva på mer och han bara ökade och ökade passen, det var helt underbart!

Han har även börjat tölta bättre nu (vi har haft stora problem med passtakt).

Så det var en lyckad ridtur idag :)

kissmekate.blogg.se

740tjejen
0

plus ni andra som hästar med 5 gångarter.

Jag har aldrig ridit pass och ska jag vara ärlig är jag lite rädd för gångarten.

Men undrar lite, hur var första gången ni red pass. Kom de av en slump, eller var de i samband med lektion.

Jag föredrar 4-gångare, men blivit mer och mer sugen på passen, och ska snart iväg och träna lite. Ska då rida en islandshäst med 5 gångarter och hon fråga om jag ville prova passen.

Vad ska jag tänka på.

Tar gärna emot tips och råd.

Maja
0

#26 - Första gången jag red pass minns jag inte riktigt, men det måste ha varit på ridskolan någon gång av misstag innan man riktigt kunde skilja på alla gångarter och hästen lade sig i pass "av misstag" från min sida.

Men idag rider jag pass ibland på tävlingshästarna. Har två starka femgångare i dagsläget, en som har en pass som är obehagligt bra. Det är superkul och vilken härlig känsla det är när man lägger hästen och han bara skjuter iväg och flyger fram över vägen/banan. :)

Men det är viktigt att du vet vad du gör och får hjälp av en tränare de första gångerna. Om man inte är säker på passen kan den vara skadlig både för dig och hästen. Så var noga med att du vet vad du gör. :)

Killen
0

För mig var det av misstag när jag provred min häst, hade innan dess aldrig ridigt i flygande pass.

Vet inte vad jag ska ge för råd att tänka på, men är man inte rädd för att galoppera så borde det gå bra.

kissmekate.blogg.se

Eveline
0

Idag var jag och Glói ute och härjade på grusvägarna. Vi hade sällskap av en kompis på sitt fullblod, det var mycket intressant när Glói skulle hänga med i galoppen måste jag säga! Fullblodet blev lite nervöst av att se Glói tölta första gången, haha!

Tölten gick bra i mellanåt, men orkade inte riktigt bära helatiden och det blev galopp några gånger, men sen när han var riktigt varm och mjuk så töltade han på utav bara den!

Jag ska också snart testa flygande pass, men ska ha en van islandsryttare med som ska hjälpa mig, det ska bli spännande. Men ska vänta lite till, tills jag känner mig helt redo :)

har haft Glói i 2½ mån och han är en perfekt läromästare :)

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Josefineep
0

Idag har vi töltat massor jag och min fina Prins!
Det är ju så fruktansvärt kul! ;)

/ Josefine och Herkules, www.isbitarna.se

Killen
0

#32 Snyggt!

kissmekate.blogg.se

740tjejen
0

Behöver lite råd.

Har ju Myrkva på foder, är tänkt jag ska köpa henne i december.

Men börjar vackla för nu de senaste gångerna, har hon bokstavligt talat hoppat upp på banvallen. Bredvid i en hage går de kor. Hon är verkligen livrädd för dom.

I annonsen skrev jag att jag behövde en lugn och trygg häst. och de stämmer inte alls på henne. Så har blivit rädd för och rida igen :(

Så rider nästan aldrig längre.

Hur hade ni gjort.

Hon har ena hagen bredvid kohagen och hon går inte ens i närheten av den sidan. Springer även väldigt mycket i den hagen. jag vågar inte gå dit med henne heller. För jag skulle inte orka hålla henne om hon sliter sig. Och ska hon hem så ska både stora vägen passeras samt järnväg.

vet inte ens vad ja ska säga till ägaren.

Maja
1

#34 - Känner du att ni inte passar för varandra så finns det ingen anledning att ha kvar henne, tycker jag. Det är varken rättvist för dig eller hästen om hon bara står och du inte vågar rida henne.

Säg till ägaren som det är - att du var ute efter en mer stabil och lugn häst och att du tycker att hon är alldeles för ostabil/rädd.

Killen
0

#34 håller med #35 mycket dumt att ha en häst man inte vågar rida, så kontakta ägarna och förklara att ni två inte funkar.

kissmekate.blogg.se

740tjejen
0

Jo har ju ridit henne på åkern, Hon är ju supercool annars. Har dock pratat med ägarenoch upphävt foderkontrkatet.

Killen
0

#37 bra. Ska du leta ny foderhäst sen?

kissmekate.blogg.se

740tjejen
0

Ja jag måste ju ha sällskap till min, Kanske har en annan islandshäst på g. Våran transport är inte körklar än, så de lutar åt att de får köre ner han i så fall.

740tjejen
0

Happ, ägaren ringde igår, De kommer och hämtar henne imorrn redan så försöker få tag i sällskap till shettisen, för de kunde inte senare, de brydde sig inte om att shettisen inte kan gå själv, men ramaskri om Hon skulle gå själv. Är så trött så vill bara ge upp nu.

Killen
0

#40 Tråkigt, hoppas det löser sig iaf!

Idag övade jag lite på passläggningar, gick inte så bra då han hellre ville galoppera.

Här är ett försök, han var ganska trött eftersom jag hade ridit ett tag:

Pass (blev tyvärr dålig kvalite när jag laddade upp den på nätet)

kissmekate.blogg.se

Killen
0

Var ute på en skrittrunda med två andra som har överviktiga hästar.

Men jag ville pröva att lägga pass, det gick ok.

Detta är resultadet: pass

kissmekate.blogg.se

Eveline
0

Jag har varit och kollat på finalen i Gaedingakeppni SM på Margaretehof idag, mycket intressant och inspirerande. En del hästar passar sinnessjukt fort :)

powderpuff
0

#43 Jag tänkte jag skulle dit men fick förhinder. Skulle tagit massor av kort var de tänkt Rynkar på näsan

De var väl en massa fina hästar där Tungan ute

Eveline
0

#44 Skojar du? man blir helt sjuk när man ser alla fina hästar och duktiga ryttare, det ser så himmla lätt ut när de rider :)

[vretenskaniner]
0

Red Halastjarna på lektionen idag! Riktigt rolig häst med mycket power och go! Nyttigt att rida andra hästar. Här kommer en bild på henne för ca ett år sedan.

Eveline
0

Vi har fått i uppgift av våran dressyrinstruktör att träna in lätt C:1 tills på söndag. Så idag har Glói och hans Haflinger kompis Nicko varit dressyrkillar på "elitnivå"… eller inte. Glói är som en klisterlapp i ändan på Nicko, jag hade bara kunnat sitta och åka med :P

Killen
0

#47 Gick det bra med lätt C.1 pogramet då?

Själv Red jag och en annan ut idag till en av våra populära ridslingor. För att komma till själva slingan måste man gå i skogen, hon jag red med såg lite svamp, så på hemvägen slutade det med att vi hoppade av och plockade svamp, vi hittade ett ställe där svampen aldrig tog slut. Jag lyckades hitta lite svart trumpetsvamp, fast annars var det bara trattisar. Fick ihop nästan 1 kg :)

Det gick bra att rida, han lyssnar fint och det går bara bättre och bättre. Vi har hittat oss en bra instruktör som passar oss bra, och det ger verkligen resultat.

Väl hemma på gården så kom en annan tjej som hade varit ute och ridit, hon bad mig rida till sin häst som hade varit dum och stegrat sig, så då fick jag rida henne en liten stund, men hon skötte sig så bra, fast det brukar hon göra när jag rider henne. Men det är alltid kul att pröva lite andra hästar tycker jag :)

kissmekate.blogg.se

Eveline
0

Jodå. Lätt C:1 gick super, vi fick MVG. Vi klarade galopp på mittvolten i BÅDA varven direkt. Första gången någonsin det gick på första försöket och som tur är var det på själva uppvisningen för instruktören :)

Det har hänt så sjukt mycket med den hästen sen jag fick hem honom :-)

FeliciaS
0

Nu ikväll så tränade jag en liten stund i paddocken. Jag och Hekla var på tvådagarskurs för Eyjolfur Isolfsson i början av september och idag tränade vi lite på det lösgörande markarbete vi gjorde där samt lite ridning. Det gick bra, hon har blivit mycket mjukar i nacken och halsen sedan kursen och gick idag i fin form i skritt, tölt och trav med bra undertramp.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

[vretenskaniner]
0

Ikväll blir det lektion! Följ gärna bloggen för att kolla vad jag gör dagligen med honom ;) www.freyfaxi.blogg.se

Eveline
0

Idag red vi ut i regnet, skulle vara draghjälp åt en sävlig Haflinger. Det slutade med att Glói tog bettet på hemvägen och rusade, jag fick inte stopp på honom. Han blev som ett kassaskåp i munnen. Lite obehagligt att vara så maktlös men jag fick in honom i en liten kohage och då var det plötsligt inte roligt att springa längre :-P Han var het idag, den gamle gubben :-)

Killen
0

Ingen ridning idag, det regnade och blåste  :( och när jag hade hämtat Ess så såg jag att han frös, då fick han ha på sig ett  vintertäcke i 2 timmar, sen frös han inte längre.

kissmekate.blogg.se

Maja
0

Idag red jag en ny häst som kommer att bli min medryttarhäst från och med nu! :) Superskoj! En fyraåring som jag ska hjälpa till att träna och utveckla - huuuuuuuuur skoj som helst! :)

selfrejection
0

Vad roligt att du hittat en häst :) Såg att hans pappa var från Alnö, det måste ju vara Alnö uppe i Sundsvall eller?

Maja
0

Hm, vet faktiskt inte riktigt var Alnö är, men det kan det säkert vara! Sölvi från Alnö heter han. :)

selfrejection
0

Ja, det var det jag såg, måste ju nästan vara det för inte tror jag det finns något annat Alnö :)

Killen
0

Idag red jag Oskadis, eftersom Ess tyvärr är lite småhalt (ev sträckts sig).

Oskadis är inte i toppkondistion just nu, så vi tog det lungt. Vi red ut med största hästen i stallet (nästan 170 cm) och en övervuxen "d-ponny" (connemara).

De andra hästarna är lite fjantiga så vi fick ta täten, trodde de skulle tycka att vi var långsamma, men vi höll god tackt och snarare vänta in dem.

På ett ställe skulle vi galoppera, Oskadis blev jätteglad och sprätte iväg och smittade av sig till den stora hästen som började bocka, men det gick bra.

En trevlig ridtur med mestadels skritt.

kissmekate.blogg.se

[vretenskaniner]
0

Kurs för Gummi :) Läs mer om hur det gick på bloggen

Maja
0

#59 - Jag åkte förbi Tuna idag och såg att det var kurs, kunde dock inte stanna och kika. Hade varit kul annars! :)

Maja
0

Idag har jag ridit ut ensam på hästen för första gången i mörker. Läskigt tyckte hon. Alla saker verkar vilja äta hästar när det är mörkt. Soptunnor, bilar, granar, hus… Hm, jag verkar ha missat att lära mig det! Övade på att lugna ner henne och att man inte måste explodera och vilja ösa på i galopp så fort jag sätter mig på henne. Gick rätt så bra! :)

Killen
0

#61 Hur kan du ha missat att sånt är farligt?? Tungan ute

Själv red jag ut en kort sväng och idag prövade vi att tölta (han är under igångsättning). Underbart. Vi galopperade även, i en veckas tid har vi fått skritta och galoppera, låter konstigt men han blir bättre.

Han har dock ganska mycket överenergi just nu, så även denna häst tyckte det mesta var lite läskigt till en början.

kissmekate.blogg.se

Maja
0

#62 - Jag vet inte riktigt, tror jag var sjuk den dagen i skolan när de lärde ut det. Fast en av bilarna var lite läskig faktiskt. Först så stod den och var tyst på gatan, men när vi närmade oss så började den skälla på oss (jag försökte berätta för henne att det inte var bilen, utan hundarna i bilen men det ville hon inte förstå). :P

selfrejection
0

Min bil har gått sönder så jag får gå 6km till stallet om jag vill dit. Idag gick jag även fast snön som äntligen kom vräkte ner. Vad gör man inte för att få vara med sin häst… :) Tur nog blev jag hämtat när jag skulle hem, annars hade jag verkligen legat död i soffan. På fredag kommer min cykel så jag ska cykla hela vintern.

Guffi var iaf väldigt pigg idag och jag longerade honom först en stund i ridhuset. Men han såg så himla busig ut och skuttade till lite då och då, så jag byggde ett litet hinder och vad han sprang på och tyckte det var roligt. Har nog aldrig varit med om att jag behöver driva på så lite för att han ska hoppa och han tog verkligen i när jag höjde hindret :)

[vretenskaniner]
0

Ridit lektion för Madde i stallet, gick hur bra som helst! :)
www.freyfaxi.blogg.se

Killen
0

#64 Fy, gå 6 km, går det ej buss till stallet??

Idag red jag en lite sväng, han var helt på tårna så fick ta hjälp med att sitta upp, fast det gick knappt det heller för ingen fick gå inärheten av honom utan att han blev jätterädd.

Tyvärr har vi just nu bara att välja mellan jätteleriga ridvägar eller ridvägar med blankis, så det blev nästan bara skritt.

Idag, efter han har gått själv i 1 månad i sjukhage skulle han få gå ut i en ny flock. Det gick superbra, inget bråk alls, bara han och ledarhästan sprang som tokar och bokade.

Sen lite gos också

kissmekate.blogg.se

selfrejection
0

#66 Nej, det gör ju inte det :/ Dom ska har stallet har också bussbolag, men kör bara åt kommunerna eller långresor. Jag kan ju åka med dom om jag passar in tiderna men det är inte alltid det går. Jag har iaf kunnat åka med sambon ena vägen :) Nu har han tagit hit min cykel också, så den ska bara sättas ihop så kan jag cykla istället.

Roligt att det gick så bra med ihopsläppet :)

[vretenskaniner]
0

Han var så otroligt fin idag! Red ut med en kompis. Han var klockren i tölten hela tiden och hade en bra form och en fin aktion! Traven var bra och galoppen var underbar :D Kommer lite bilder från igår när Johanna Berg fotade oss :)

[vretenskaniner]
0

Passen. Underlaget var inte det bästa så vågade inte trycka på allt för mycket :)

Rider med grimma under då vi var påväg hem från en grilritt när jag såg Johanna fotta i hagen så red in då och kollade om hon ville ta lite kort på oss också =)

[GIKmio]
1

En trevlig sida det här Gladhästar är bland dom finaste djur som finns.

Maja
0

Idag kom min nya träningshäst :) Slängde ut henne i hagen med min andra träningshäst, de blev bästa vänner direkt! Sedan kom den tredje islandshästen och friesern ut och då blev det lite spark, men sedan stod alla fyra tillsammans och åt :) Nu får hon stå och bekanta sig ett par dagar, sedan börjar träningen! :)

[vretenskaniner]
0

#71 Vad är det för träningshästar? =)

Toltaren
0

Idag har jag och Glói (Kanonkulan) varit ute på en jättemysig barbacka tur där han tyckte det var fantastiskt kul att springa väldigt fort i massor av galopp förbi de andra hästarna, hehe.

Maja
0

#72 - Två ston som jag tränar åt ägarna, ett inridet som jag hjälper till att utbilda och ett oinridet :)

740tjejen
0

jag har ägnat kvällen och förmiddagen åt detta. kan inte rida då westernsadel gått sönder, samt att jag har ett skadat knä och på de ryggskott.

Men pimpar upp min Islandshästutrustning innan damen kommer hit den 21 februari.

thicha
0

#75 vad härligt!!!! du inspirerar mej här =)

Sitter och funderar vad mitt nya skäck sto ska få heta, just nu kallar vi henne bara skäcken. Det är även denna tjej som jag tänkt rida western på framöver! Med båda mina är det bara NH som gäller. Den andra jag har tänkte jag ha både bomlös sadel och bettlöst på!

Ska tilllägga att här om dagen kom jag på min dröm med mina hästar! och det är att jag ska kunna rida dem enbart med halsrep, det är mitt mål, resan på den vägen är lång! inte minst när jag nyligen fått diagnosen led reumatism, men jag hoppas även att min medicin ska kunna hjälpa mej långt!!! <3

Har någon något namnförslag som skulle kunna passa till mitt sto så tar jag tacksamt emot! hon är en lugn tjej, lägst i rang, väldigt sällskaplig av sej..

740tjejen
0

På lördag kommer Perla hit, ska iväg och hämta henne tidigt på lördag morgon, Så blir en liten bildbomd vid ihopsläppet.

Killen
0

#75 Jag dör va snygga!!!!

Idag gick allt bara åt h-vete.

Hästskrället ville inte bli hämtad ur hagen, arg(och ledsen) som ett bi efter ca 40 min när jag fick tag på honom.

Då gick det som sagt inte bättre när jag red eftersom jag var arg, han blev sur, så i en sommarhage där vi red sprang han runt som en tok och vägrade lyssna eller stanna. Samma sak på väg hem till stallet, han blev sur på mig som var arg på honom, så han valde att springa.Så då jäklar fick han springa…

Väl vid stallet körde vi lite på volten, det gick bra iaf. Vet inte om han kände hur arg jag var, för jäklar vad han kunde tölta rent och snyggt, lyssnade på minsta tygeltag.

Folk kom efteråt och sa att han hade gått jätteflott.

Ändå var jag så besviken så kunde inte hålla tårarna inne. Och i stundens hetta bestämmde jag mig för att sälja honom. Vi får se hur det slutar.

Har iaf kontaktat en man som hjälper till med problemhästar, får se om han vill hjälpa oss.

kissmekate.blogg.se

740tjejen
0

Har han alltid varit sån, funkar det inte med ledarskapsövningar.

Tråkigt när dom är såna. Hoppas det ordnar sig.

Killen
0

Han har alltid varit svårfångad, men blivit mycket bättre, i sommras kunde han gå utan grimma och det var inga problem för mig eller medryttaren att hämta honon från hagen, men för någon vecka sedan började han bli riktigt svår igen, fast han har grimma på sig i hagen. Inte bara är han svårfångad, han sticker vid utsläppen, några gg har han stockit för pertsonalen precis vid hagen, fast utanför.

Men idag tog jag med mig en hink med havre i direkt, då kom han, men han kastade sig när jag tog i grimman, men sprang ej iväg, så på andra försöket fick jag ta honom.

Sen red vi ut med en annan tjej, strålande sol och 0 gradit.

Idag gick det jättebra, vi körde ökad tölt och det gick väldigt bra, han töltade bra i arbets tölt också.

På en äng där det finns några stockar tänkte vi hoppa med våra jääätteduktiga hopphästar… Inga talanger här direkt, vi kom fram i galopp, väl vid hindret la han sig i trav och travade över utan att hoppa, den andra hästen gjorde samma sak.

kissmekate.blogg.se

Killen
1

Idag hade jag uten en hästman, Jan Kalma, för att hjälpa mig med mitt problem med Ess.

Fick en del tips och övningar som jag ska använda mig av.

Som han sa, han har inget trollspö som han viftar med och så han man en lättfångad häst, utan det krävs övning. Men nu har jag fått de rätta "instrumenten" om hur jag ska göra.

Vi avslutade det hela med att släppa ut honom,  han brukar vara extra svårfångad när man nydligen har släppt ut honom, men en halvtimme sennare gick jag ut (utan havrehink) och gjorde så som Jan hade visat att jag skulle göra, ganska snabbt så kunde jag ta honom. Helt otroligt!

Men jag vet inte om det var efekten från jan som satt kvar, så vi får se vad som händer i morgon.

kissmekate.blogg.se

740tjejen
1

Kul, hoppas det funkar nu. Är så frustrerande och ha en häst som inte kommer fram eller går och fnga.

Själv har jag tagit det lugnt med Perla tills hovslagaren varit här och kollat hennes ena hov, den ser sne ut. Så ska s eom det går att åtgärda med verkning eller om vi måste sko henne.

Maja
1

Hoppas det går bra med Ess! :-) Först red jag den gula faran. Lite läskigt var det, tyckte hon, i och med att vi inte hade någon annan med oss. Men vi tog en tur på ca 40 minuter. Tränade alla gångarter. Red på i ökad galopp och *censur* vad hon kan springa fort! Kändes som att vi lätt skulle kunna springa om alla på Täby galopp… ;) Sedan tog jag en liten tur på den bruna. Skritt och lite trav. Så duktig!

[tlundegard]
0

Idag red jag ut en sväng och jobbade mycket med att få in bakdelen ordentligt genom både öppna och sluta (precis börjat träna på det senare), det var riktigt jobbigt enligt Raudur ^^. Tog också vår första riktigt ökade tölt utanför banan och det gick kanon :)

Delar med mig av en bild från igår..

[Valtyr]
0

Idag så var det isgata utanför så bilen gled sidledes rakt ner i diket, idag ska d va hemma från jobbet sa den :P

Inte mig emot eftersom jag stack ut med min svarta pärla som var minst sagt taggad.

Red ett pass i ridhuset och han var så het så han bara kokade, fast på ett positivt sätt :) han bara svävade fram i traven och jag kunde korta och länga och göra skänkelvikningar från ena långsidan till den andra i trav och han bara flöt fram och va hur mjuk och lösgjord som helst, vilken dressyrhäst han är :) bara måste skryta liksom :P tölten ville han fräsa på i, han har fått göra det ett tag men nu krävde jag lite samling och visst lyssnade han, men han typ bara stampade uppåt och lät som en gris när han frustade han hade sååå kul. Äntligen fick han jobba sa han :)

powderpuff
1

Idag har jag longerat Blædis för tredje gången och hon är super duktig. Hon testade lite idag med att tjura lite men var inte så svår övetalad. Hon fick trava lite i bägge varven också och de gick kanonbra.

Har lekt lite med henne med en balansboll och hon är hur lugn och go som helst

agnesfh
0

Idag får hästen vila! Igår var vi på tävlingsträning för Emelie Romland, red på ovalbana och tränade fyrgångsprogram :)

/Agnes

ishestryttaren.blogg.se

powderpuff
0

Idag har Blædis haft sadel på sig för första gången. Hon har aldrig haft någon gjord på sig överhuvud taget alls men de gick skit bra.

Hon var så duktig. Hon fick skritta och trava på volten och inte en gång bockade hon. Trodde de skulle bli lite bock och bus.

Och ja jag vet att sadlen ligger långt fram, den kasade fram på henne…

Killen
0

Idag hängde vi på de stora killarna ut. Det är en arab och en connemara, båda slutmätta maxad D, men de har nog båda två vuxit liiite till.

Oftast när vi rider och ska galoppera så brukar vi inte kunna galoppera för de andra två är såna som i princip kan galoppera stillasående, så vi brukar få trava/tölta ist om vi ska ta en kort galopp.

Men idag kunde mitt ess minsan galoppera i samlad kort galopp! Helt otroligt, det har han inte gjort tidigare.

kissmekate.blogg.se

[vretenskaniner]
0
740tjejen
0

Har börjat rida igång Perla, trevlig liten dam.

Fast hon stått i 2 år så töltar hon gärna på lös tygel. klättrar utan problem.

Men jag får inte till traven på henne. Hon har väll inte travat så jättemycket heller. men nått steg hade ju varit roligt. Men det är tölt som hägrar i alla tempon.

känns dock knepigt när man rider henne, Had eju en Isis på 130 som kändes jättestor och rida Perla är 135ca och det känns som om man rider shettis.

Har ni också fått den känslan av vissa hästar.

Maja
0

Igår (jag orkade inte uppdatera när jag kom hem igår, så det får bli idag istället) så red jag ut ensam på mitt lilla guld-sto. Det var vääääldigt varmt, så vi tog en sväng i skogen där det var lite svalare. Vi har en underbar slinga i skogen som är som skapad för att rida på. Det finns uppförsbackar, nedförsbackar, raksträckor, kurvor och allt vad man kan behöva! Tränade mycket med bakdelen, att hon skulle få med sig rumpan. Halt-galopp-halt-galopp blev det en del av också där jag tränade på att få henne att lyssna på rösten. Tränade en del backning också.

Och det gav resultat i tölten! På vägen hem töltade hon på så fint, så fint! :)

Jag undrar om hon medvetet blundar på alla bilder som jag tar. Av drygt 20 bilder som jag tog igår så blundade hon på alla utom en…

(…eller så är det jag som är en kass fotograf ;))

Diskussionen närmar sig gränsen för max antal kommentarer. Överväg att skapa en ny diskussion och länka till den här.