Spattröntgen i passet?
Jag hade ut en equiterapeut som tittade på Guffi idag och hon frågade om han var spattröntgad, vilket jag inte vet. Hon sa att de brukar göra det innan de flyger från Island. Stämmer det och vad och var ska det isåfall stå i passet om det nu finns med där? Eftersom jag inte känner personen som importerade Guffi 2005 och denna människa inte står med bland hans tidigare ägare i passet är det svårt att fråga denne.
Anledning till att hon fråga var att hon kände att det var tomt på något sätt i musklerna ovanför svansen och att detta kunde tyda på att det kunde finnas spatt eller funnits, men hon märkte inget annat som skulle tyda på det.
Alla röntgas inte, det får man välja själv som köpare. Dock kräver väl de flesta försäkringsbolagen spattröntgen nu för tiden, så de flesta röntgas nog nu, men runt 2005 var det väl inte lika hårt.
Dessutom skulle väl de flesta välja att inte köpa hästen om den visade sig ha spatt på röntgen, har du inga restriktioner gällande det på försäkringen så bör han knappast ha bekräftad spatt.
Det skrivs inte in i passet om det skulle vara så, så att ta reda på det utan hjälp från tidigare ägare eller gamla veterinärjournaler är nog svårt.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst
Aha, vad jag förstått om hans första ägare i Sverige så skulle jag inte tro att de genomfört någon isåfall.
Hon som ägde honom innan mig vet heller inget, jag känner henne väl så det hade hon sagt isåfall när jag köpte honom. Dock köpte hon honom på auktion, hur gör man då med besiktning och allt sådant?
Enligt skadehistoriken på försäkringsbolagets hemsida, där jag kan logga in och se, finns bara en skada med, ett sår i ögonlocket, och det är sedan jag köpt honom. Jag tog över försäkringen vid köpet, så det gamla som fanns med kanske försvann? Fast det verkar ju väldigt dåligt isåfall. Frågan är ju om han var försäkrad innan hos första ägaren eller inte…Om inte har ju hon som ägde honom innan mig behövt tecka en ny, runt 2007-2008 isåfall…
Jag hittar inget som skulle tyda på det i försäkringen iallafall.
Då har han troligtvis inte någon bekräftad spatt. 
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst
Då hoppas vi på det :)
Jag har ju inte haft några misstankar om det alls och det var ju inget annat som skulle tyda på det, men man blir ju lite fundersam ändå. Att det fattas muskler kan ju bero på att han stod i mer än ett år innan jag började rida honom också och hade tappat väldigt mycket muskler, men hon tyckte han var fint musklad annars :)