Islandshäst iFokus

Islandshäst

Etikettutrustning
Läst 8749 ggr
Sakkara
0

EQUES Sella - ny sadel?

Hej alla!

Jag måste köpa ny sadel, både för min och Às skull. Har kollat på EQUES Sella som säljs av www.softsaddles.info . Sen får jag hem min nya kille om en vecka (yay!) och han måste ju också ha en sadel. Både Ás och min nya kille Pólvindur har korta raka (tjocka hehe) ryggar och jag tror att om jag hittar en sadel som ligger bra på en av dom ligger den förhoppningsvis bra på den andra också. (Jag ska självklart ta ut en sadelprovare efter att ha fått hem sadeln).

TIPS på sadlar eller/och åsikter om ovan nämn sadel mottages tacksamt!

Hälsn Matilda

[Valtyr]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

jag gillar tölthestar, töltsaga och egues sadlar, alla tre märken görs i samma fabrik uppbyggda på samma bom vad jag förstått det som.

Jag hade tidigare en eques kosmos, men den var lite mer budget variant så den hade inte superbra läder och var lite snålt stoppad i sitsen plus att den hade lite långa kåpor fr mig, sellan är lite dyrare så jag tror att den är bättre i lädret och lite mjukare och mer påkostad en kosmosen.

Vilken av dessa sadlar du ska ha beror lite på din kroppstyp, är du lång, kort, kraftig eller smal, de olika modellerna passar ju olika kroppar.

Jag har nu en new frami från tltsaga och den trivs jag bra med, den har korta knästöd korta por och bra stoppad sits för mig.

Gillar att sadlarna har flexibom, tycker att de är mer sviktande än vanliga sadlar och att hästarna trivs bra med dom, sen gillar jag att det går att byta ut bomvidden idall hästen tjockar på sig eller faller ur :)

Vart bor du? kanske kunde du ta ut Karin Åberg? det bäta är ju om du får testa flera olika och välja den som känns bäst.

På bilden är jag och min häst med new Framin :)

Sakkara
0

Jag har kollat lite på tölthestars sadlar också men inte fastnat för nån. Tänkte jag skulle hitta nån som är återförsäljare till flera så kan man som du säger åka och pröva. Utbytbara kopparjärn har jag som ett måste, jag kan ju inte hålla på och köpa ny sadel varje gång dom blir lite tjocka ;)

Jag är 165 och har stl 40-42 i byxor så jag är väl medel/lite över medel size. Får lätt stolssits i den sadeln som jag har nu så jag vill ha en med ordentliga knästöd och som har en bra balanspunkt.

Jag bor i Stockholm, vart finns Karin Åberg?

Snygg sadel! Varför valde du den?

Killen
0

Karin åker runt och kommer till en stall. Annars kan du åka till mustang, agersta eller lillhästen i stav och pröva sadlar :-)

kissmekate.blogg.se

[Valtyr]
1

Om du bor i stockholm tycker jag verkligen att du ska åka till Agersta, de har massor av sadlar och en jätte duktig sadelutprovare som hjälper dig att hitta rätt sadel som passar både dig och hästen.

Agersta ligger i uppsala så det är inte så långt och de har massor med sadlar att prova :)

[vretenskaniner]
0

Agersta kan jag verkligen rekomendera :) Har själv köpt min Karlslund K2 där :)