Islandshäst iFokus

Islandshäst

Etikett: off-topic
Läst 3770 ggr
740tjejen
0

Fan vad ledsen man blir..

När man får ett sånt här mail.

Meddelande
Varför bantar du inte istället för att söka en viktbärande!? Och varför ska den vara bukskäck eller splashgen,Du ska väl ändå inte avla!?!? Shysstare mot hästen om du bantar..

Eveline
3

Inte ok någonstans att skriva sådär.

Folk är så jäkla fixerade vid vad man väger och vad man inte väger, jag undrar vart människovärdet tog vägen.

Man väger vad man väger, deal with it! jag menar det är är ok att färga håret svart fast man har ljusa ögonbryn, men väga några kilon extra så är det kallabalik.

Värsta jag vet.

Är det här på forumet du har fått det? anmäl!

kram på sig!

[Valtyr]
0

det var taskigt skrivet :/

Men jag kan tycka att det borde finns en gräns för islandshästar också, jag tycker inte det ska vara en barnponny som vissa storhästfolk tycker, men jag tycker inte det är helt okej att dom här jätte stora människorna rider på dom heller.

Nu kanske ni tycker jag är otrevlig men jag tycker många borde göra något åt sin vikt både för sin egen hälsas skull och för hästarnas skull.

Jag hade en övervikt på 13 kg och jag vet hur jäkla tufft det är att göra något åt det, men det gäller bara att bestämma sig och ändra om kosten och röra sig mer.

Nu har jag gått ner 10kg och målet är att jag ska vara slimmad och snygg till SM jag har 3 kg kvar till idealvikt och 10 kvar tills jag ser ut så som jag vill :)

Jag vill inte vara dum eller något och det är verkligen inte jag som skrivit det där, men jag tycker bara det är synd att så många är överviktiga när det faktiskt går att göra något åt det om man bara äter rätt och alla vill väl må bra och vara friska och starka :)

[tlundegard]
0

Man väger vad man vill väga och vad man väger har ingen annan med att göra. Visst att islandshästar inte kan bära hur mycket som helst, men det där mailet var bara taskigt skrivet. Ta inte åt dig!

740tjejen
0

#2 Har vägt som mest 110kg (hade inga hästar då) Har gett ner 20 på 1 år, men vill ner 20 till.

Tyvärr mår ja dåligt och har alldeles för stora bröst så har ständig värk i rygg och axlar, så orkar inte träna längre stunder vilket då vikten blir lidande på.

Försöker tänka på vad jag äter. Men visst det kan slinka ner godis, inte lika mycket som förr dock.

Och får ett sånt mail så går luften ur en, och då tröstäter jag istället för och tänka att ja ska träna bort.

Jag hade en skitjobbig förlossning 08 vilket resulterade i kraftig viktökning för att jag fick nån form av deprission efteråt. Jag har inte återhämtat mig än från den förlossningen. Plus att jag gick från F-kupa till I-kupa, och den vägrar krympa.

[Valtyr]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

men om du väger runt 90 nu är du inte så himla tung, det tycker jag absolut att en lite större islandshäst kan bära. De jag syftade på är dom som är riktigt stora, finns dom som till och med tävlar på ganska små smäckra islandshästar så jag tycker det borde finnas en gräns faktiskt även om det är ett känsligt ämne.

Visst har man anledningar till att man går upp och det är verkligen skit jobbigt att gå ner i vikt, nu tycker du säkert jag är en tönt som klagar efter att ha gått ner ynka 10 kg när det finns dom som går ner 50-60 kg, men tro mig det har varit skit tufft för mig med och jag har fel på ämnesomsättningen så det har varit grymt svårt.

Det som har funkat för mig är att äta rätt och byta ut allt mot nyttigheter, äta tex nötter eller frukt istället för godis skippa pasta, bröd, ris potatis och äta saker med mer protein och fibrer som tex qinoa och hirs, mkt grönsaker, frukt bär, nötter frön, bönor linser mm.

Jag har helt skippat, socker, alkohol, kaffe, svart the, mjölkprodukter, raffinerad och processad mat plus att jag är vegetarian så nu är jag nästan helt vegan med undantag för lite äggprotein som finns i tex quorn filéerna. Jag läser på alla förpackningar så att det inte innehåller socker, massa konstiga tillsatser och konserveringsmedel, typ allt innehåller en jäkla massa skit, man anar inte hur mycket som innehåller socker, inte så konstigt att folk blir tjockare och tjockare i vårt samhälle.

Det är skit tufft i början, men efter ett tag vänjer man sig och lär sig uppskatta det naturliga och nyttiga istället.

När alla sitter och äter tårta på kalas så sitter jag och äter rawfoodtårta istället som är gjord på dadlar, nötter, rivet äpple och kokos i botten och över har jag en tjockare smoothie gjord på frusen banan, färska dadlar, kakao och cashewnötter, grymt gott och rätt nyttigt :)

Man kan väl säga att jag går lite på en vegansk detox GI diet, du kan gå in på www.detoxdiet.nu och halsogudinnan.blogg.se för inspiration och jag har även en facebook där jag ägger upp massa recept. Det går att äta supergott och samtidigt gå ner i vikt och må bättre :)

Jag säger inte att alla ska bli veganer, men jag tror på att låta bli socker, massa tillsatser och kolhydrater och äta mer frukt och grönsaker och protein och man kan säkert göra en köttätarvariant av min kost också.

740tjejen
0

Tack för tipsen på mat, Äter mest kyckling, så blir inte mycket i köttväg. :) Men ja slarvar nog en del med maten, Jag försöker dock äta grovt bröd. Dock inte alltid det finns och välja på i denna affär här på orten. De verkar föredra ljust bröd. Men äter i alla fall en stadig frukost så jag ska orka med dagen. Sen brukar tyvärr maten bli lidande under dagen.

De dagar jag mår bra äter ja lite men regelbundet, det är då också vikten dalar. de dagar jag mår sämre äter ja sämre och då går ja upp. Åkte hem till svärmor igår de har en jättebra våg,.Sist jag vägde mig ca 2 veckor sen vägde ja 90 nu stod faktiskt vågen på 88kg, så hoppas det går åt rätt håll nu med.

Och jag håller med dig skulle ja gå upp till 95 igen säg. så skulle ja ju inte rida hästen heller. Har ridit som längst på henne i 2 timmar, Men hon är lika pigg vill gärna tölta. Hon jobbar på bra med ryggen. För hade hon inte orkat så had ehon väll aldrig varit så pigg som hon är. Eller…

För när jag vägde 110kg och mådde som sämst sa gubben de till mig, stt vi kan skaffa dig en häst, men att jag fick ett mål. Om jag gick ner till 100kg så kunde ja få hem en häst. ( det lyckades så då fick ja hemen camargue häst och började rida western istället. för kände mig fortfarande för stor för Islandshästen) Lyckades gå ner ytterligare 10 kilo, så skaffade då en Islandshäst på foder. tyvärr vart hon ju livrädd för korna, annars supergo. Då ble ja lite ridrädd igen. Så då skaffade jag D-ponnyn jag har nu och återupptog westernridningen. Plus att jag skaffade perla nu då när ja gick ner till 90 kilo . och hon har ju hjälpt mig och gå ner ytterligare.

Så hästar gör at tjag mår bra så länge jag inte blir ridrädd igen.

[Valtyr]
1

att ha mål och muta sig själv är jätte bra, jag lovade mig själv nya tävlingsstövlar när jag gått ner så mkt så jag fick i mina vader i ett par normala stövlar, nu köpte jag ett par för ett par veckor sen och det kändes jätte kul :)

Sen köpte jag en ny kavaj som är lite liten och den har jag bestämt mig för att jag ska komma i innan SM :)

Det gäller att köpa hem bra saker och förbereda med saker som är lätta att göra så man aldrig försätter sig i vrålhunger stadiet där man vräker i sig vad som helst för att man är så hungrig så man inte kan tänka.

Allt handlar om att bestämma sig och lura hjärnan, jag vet själv hur det var när man vart i skolan, kommit hem ridit och mockat och grejat kommit in och vart vrålhungrig kokade typ ett halvt kilo spagetti och åt med riven ost och tomatsås, nyttigt nyttigt :P

Nu har jag grönsaker och sojastrimlor tex som jag steker i en kastrull eller en burk kikärter med lite soltorkade tomater och ruccola. Det gäller att ha bra saker hemma som är lätta att laga till snabbt när man är hungrig och sen äta lite mellanmål så man håller en jämn nivå, ett äpple eller lite nötter med ut i stallet är perfekt.

Morötter är jätte bra, dom är goda innehåller typ inga kalorier och man blir ganska mätt ett tag, jg brukar ta en morot med lite sesampasta på istället för en macka, man hittar sina egna ideer och går ner i vikt fast man inte tänker så mkt på det längre :)

Något jag brukar göra med om jag ska på kalas och vet att det inte finns någon bra mat är mina smoothies, lätta att göra och mättande, nu sitter jag med en ananas och kokos smoorhie :)

En halv burk krossad ananas (kolla så att det är juice och inte sockerlag) 3 matskedar kokosflingor och 3 matskedar sojamjöl, innehåller protein och mättar. Man kan även blanda i ett par matskedar psylliumfrön som sväller och gör så magen känns fullare än den är. Men psylliumfröna ska i efteråt för dom är inte så goda när dom har mixats.

[Valtyr]
2

och skriv en sak till den där dummern som skrev meddelandet ovan, det är bara dumhuven som bantar, man ska inte banta eller svälta man ska leva sunt och att gå ner i vikt går inte på en natt man ska gå ner sakta men säkert och må bra och leva sunt :)

Äta normalt och rätt grejer :) man ska inte sluta äta utan man ska bara byta ut maten till bättre grejer :)

Det är lite jobbigt i början men efter ett tag tycker man att allt är supergott och man mår så himla bra.

Det är så himla skönt, jeansen går igen, låren går inte ihop och jag kan gå och springa och jag orkar mycket mer, igår red jag 4 hästar plus att jag sprang 5 kilometer och gjorde plankan i en minut, känns otroligt härligt!

För ett halvår sen orkade jag knapt rida en häst ens :P sen gick jag in och la mig i sängen och dog :P

740tjejen
0

Jo jag har mina kritvita med snörning i midjan, de är målet. :) Plus att ja ska ut på tävlingsbanan när ja nått min idealvikt :)

Zinoida
0

Att man orkar lägga ner tid och energi på det……

Inte för att tråden handlade om det, men har du inte redan en isis på foder? Eller ska Perla inte vara kvar?

740tjejen
0

Mår man dåligt så blir man kanppast bättre motiverad av ett sånt mail.

Jo jag har en Islandshäst på foder. Men jag kommer lägga av med western och då åker hennes kompis hem, så behöver en till häst. och kan ja då få hem ett sto som har bra stam plus har splashgen eller är buksskäck så är det ett stort plus.

[Valtyr]
0

är inte splash och bukskäck samma sak?

740tjejen
0

Har lärt mig att de hästar som inte är bukskäck men med blått öga och som har förälder med bukskäck, får splashgenen.

[Valtyr]
0

fast jag tror de är samma men bara olika namn som tex buckskin, moldott, bork och gulbrun för man säger ju bukskäck gen också

740tjejen
0

ja du mena så. :) då är ja me,

Toltaren
0

Usch vad taskigt!

Jag tycker att så länge inte hästen har ont, är bra uppbyggd och av modellen större så är det ju inte några som helst problem för den att bära upp 90 kg? Jag är ju också överviktig, så vet precis hur det känns! Men jag har ridit min häst i 6 år, och han har inte gått sönder! Han mår jättebra och har superfina gångarter, men man måste ju själv använda sunt förnufft liksom… Glad Bara min åsikt. Så länge ekipaget är balanserat och båda mår bra så ser jag inga problem!

740tjejen
0

Precis, ja satt ju inte upp på perla förrrän hon var tillräckligt musklad. Samt enbart korta stunder i början. Nu har vi varit på 1 2-timmarstur och hon var ju lika pigg i slutet som i början, hon hade ju sagt till direkt om det va nått fel. Hon visar ganska tydligt när nått inte är bra.

[tlundegard]
0

Men måste bara fråga.. Varför ska du ha just en bukskäck? Är inte gångarterna och framför allt temperamentet viktigast? Kan nog bli svårt att hitta en perfekt häst som dessutom är bukskäck..

740tjejen
0

För att ja skulle vilja avla fram bra hästar som är just bukskäck, och jag kommer ha samarbete med en som har en bra hingst med höga poäng. Vill dock inte lämna ut nått namn än på hingsten. Då detta är under uppstart.

[Valtyr]
1

varför just bukskäck? förstår inte riktigt varför det är sån uppståndelse kring just bukskäckar, tycker inte det är så stor skillnad på vanlig skäck och bukskäck, de är fläckiga båda två liksom förutom att bukskäckarna är lite mer kosslika och har vita huvuden vilket jag tycker är rätt fult :P

Den på bilden ser ju lite ut som en gris eller nåt med sitt vita huvud :P ta inte illa upp nu men det är min smak

Nä jag tycker dom vanliga skäckarna är snyggare faktiskt :)

[Valtyr]
0

Det här tycker jag är lite lagom med bläs för att det inte ska bli grisigt :P men sen har han ju rätt tråkig teckning i övrigt han hade gärna fått bli lite mer fläckig och inte bara halva brun o halva vit :P

Bara så ni vet jag brukar kalla han Grisjaki eller julskinkan bara för att rumpan e rosa så han kommer inte undan från grisbeskyllningarna han heller trots att han e min egen Skäms

740tjejen
2

För att ja älskar bukskäckarna, de är så speciella, vissa hatar dom, andra älskar dom. Jag gillar inte enfärgade Islandshästar för de är så trista och vanliga, ja vill ha färg och gärna med massa vitt i ansiktet. :) Och kan ja då fram bra individer med lynne och gång så är det ju ett stort plus.

[Valtyr]
0

smaken är som baken :P

För mig är det viktigast med gångarter och exteriör, har tyvärr inte sett någon bukskäck med varken det ena eller det andra än, men jag hoppas du hittar en :)

740tjejen
1

Ja men det är ju tur att alla inte gillar samma hästar. Blir ju svårt om man ska äga en häst ihop om man är säg 100 stycken. :)

Och jag vet att jag inte är ensam om att gilla bukskäckarna. :)

Alex
0

Kan ju även vara bra att ha i åtanke att bukskäckar riskerar dövhet.

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

740tjejen
0

var har du hört det. Inget ja blivit informerad om.

[Valtyr]
0

oj då, verkar vara många anlag som när de dubblas blir defekter för vad jag har frstått det som så måste båda föräldrarna ha anlaget för att det ska bli en bukskäck och då kanske det är det som orsakar dövheten också?

Konstantskimmel i dubbel uppsättning kan ge dödfödda föl och silver kan ge ögon defekten så det verkar som att det inte är så bra att avla på två individer med samma färganlag när det gäller vissa färger.

Två med gulgen ger ju cremello och dom är ju friska men ganska känsliga för sol kan jag tänka mig.

Två blue merle hundar kan ju också bli döva och blinda, tråkigt…

Alex
0

#26 Relativt nyupptäckt och håller på att forskas om. Men det beror väl delvis på teckningen, troligtvis är det väl när öronen blir vita. Men som sagt, inget klarlagt än men det är konstaterat att vissa bukskäckar blir döva (eller om det "bara" var nedsatt hörsel).

#27 Stämmer att båda föräldrarna måste ha anlaget för att det ska kunna bli en bukskäck, det syns bara i dubbel upplaga. Men alla bukskäckar blir inte döva, utan det är bara vissa, troligtvis kopplat till teckningen (finns ju samma fenomen hos hundar som du säger, dels merle och andra vita anlag som kan ge dövhet, framför allt om de sätter sig på öronen).

Gällande konstantskimlar stämmer det väl dock inte, då det finns homozygota konstantskimlar.

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Zinoida
0

Nej gällande konstantskimmlar så stämmer det inte. Jag har dock hört folk som sagt det, men det är väl en skröna. Som Alex sa, det finns homozygota konstantskimmlar.

Om bukskäckar vet jag dock ingenting, jag trodde man sa bukskäck till en just bukskäck och kallade hästar med tex bläs och blå ögon för splash. Har tex hört uttrycket splash-hingst om såna, men det stämmer alltså inte? De KAN bära splash anlag, dvs bukskäck anlag om en förälder är bukskäck.

Men låt oss säga ett sto som tex är helt svart men har bläs och blå ögon, betäckt med en tex brun hingst med stjärn får ett föl svart föl med bläs och blå ögon finns det absolut inget splash eller splash anlag hos fölet? Det har bara fått blå ögon? Det finns inget namn för det? Ursäkta min okunnighet, har inte haft lika mycket intresse hos detta anlag som jag haft för konstantskimmelanlaget ;)

[Valtyr]
0

det var en kompis till mamma som är id kontrollant och väldigt duktig på färg som sa det, men sen vet jag inte om det stämmer, det var nåt om att man inte ska para två konstantskimmlar för att de är en viss procents chans att fölet dör.

finns ju sabino skäck också? tex briar, bred bläs och strumpor och nån liten fläck på magen bara dock har jag för mig att det anlaget inte finns hos islandshäst

Alex
0

#29 Bukskäck och splashskäck är samma sak. Det är ett recessivt anlag och krävs därför dubbel upplaga för att hästen ska bli skäck. Däremot kan det ibland synas på en bärare av bukskäck-/splashanlaget (dvs en häst med genen i enkel upplaga) genom t.ex vita tecken och ibland blå ögon.

En häst med en bukskäck förälder vet man alltså till 100% bär på genen, eftersom den får en från mamma och en från pappa och bukskäck föräldern alltid är homozygot, fölet ärver därför en bukskäckgen, oavsett den andra förälderns färg.

#30 Ja, det är som sagt en gammal skröna som lever vidare. Man kunde inte lokalisera någon homozygot konstantskimmel och därmed drog man slutsatsen att de foster som fick dubbla anlag resorberades. Något det alltså aldrig forskats på, utan ett rent antagande. Det var dock en man som drog igång det hela och kunde konstatera att det idag finns levande homozygota konstantskimlar, men han dog innan han hann slutföra studien och därmed har den väl inte kommit ut för att kunna ta död på den gamla skrönan.

Helt korrekt att sabinoskäck inte finns hos islandshäst. Glad

Mvh Alex
Värd för Ridsport

[Valtyr]
0

kan inte det här vara något för dig? såg den idag och kom att tänka på dig

http://hastmarknad.hastnet.se/sok/annons.php?aid=611923

740tjejen
0

Jodå har mailat ägaren, så får se vad vi kommer fram till.

[Valtyr]
0

okej :)

Maja
0

Hetta är rätt så "panikig" av sig vet jag, så om du ska ha en lugn häst (som jag har förstått att du vill ha) så kanske inte hon är det bästa valet, men fin dock! :)

740tjejen
0

Jo men de går ju träna bort. Har fått en del hästar lugna som varit som hon. Men får se vad jag bestämmer mig för.

[Valtyr]
0

på de fleta brukar man ju kunna träna bort det, men det är beror ju på hur mkt jobb man är villig att lägga.

Kanske är det värt det för ett sto med rätta färgen och bra stam eftersom det är en så ovanlig färg att få tag på.

Men sen undrar jag hur vet man när det är bukskäck anlag eller bara en vanlig skäck med lykta? finns ju dom som ser bukskäckiga ut med bred bläs o blåa ögon som inte är bukskäckar?

Alex
0

#32 Tror inte att det är en bukskäck. Ser inte så ut på teckningen och vad jag vet hade inte Háleggur nån splash-gen.

#37 Att se skillnad kan vara svårt ibland, framför allt på de minimalt tecknade. Men på en bukskäck kommer det vita underifrån och personligen har jag aldrig sett en bukskäck som inte har vitt på alla fyra benen, men det kanske existerar de också, jag är dock tveksam.

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Maja
0

#36 - Räkna med MYCKET jobb då. Inte något år, utan säkert längre tid… Och nej. Hon är INTE bukskäck. Jag vet vem hästen är.

740tjejen
0

ja är hon inte bukskäck vad är hon då. och hur vanligt är de med så stora vita tecken i ansiktet om hon inte är det.

Alex
0

#40 Ryggskäck (dvs "vanlig" skäck). Och stora, vita tecken i ansiktet är inte helt ovanligt på såna heller, det är inte det som kännetecknar en bukskäck, även om de oftast har det.

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Uss
0

# 4 Bra gjort tjejen!

Och en eloge till dig som vill ha en viktbärande isis :D

Det är tur att det fortfarande finns isisar av en sådan modell så att även vi lite mer hmm… rundare människor kan få njuta av Gudarnas häst, när nu aveln verkar premiera mer tunnare modeller…

740tjejen
0

Tack, Tycker också Islandshästen börjar bli slimmad. :( samt mindre hållbar.

Ja jag vill ju avla på robusta hästar och kan man få en lite ovanlig färg med så är det ju ett plus.

:)

Alex
0

#43 På vilket sätt tycker du att de blivit mindre hållbara? Hållbarheten sitter ju inte i robustheten, det är nåt helt annat. Det finns dessutom massor av godkända hingstar som är robusta, så det är inte direkt så den typen håller på att dö ut.

Mvh Alex
Värd för Ridsport

740tjejen
0

Kan du näma nån hingst som inte är slimmad, utan av den gamle kraftiga sorten. Och ja jag läser överallt om (tävlingshästar) som blir skadade triangelmärks och avlas på. LIkadant med eksemhästar. Alla säger att det är fel och avla på eksemhästar. men läser man annonser så står de går med föl vid sidan, betäck med hingst. (har eksem).

Alex
0

"Gamla kraftiga" skulle jag inte säga, det är inte direkt något nytt med högresta, lätta hästar. Ett exempel på en av de mest använda hingstarna genom tiderna är ju Hrafn frá Holtsmúla, född 1968. Är han av det du anser vara den "gamla typen"?

Fler exempel är ju Sörli frá Sauðarkróki (1964), Þáttur frá Kirkjubæ (1967), Ófeigur frá Hvanneyri (1968), för att nämna några som varit välanvända i aveln.

Sen kan man ju inte grunda fakta på att tävlingshästar blir mer skadade än hobbyhästar, självklart blir skadestatistiken högre bland tävlingshästar eftersom de pressas hårdare. Det finns ju hur många som helst som håller bra länge också, och det finns väl ingen statistik på att skadorna skulle ha blivit fler på senare år vad jag vet.

Mvh Alex
Värd för Ridsport

[Valtyr]
0

jag pratade med en mycket käns avlare om detta på en hingstbedömning när jag bedömde min hingst, de premierar inte alls det du vill kalla tunna hästar bättre, det finns både grova och smäckrare varianter och de bryr sig inte om om de är grova eller inte de kollar på om de är bra byggda eller inte.

Jag vet många grova hingstar med bra bedömningar och jag vet många smäckra med också bra bedömningar.

Jag förstår inte att det alltid ska va sånt jäkla tjafs om detta alla gillar olika typer av hästar, fine, jag gillar de smäckra då jag är gammal halvblodsmänniska och tycker de smäckra är mycket vackrare och gör sig bättre på en tävlingsbana, men det är min personliga smak och andra tycker de grövre är finare och det är deras smak.

Men att säga att de skulle vara klenare och skada sig mer och snacka skit om dom är bara löjligt. Låt båda typerna få finnas det är väl bra att det finns hästar för alla eller hur?

Alla vill inte ha ardennrar och alla vill inte ha smäckra heller, det är en smaksak och låt alla få gilla sin typ av häst.

Valtyr är väldigt smäcker och högrest, jag tycker att han är otroligt vacker och i en klass för sig när han dansar fram med sina långa ben, men det är min smak. Och inte fasen dör han av att han är smäcker heller han är bra byggd och han är stark och frisk ändå.

Låt oss som vill få ha våra "tävlingshästar" vi tävlingsryttare låter er ha era grova hästar och tycker dom är bra på olika sätt, låt mångfalden få finnas och låt alla få ha sin typ av häst.

Klart jag inte skulle sätta upp en 120 kgs koloss på honom, men vilka hästar ska bära så mycket? jag tycker ingen häst ska behöva bära alldeles för stora ryttare utan alla borde tänka på sin vikt och sin hälsa

Förlåt om jag låter tjurig men jag blir så himla trött på den här diskussionen smäcker vs grov, låt alla få ha det dom vill.

ska man utrota alla araber också bara för att de är smäckra? alla hästar har olika egenskaper och passar för olika ändamål och de grova hästarna håller inte på att dö ut, de är snarare de man ser mest av.

740tjejen
0

Jo klart alla gillar olika, inge fel i det.

Men så fort man nämner att man vill få fram bra hästar av den robusta typen så får man ju svar på varför inte de smäckra duger. Jo för att jag ridit smäckra hästar, och sen tycker ja de inte är lika viktbärande och nervigare.

Men ja de sticker ju ur i mängden, då de me sina långa ben pinar på bra.

Det finns några smäckra ja gillar. men tyvärr så känns det fel och rida dem då jag kan korsa benen under magen på dom för att de är så smäckra och då har jag korta ben. (57cm långa) Sen blir det vingligare för att de är smalare. (Har en hemma nu som är smäcker, och det är inge roligt och rida henne)

Men som sagt, så fort man inte håller med så blir det påhopp. och vill ja få fram en robust Islandshäst med läcker färg och bra lynne och förhoppningsvis bra gångarter, varför kan jag inte få det då.

jag gillar inte och tävla så varför måste man alltid tänka främst på gångarter då. ja vill få fram en säker häst för skogsmulle ryttaren.

Alex
1

Då kanske du snarare skulle sträva efter större hästar? Och som sagt, kraftigare varianter som du inte kan korsa benen under finns det en hel hög av.

Att de är smäckra betyder inte att de är nerviga, det är ju två olika egenskaper som inte alls behöver hänga ihop.

Grejen är ju att många som pratar om den "gamla, kraftiga typen" i själva verket pratar om hästar med korta ben, lång rygg och riktigt lågställda, vilket absolut inte gör dem mer viktbärande. Så det är ju där det blir snett, att de större med långa ben skulle vara mindre viktbärande är ju nåt folk bara fått för sig…

Två viktiga egenskaper för en hållbar och viktbärande häst är kraftiga ben och kort rygg. Båda två premieras på visning, det är det man vill ha. Så man kan inte stirra sig blind på typen, man får lära sig vad som har betydelse, hur det ska se ut och vad man ska sträva efter för att få en bra och hållbar häst. Det finns så många andra "smådetaljer" som har så mycket större betydelse för det.

Mvh Alex
Värd för Ridsport

[Valtyr]
0

du får väl ta fram hur mkt robusta hästar du vill det struntar jag i men jag gillar inte när man jämför och säger att dom är klena och klankar på hästarna och vi som gillar dessa.

Gilla och avla vilka hästar du vill ukskäckar eller silver eller gul, tjocka, långa små smala eller vad fasen du vill men sluta värdera alla är bra på sitt sätt.

Och när du säger att dom är nerviga blir jag bara förbannad, sluta dra alla över en kant och ha fördomar, tänk om jag skulle säga att alla de grova är sega och lata och bara duger som familjehästar.

Jag blir så arg när man bara häver ut sig en massa skit och har massa fördomar om allting smäckra och grova hästar är precis lika bra men på olika sätt så sluta jämför och stigmatisera dom.

Min häst är smäcker men inte fasen når mina ben under magen på han och inte fasen är han nervig för det, han har massa vilja ja, men han är samarbetsvillig, snäll och hur cool som helst.

Det är precis som när folk säger att tävlingshästar har dåligt temperament ja vissa kanske men inte alla finns massor av hästar som duger både på tävling och som nybörjarhästar, både Támyrja och Valle har ridits både på tävling med fina resultat och av mitt ex som inte kunde ett skit tex.

Blir så trött på alla som gnäller när det inte finns nåt att gnälla för, vi har olika smak men kan vi respektera varandra ändå utan att klanka ner på varandras hästar?

provrid 100 islandshästar av olika grovlek, stam och temperament innan du uttalar dig. För just nu är det bara massa fördomar.

Inte slår jag hälarna under denna och inte är han knäpp i huvet heller.

740tjejen
0

Ne men den erfarenheten jag har av tävlingshästarna.

Ni hackar ju på mig för att ja vill fortsätta få fram bra robusta hästar.

det gör ju inte er bättre som klankar ner på det.

Alex
0

Vart har jag klankat ner på det? Jag säger emot vissa av dina påståenden, för att det inte är fakta och med den synen på vad som är en hållbar häst och inte så lär man inte lyckas avla fram hållbara hästar.

Mvh Alex
Värd för Ridsport

[Valtyr]
0

jag klankar inte på dig för att du vill ha grövre hästar, fine för dig det bryr jag mig inte om och värderar inte på något sätt.

Men ge fan i att klanka ner på smäckra hästar och vi som har dessa och säga att alla hästar är på ett visst sätt bara för de har en viss exteriör eller används på ett visst sätt.

Finns grova hästar med dåligt temperament och det finns smäckra hästar med bra temperament, temperamentet, gångarterna eller hållbarheten sitter inte i grovleken.

Båda typerna är precis lika bra sen är det en smaksak vad man vill ha men man ska ge fan i att vara spydig och klanka ner på den andra sorten.

Det du säger visar bara på att du inte har nån koll på hur det egentligen är så ta reda på riktig fakta innan du häver ut dig vad som helst, man ska vra försiktig med vad man sprider för rykten och vad man sprider som sanningar när det bara är antaganden och åsikter.

Det är som att säga att alla schäfrar är dumma i huvet bara för dom är schäfrar, klart det finns exemplar inom alla typer av hundar som kanske har dåligt temperament, man skapa inte sanningar baserat på de få hästar du sett själv i din lilla håla ute i skogen. Man måste se riktig fakta och riktiga källor.

Gör en ordentlig studie och forska på ämnet och kolla en större grupp djur så du har ett större antal att jämföra och mer kött på benen eller använd källor där andra gjort studier innan du sprider ut en massa "skitsnack"

Finns inget mer irriterande än folk som kommer med egna sanningar.

Jag har ridit otroligt många islandshästar genom åren, många fina islanshästar bland annat tävlingshästar och den enda hästen jag provridit som haft dåligt temperament är ingen tävlingshäst utan en meelmåtta, stor grov och skulle passa utmärkt som familjehäst om den inte var så hispig.

Nu dömmer jag inte alla för det verkligen inte, det är ju bara en häst, men man kan inte säga att en hel grupp är på ett visst sätt.

Hur många tävlingshästar har du ens ridit själv till exempel?? hur många 1.a klass hingstar har du ridit? kan du verkligen uttala dig om hur dessa är?

Trist att du ska vara så negativ och tycka så illa om det som inte faller dig i smaken, tycker vi ska ha lite mer interkulturalitet i hästvärlden också, alla är lika värda och lika bra bara olika och alla har bara olika smak.

Jag har även ridit många halvblod, jobbat i dressyrstall med att utbilda unghästar och vissa var nerviga, men inte säger jag att alla halvblod e knäppa för det, man kan inte dömma alla bara för att vissa individer är på ett visst sätt.

[Valtyr]
0

det är lika tråkigt som när nån säger att syrianerna i södertälje är apor eller att alla är kriminella bara för att nån enstaka har gjort nåt dumt då utpekas hela gruppen men man tänker inte på hur många svenskar som faktiskt gör lika dant och att det faktiskt finns hur många syrianer som helst som är helt underbara människor.

Skit trist, det är rena rama rasismen och man ska inte dömma en hel grupp bara för att någon gör något, döm individen.

[tlundegard]
2

Här var det diskussion för fulla muggar! Jag håller med Alex; vill man ha en viktbärande islandshäst ska man nog satsa på en islandshäst med kort rygg och kraftiga ben, som har lätt för att bära sig själv. Jag tror att teorin om att den "gamla" typen är mer viktbärande kan ha att göra med alla bilder man har sett på små, kraftiga islandshästar som bär stora karlar, haha. Jag förstår inte hur man kan koppla ihop en vis exteriör med ett visst temperament, jag har iallafall både träffat stabila ädlare typer och nervigare kraftigare typer. Dessutom så finns det både ädla skogsmullar och kraftiga, små tävlingshästar :) Och som Alex också redan har tagit upp så finns det många äldre islandshästar som är av den ädlare formen. Själv så föredrar jag hästar med kraftiga ben och mycket power! Sen så finns det ju säkert de som är dumma nog att satsa mer på gångarterna och mindre på hållbarheten :) (kanske blev lite flummigt här, jag är trött! Haha)

[Valtyr]
0

tlundegard, detta hör inte hit men btw så kan du väl pma din mailadress, jag har lite bilder på dig från dyggur som du kanske vill ha :)