spatthäst
Hej,
Någon som har en häst med spatt här?
Hur märker ni skillnad i ridning och vardag?
Har ju ingen Islandshäst, men en D-ponny.
jag värmer alltid upp minst 20 minuter. Undviker jobb på böjt spår. Har ingen paddock heller, så är ju mest skogsridning.
Min har dock bara på ena bak. Ibland kör jag även med back on track, märker klar skillnad om jag använder dom innan ridning eller vid skoning.
Hon måste ridas ofta i alla fall 6 dagar i veckan, nu har hon dock haft vila då hon haft sommarskor, Så har fått invänta hovslagaren så han har kunnat slå på vinterskor.
Så nu ska hon sättas igång igen. Hon rids inom western.
Hon och hennes kompis har dock hållit igång rätt bra i hagen, så hon har inte börjat halta än. Men står hon still mycket så blir hon halt med en gång.
hästen skall väre i gang regebunet helst vär enda dag och rides mest rett frem inte på volter och så står den stelar den til och blir halt
mmm… min häst hade spatt för många år sen, hos sin förra ägare. Den skulle ha varit rätt allvarlig och de var på vippen att avliva honom, men som tur är gjorde de inte det =)
Jag måste erkänna att jag märker inte av den alls så mycket som jag trodde att jag skulle göra. Först i början när jag fick honom var han stel som en pinne, men vi har tränat regelbundet och han börjar bli smidigare helatiden.
Känner ofta på bakbenen så de inte är varma eller svullna och det är de inte. är noga med att stretcha honom efter ridning och brukar massera in värmande salva.
Visst, jag hårdtränar inte honom till det yttersta, men jag märker att han är extra stel om jag inte rididt på några dagar =)
"Den hälta som uppstår vid spatt och som förvärras ju längre spattförloppet ått fortskrida, minskar när de berörda lederna väl vuxit ihop för att slutligen i stortsett upphöra"
Läste någonstans att islandshästar klarar spatt bättre än andra hästraser? man tycker ju spatt som spatt. :S
Min häst har utläkt spatt och är triangelmärkt pga det. Jag har aldrig märkt någonting under dessa 2½ år som jag ägt honom eller de 6 år som jag ridit honom. Men jag har såklart hänsn till att han haft spatt. Så ordentlig uppvärmning och inte jobba för hårt med honom. Han är väldigt mjuk och jag rider rätt mkt på böjt spår utan problem.
Han hade i bak haserna.
"when i get sad, i stop being sad and be awesome instead!"
Min flicka visade på spatt på röntgen när vi köpte henne, men har aldrig visat tecken på hälta (förutom vid hovböld, men det är ju en annan historia). Så även om det finns tecken på att spatt KAN bryta ut är det ju inte säkert att den gör det. Vissa hästar kan ha spatt utan att det blir så allvarligt att hästen får ont. Så om man t ex ska köpa en häst som aldrig varit halt men som visar på spatt, så finns en chans att man aldrig märker något i det dagliga arbetet. För min flicka har den bara visat sig på röntgenbilder och ingen annanstans (peppar, peppar!).