Vad heter din isis?
Om du har en islandshäst, vad heter den och skriv gärna betydelsen om hästen har ett isländskt namn, vilket nog är vanligast.
Jag och min syster har en islandshäst. Ett sto vid namn Gydja. Hon är sex år gammal. :)
Gydja betyder Gudinna.
Min foderhäst heter Perla är 18 år gammal.
Perla betyder pärla. :)
Sött! Det verkar rimligt ^^,
Min heter Blædis Från Nymö och de betyder Brisens gudinna och hon blir 4 år i Maj
Min heter Guffi och det betyder Långben, som Musse Piggs kompis :)
Eistla - ungmö
Náttgjóla - nattbris
Reykja - rökig
Támyrja - lätt på tå
Ártali - måne
Aleiga - viktig ägodel
Krás - Delikatess
Litla Frökk - liten fräck
Bógatýr - poetiskt namn för häst
Freydis - vackert kvinnoväsen
Geisli - strålande
Yrja - snöby
Randalin - i randig dress
Alvis - den som vet allt
Isjaki - islflak
Valtýr - et annat namn för oden
Steppa - hittar jag ingen betydelse på men någon anna kanske vet?
Min heter Nói och det betyder Noah (från bibeln)
Thokkadis, betyder skönhetens gudinna :)
Skorri, har dock inte lyckats hitta någon betydelse för hans namn, någon som vet? :)
Hälsningar Astrid :)
Iði - guld eller gyllene
Reifur - levnadsglad
Garmur - liten stackare
Snjóflygsa - snöflinga
Gæfa heter min, betyder lycka, tur samt tillgiven.
#7 Skorri är ett gammalt nordiskt namn, men tror även det kan betyda högljudd om jag inte har fel.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst
Min heter Thengill, vilket betyder kung :)
Mycket vackra namn må jag säga..
#3 Gud så fin häst. Jätte fin färg har hon! :D
Sen vill jag gärna fråga er varför ni valde att ha islandshäst? Vad tycker ni är så speciellt med den rasen? :)
Lagom höjd, mysiga, starka och en frid för en stressad själ. För när man är ute i skogen på en härlig skogsväg och töltar fram så rinner stressen av en i farten. :)
#12 Håller med väldigt. Så otroligt mysig att rida i skogen.. var länge sen jag gjorde det. Hoppas bli mycket sånt i sommar. :)
#11 mamma har hållt på med islandshästar sen jag var 5 år, jag fick ett föl när jag var 7, men jag har alltid varit en hopp tjej, det skulle hoppas med käpphästar, kaniner och till sist hästar, först på shettisarna och sen mitt islandssto när hon blev tillräckligt gammal, jag var väl 12 när jag red in henne. Hon reds som en hopp ponny och gångarter var svårt och tråkigt och inget jag gick in för att träna och att tävla på en ovalbana verkade väldigt tråkigt. Hon hde hoppsadel och knoppar på tävling :P
Tävade henne upp till och med 80-90 cm med fina placeringar, hon var supersnabb och pass i svängarna gick skit snabbt ;)
Men drömmen var en riktig hopp ponny och när jag var 16 fick jag min drömhäst, jag var så glad så jag sprang i cirklar, en vit arabhäst som skulle bli min hopp stjärna, men han hatade hinder och hur mycket jag än tragglade ville han inte gå i närheten av de färgade bommarna inne på banan, i skogen hoppade han som en katt men allt med färg var livsfarligt så jag sålde honom.
Sen blev det en connemara och hon var en fantastisk hopp ponny, hoppade allt och vi hoppade banor på 120, hon fick 10 på tekniken på 3 årstest, men åldern hann ikapp mig och jag fick sälja henne, köpte ett 2 årigt halvblod som jag red in och utbildade själv (utbildade connemaran med) hon var superduktig, men väldigt opålitlig hon kunde hoppa hur stabilt som helst men så plötsligt så gjorde hon sina baotahopp utan förvarning och la en radda bockspprång efteråt så jag flög som en vante.
Blev hopprädd och samtidigt hade mammas blup hingst varit på träning och blivit godkänd hingst och det var ju plötsligt jätte spännande att prova rida gångarter på en så fin häst. Så jag sålde halvblodet och köpte loss hingsten och nu är jag fast och rider inga stora längre och satsar helt på de där tråkiga ovalbanetävlingarna :P
#13 Jag började rida på en ridskola med vanliga häst, men efter en otäck olycka under en lektion som ridläraren hanterade riktigt dåligt så flyttade min mamma mig därifrån till den lilla privata ridskolan med bara islandshästar där min syster börjat rida. Sedan dess har jag varit fast och även där jag hittade min häst och köpte honom ifrån :)
#9 Haha, det kan stämma :) Han är hingst och måste ju alltid meddela vart han är någonstans :P
Hälsningar Astrid :)
#11 Tack, hon har jätte härlig färg och rätt ovanlig. Hon är silvergulsvart
Skulle vara kul att se "ansikten" (bilder) på alla dessa namn
#18 Sjukt fin! Älskar färgen väldigt mycket :)
#19 Också väldigt fin och fint namn!
Tävlar ni också något?
Min häst heter Hind och det betyder precis det, Hind som honkön av hjortdjuret kallas. Hon fick det namnet på island och de kanske tyckte att hon rörde sig som en hjort. snabbt o graciöst.
Om jag ska lägga in bilder på alla våra blir det väldigt många, om ni vill se dom kan ni klicka er in här http://engelstoft.se/hastarna/
Men ni kan ju såklart få se bild på mina 2 :)
Isjaki snart 9 mån, han med bläsen och kompisarna Alvin silverbrun och Randalin brunskäck
#20 Japp, vi tävlar
Kolla gärna www.toltaren.blogg.se
#24 Han är såå snygg 
Tack så mycket :)

Min häst heter Ess, och det betyder häst 
Jag började med islandshästar lite av en slump, hade alltid ridit ponny, slutade att rida och efter 4 års uppehåll ville jag börja rida igen men insåg att jag då kanske inte kan rida ponny, men ville inte rida storhäst, så letade efter lite stor häst eller ev en stor ponny.
Så råkade jag bli medryttare på en islandshäst som visserligen bara var 3 gångare, men efter ett tag började jag rida en 5 gångare och då blev jag fast och tycker det är kul med de extra gångarterna.
kissmekate.blogg.se
Min häst har det vanliga namnet Hekla. Efter vulkanen Hekla då ;)
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
Förlåt.. vår häst är 8 år nu, haha.. Lever för två år sedan verkar det som. Hon var 6 år när vi först träffade henne och provred. Känns som det var hur länge sedan som helst.
Tiden går så snabbt! :)
Rider inte mycket nu, eller alls faktiskt men vill absolut börja rida, ta lektioner seriöst och kanske tävla i framtiden. Komme ju ta flera år till det.. men jag har iallafall grunderna och har ridit mycket när jag var liten.
Ni som tränar och tävlar.. har ni några tips på hur jag lär mig på bästa sätt?
Mammas och min isis heter Vinur i förnamn, det betyder Vän vilket vi tycker är väldigt passande.
lurvponnyn.vimeddjur.se
#31 Jätte gulligt! :D
Min flicka heter Stjarna, det är väl kanske inte så originellt och ni kan nog gissa att det betyder stjärna ;)… Har ingen bild på henne på just den här datorn men hon är iaf svart på vintern och mörkbrun på sommaren och så har hon ju sin stora fina stjärn (därav namnet :P). Tog några bilder häromdagen i solen när hon fick springa av sig för första gången efter vintern i en gräshage, det var jättekul tyckte hon :D! Så jag ska få bilderna från min kompis så kan jag kanske lägga upp.
Anledning till att jag har isis… Tja, egentligen är jag mer frälst av stora hästar, vi har isis för mamma började rida igen för några år sedan men inte vågade sig på stora hästar. Jag var på ett ridläger på ett islandshäststall och så blev mamma kär i de små, snälla, och starka hästarna ;).
Själv är jag inte så intresserad av islandsridning, Stjarna är svår att få in ren tölt och pass på, så vi jobbar mer på att få de tre grundgångarterna rena. Lite problem med galoppen i paddock men allt är klockrent ute!
#34 Är det Búálfur från Viby? Jag stod där med mina häst innan vi flyttade till Västerås :)
Min medryttarhäst heter Simlir. Vet inte vad det betyder dock. (Om det betyder något?)
Men min mammas häst som hon rider just nu heter Mökkur, som betyder molnet, iallafall. (Tror jag) :P
Hälsningar Jossan
Kika gärna in på min blogg: http://www.kaninhopparen.blogg.se