Korta islandshäst sadlar
Måste ha ny sadel till Perla, Gärna en som är runt 40cm i anläggningsyta.
Men vilka modeller har det samt 16-16½ tum sits.
Hon är rak i ryggen och har vid mot xvid i bom.
Har en Tekna island till min korta pålle :).
passar dom raka ryggar, fått för mig den är lite svängd.
Kanske skulle spana på en sån.
Jao, min pålle har ju också rak rygg och på honom sitter den riktigt bra.
Men är ju bäst att prova direkt på hästen, alla är ju olika ;).
Ja de är ju inte farligt dyra heller. Frågan är om man kan hitta nån som är omvärd till vid mot x-vid. Verkar säljas med normal bom nya.
Mailade till Karin Å. Och frågade om Teknan, Men hon sa den skulle bli för lång. :( Så den gick inte jäkla skit. Varför måste ja få tag i hästar med svåra ryggar, Likadant med westernhästen. kort, bred å platt rygg med breda bogar. Omöjligt och hitta sadlar ju. :(
Har Perla verkligen rak rygg? Har för mig den ser rätt svängd ut på bilderna… Men jag kanske minns fel.
Kan du inte få dit Karin så hon kan prova ut sadel åt dig? Det är svårt att hitta en passande sadel, det är väl just därför de flesta tar hjälp av nån som är utbildad inom ämnet.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst
Jag har en Eques Levis, den är riktigt bra, men vet icke hur lång den är…
Kolla hur lång den är. För om den kan passa, så kan ja ju spana efter en sån.
#9 Anläggnignsyta mot hästen är 43-44 cm på en 17" sadel hittade jag på en sida, så den är väl något kortare i en 16". Den har utbytbara järn också, dessutom enkelkåpa och är super lätt, men ändå med en skön sits 
http://equicoach.ebutiken.nu/equeslevis-p-259.html här stod det lite mer om den.
Tack, ska spana :)
Jag vet att jag nämnt den förut, men Henri de Rivel Horizon har väldigt kort anläggningsyta. Min dam med jättekort rygg har haft 17" till och med och hon har inte längre rygg än din häst :)
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
Hur lång är den då. Passar rak eller svängd rygg.
#13 Har inga exakta mått tyvärr och har inte sadeln hemma :/ Den ligger inte så bra på väldigt raka ryggar.
Mvh Felicia
jag gillar eques, töltsaga och tölthestar tror jag den norska heter, de är byggda på ungefär samma bom men lite olika modeller och de är väldigt korta samt har flexibel bom och utbytbara koppjärn.
Hade en ju kosmos och den var helt okej, men lite långa kåpor och hård i sitsen för min smak, nu har jag en töltsaga New Frami och den var lite dyrare men hade bättre läder kortare kåpor + knästöd och mer mjuk stoppning i sits och lillkåpan :)
Men det är skitsvårt att veta exakt hur de ska sitta själv, jag tog hjälp av en utprovare och fick en som satt perfekt glider inte en millimeter och hästen går bättre än nånsin :) Tycker det är värt att ha en utprovare, sadeln är den viktigaste utrustningen och den bör man lägga lite mer pengar på för att verkligen få en som är bra för hästen.
Har du inte råd att prova ut en bra sadel nu så tycker jag du ska vänta lite och spara och köra på barbacka eller bomlöst så länge för det är bättre det än att ha en som sitter fel och gör illa hästen. Eller så kan man ta räntefri avbetalning och betala typ 500 i månaden.
Jo synd bara att sadlar är så jäkla dyra, Har ju två hästar jag letar sadlar till också. Varför kan man inte hitta hästar med perfekta ryggar.
Exempel 1
Islandshäst. anläggningsyta 35-40cm och 16-16½ sits. vid mot xvid. (Hittar i princip bara megadyra sadlar) Har inte ens hittat en bomlös osm kan passa ryggen)
Exempel 2
D-ponny bred som en ladugård och platt breda bogar. Letar westernsadel till henne. rygglängd ca 50-55.
Så skitkul och hitta sadlar.
Och jag hatar bomlösa för de är osmidiga om man som jag väger lite för mycket. Samt har svårt och ta mig upp snabbt. Hon går heller inte parkera bredvid en bänk eller nått. Livrädd. En stock går bra men det är ändå trixigt fast hon bara är 135 hög.
På westernhästen kan de funka för parkerar henne bredvid bordet hemma så ställer mig på bordet sen är det bara och lägga över benet.
Men står ja på backen så snurrar allt för hon är så rund.
Ja, sadlar är dyra, men det är ju nåt man får räkna in i budgeten när man skaffar häst.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst
Jo men nu är de ju två som ska ha varsin sadel. Då drar det tyvärr därav ja satte högst 5000 på sadel. För westernsadel kostar tyvärr mer i inköp.
men avbetalning då? de har ju räntefri avbetalning de flesta sadelföräljarna, jag tycker det är smidigt, har det på datan :)
tipsar absolut om Startrekks sadlar, de bomfria!!
perfekt till islandshäst och kort anläggningsyta på många av dem!!
Kika, toppentrevligt företag med stor kunskap!
Kattungar planeras under 2012
Caroline Arvidsson
Diplomerad Uppfödare
S*RagGorgeous Ragdolls, Stockholm
Hemsida: www.raggorgeous.se
Kan ej ha bomlöst på henne då jag vill att sadel ska vara stadig när ja sitter. Har tyvärr dålig erfarenhet av bomlösa. Jag kan inte ställe henne bredvid något så det underlättar. Det kan ja med d-ponnyn så till henne funkar bomlös.
har du prova en sella sadel de er korte och på häst nett ligger det en nu begagna
Ne har inte hittat nån, Men enligt sadelutprovaren skulle både den sella sadeln, topreitern och eques bli för långa.
eques sella er en kort och jätte bra sadel och ride i:)
du behövar vell inte kjöpa 2 sadlar kjöp en med stellbar bomvid
Måste ju skaffa 2 sadlar så jag får en varsin sadel till hästarna då ingen sadel jag har i dagsläget passar dom. SÅ måste ha en westernsadel till d-ponnyn och en sadel till islandshsäten.
måste du just ha en westernsadel? är det inte bättre att skaffa en bra sadel med flexibom och ställbar bomvidd som du kan ha till båda?
Rider ju western med henne, så trivs hon bäst med westernsadel. men har hittat en hyffsat billigt bättre begagnad bomlös western till henne. Så då är de bara lilla Perla kvar och hitta sadel till.
StarTrekks sadlar är superstabila!! Ridit de många av de modellerna och de sitter superbra!!!
Caroline Arvidsson
Diplomerad Uppfödare
Hur är dom längdmässigt då. Tycker de ser så långa ut, men de ser otroligt bekväma ut.
Självaste anläggningsytan på hästens rygg är inte mer än 37 cm tror jag det var på den kortaste modellen.. ring Cathrine och Micke på Taur, de är supertrevliga!!
Som sagt de är jättestabila, inte som många andra modeller av bomfritt och superljuvliga att rida i! Ger stor rörelsefrihet för hästen! :D Bäst om du frågar mig!
Taur brukar ha en "fyndhörna" också på sin hemsida
Caroline Arvidsson
Diplomerad Uppfödare
Ska ja spana på :) Tack.
Lycka till!
Bra länk om inprovning av sadel: http://taur.se/inpassning_st.html
Caroline Arvidsson
Diplomerad Uppfödare
jag tror inte at
EQUES Sella SOFT X-change
er for long als min ene is er super kort och det er enda sadeln han kan bruka En anläggningsyta på 43-44 cm med en 17" sadel
Finns i sex olika storlekar på koppjärnet.
24 x-small 95 grader
25 small
100 grader
26 medium 105 grader
27 x-medium 110 grader
28 wide 115
grader
29 xwide 120 grader
Jo Eques blir för lång. Behöver 35-40cm Och i 16,5 tum är den ca 42-43cm
Kanske Karlslund Kontakt special kan passa? Har en anläggningsyta på 40-41 cm. Visserligen bomlös men med latexpaneler så mer eller mindre som en bromsadel. Annars är det ju oftast de bomlösa som är bra alternativ till väldigt kort ryggar för det gör inte någon skada att lägga dem lite längre fram.
Mvh Felicia
Hur ser de ut då. Vill ju helst att de ska se ut som en vanlig sadel, men endå inte klumpiga. :)
#37 Googla ;) Jag tycker de är fina. Med så många krav blir det nog svårt att hitta en lämplig sadel :P
Mvh Felicia