Bra övningar?!
Hejsan! Är det några här som har bra tips på lite allmänna övningar till ridningen? Har lite fantasibrist just nu och kan inte komma på några bra.
Jag vill helst att det ska vara lite lösgörande eller att få igång bakbenen lite mer.
Tacksam för alla svar! :)
Finns en hel del bra ridövningar på hippson.se, brukar själv gå in där och kolla när jag har idébrist.
#1 Tack för tipset, ska gå in och kolla nu :D
Mycket sidflyttande är ju alltid bra, du kan ju lägga upp övningar i stil med flytta (t.ex skänkelvikning)-rakt-flytta osv. Funkar ju även med öppna-rakt-öppna och även sluta på samma sätt. Även korta, snabba tempoväxlingar i alla gångarter och mellan olika gångarter är ju kanonbra. Jag gillar personligen mycket att få hästen att gå så sakta framåt i skritt det bara är möjligt, utan att bakdelen blir slö på något vis, den ska vara aktiverad och med hela vägen (till en början kan man dock få släppa lite på det och bara börja med att få tempot rätt, så att hästen är med på den biten). Det är en rätt härlig känsla när man får hästen att sätta under sig och i princip stå och trampa på stället.
När det funkar bra kan man ju även ta det vidare i andra gångarter. Fruktansvärt bra förberedande för en kort och samlad tölt.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst
#3 tack för jättebra tips :D