Sitta upp barbacka
…som en liten följdfråga på min "Hur ofta rider du barbacka?" kommer här en annan fråga: Hur sitter du upp på hästen när ni rider barbacka? Kommer du upp från marken? Använder du pall? Sten i skogen?
Mitt ena sto (142-143 cm) är superkänsligt när jag hoppar upp, så henne brukar jag ha pall till. Mitt andra sto är lugn som en filbunke (haha, varför säger man så?) så henne hoppar jag upp på direkt från marken. Ja, hon är ju överdrivet liten också, på sina 133 cm.
Det beror ju på hur hästen är. Med Guffi skulle det ju aldrig gå om man tog satsa och hoppade upp, utan den gången jag lyckats har det varit från pall och det jag skulle använda på en så känslig häst. Men andra hästar brukar jag ta lite sats och kravla mig upp :p
Red en liten smal plutt för några år sedan som man kunde lägga ena benet över på en gång och dra sig upp :)

Pall! Om jag av någon anledning hoppar av i skogen så får det bli en sten. Pinsamt nog använder jag pall även när jag har sadel, är så osmidig (å så har jag en jääättestor häst ..) fast givetvis kommer jag upp utan när jag har sadel så måsta jag ( ex vid tävlingar osv) hoppar jag upp utan pall
kissmekate.blogg.se
Min medryttarhäst är ganska liten (ca 130cm), så när jag rider barbacka på henne brukar jag bara ta lite sats och "svinga mej upp", eller ja… Ibland får man väl kalla det mer "kravla sej upp" haha! :) Men en gång lyckades jag faktiskt ta mej upp bara genom att ställa mej på tå och lyfta över benet över hennes rygg, och vips var jag uppe. Älskar att rida barbacka, det är så mysigt! :) Och ibland känns det nästan som att man får bättre kontakt och känner hästens takt och rörelser bättre utan sadel…!
Klara♥
Jag hoppar upp från alla håll och kanter.
Haha nej men jag har faktiskt testat att hoppa upp bakifrån, det var inte så svårt som jag trodde. oftast hoppar jag upp på höger eller vänster sida, på vintern använder jag pall pga att jag har så mkt kläder på mig :)
"when i get sad, i stop being sad and be awesome instead!"
Har lärt Herkules att hissa upp mig faktiskt ;)
Annars pall eller indiansving beroende på hur mycket kläder jag har på mig osv, Herkules är ju ändå närmare 145 cm och grov så ibland blir det svårt!
/ Josefine och Herkules, www.isbitarna.se
Jag sitter så gott som alltid upp från pall/sten/stock, oavsett om jag rider med sadel eller barbacka. Min häst är 136 cm men jag är inte så smidig längre och vill inte dunsa i ryggen på henne *s*
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
Jag rider barbacka någon eller några gånger i veckan.. :)
Jag hoppar alltid upp från pall, även när jag har sadel.. Vill inte slita på lillkillen.. haha
#6 hur lyckades du då :P skulle väl behöva lära min häst då hon är mycket längre än vad jag är ;)
För att visa, att man inte alls blev rädd när man hoppade till, kan man hoppa upp och ner ett par tre gånger liksom för att motionera sig.
#9 Jag minns inte riktigt, lärde han att sänka huvudet för tryck, sedan kravlade jag mig upp för halsen. Nu har han börjat kasta upp mig om jag lutar mig över halsen! ;)
/ Josefine och Herkules, www.isbitarna.se
Jag använder pall då Hreimur är väldigt känslig för tryck/häftiga rörelser osv. Måste dock träna honom så att han inte är så nervös för allt, haha!
D-ponnyn parkerar jag bredvid bordet och ställer mig uppe på bordsksivan, (har sånt där borde med soffa som man ser på fikaplatser) Sen svinger jagbara över benet. Gör likadant om vi har sadel.
islandshästen har ja inte provat än, sen är hon så smal över ryggen så är nog inte särskilt bekvämt.
#10 coolt :D får väl göra de ;) för ibland ramlar man av å behöver stiga upp igen men kan inte så får man promenera tills man hittar en stor sten för att komma upp :P annars brukar man hålla tummarna att inte ramla av under hela ridturen :D
För att visa, att man inte alls blev rädd när man hoppade till, kan man hoppa upp och ner ett par tre gånger liksom för att motionera sig.