Islandshäst iFokus

Islandshäst

Etikettallmänt
Läst 1495 ggr
Emmaab
0

Omöjlig att lasta!

Hej!

Nu har jag försökt i över 1,5 h att lasta min islandshäst, men det går inte!! Vi har försökt allt. Hingsbett, kedjegrimskaft, lina på och att snurra linan runt bommen fram, ingenting funkar! Han drar sönder alla grimmor och grimskaft och nu höll han t.o.m på att ta sönder inredningen på transporten! Jag vet inte hur vi ska göra, det blir både farligt för honom och för oss. Vi har haft en "transporttränare" ute för något år sedan och då gick det jättebra några månader framåt men sedan började det igen. Det har trots allt fungerat att få på honom efter ett tag, han har aldrig hållt på såhär som han gör nu! Funderar på om det kan vara pga att vi hyr olika transporter nästan varje gång (har ingen egen) och att det då luktar olika varje gång, men jag vet inte…

Jag vet heller inte om det är pga att han är rädd eller om han är bara dum, han verkar vara nästan båda…

Är det någon som har några tips på vad vi ska göra?? Det känns jättedåligt nu när vi inte har fått på honom, och det kommer ju bara bli ännu värre nästa gång!! Snälla hjälp!!

Killen
2

Jag tycker personligen i detta läge att du ska ta ut en lasttränare igen. Vart bor du? Jag vet en jätteduktig om du inte bor allt för långt bort från sthlm

kissmekate.blogg.se

Emmaab
0

Ja, vi har faktiskt tänkt det. Vi ska ringa honom så får han komma ut och hjälpa oss. Det är ju inge "kul" att hålla på när det blir farligt också! "Problemet" är också att jag ska iväg och tävla på söndag (om precis en vecka) men som det känns nu så kommer vi inte ens komma iväg…

Vi bor utanför Sundsvall så det blir nog lite långt! Tungan ute

selfrejection
0

Har ni testat direkt från stallet eller liknande? Min häst vägrar gå på direkt från marken, men backar man upp transporten mot stalldörren och tar hästen den vägen så går han på, iallafall om någon orädd driver på bakifrån och han inte kan komma någon annanstans. Han är inte alls rädd, bara envis och låtsas vara rädd.

Emmaab
0

Ja, vi har testat det också. Kruxet är då att vi tycker det är väldigt otäckt eftersom att han stegrar sig och kastar sig bakåt, och kan då skada både sig själv och oss. Vi vågar inte ha någon som står bakom eftersom att när han får sina "panikattacker" så slänger han sig/stegrar hur som helst och drar sönder alla grimmor, grimskaft, linor etc.

Han skakar i hela kroppen så det är därför vi tror att han är rädd. Men jag tror att det kan vara en kombination av rädsla och envishet, eller?!

idaklausner
1

Det verkar som ni behöver träna på ledarskapet och förtroendet. Hästen ska följa människan oavsett vart man går.

powderpuff
0

När jag började lastträna min häst så stannade jag ungefär 2 meter innan lemmen och sedan backade jag henne. Gick fram lite längre mot lemmen och backade. Jag backade alltid hästen innan hon själv ville backa. Gick upp med framhovarna på lemmen och backade. De är ett jäkla backande i början men idag går hon rätt in i släpen.

Testa de. Men avbryt så fort de blir några framsteg, typ att han står med hovarna precis nedanför lemmen

Jag saknar dig. De går aldrig över. De gör bara mindre ont ibland...

Min blogg, "Sockerblomman"

Emmaab
2

I måndags och igår hade vi ut en tjej som håller på med natural horsemanship och vi fick göra jättemånga bra ledarskaps- och förtroendeövningar. Vi har redan kommit en bit på vägen! Vi provade även att lasta och efter några timmar gick han faktiskt på helt själv!! :) Jag ska träna på övningarna som jag fick av henne nu varje dag, samt att lasta. Så får vi hoppas att vi kommer iväg på söndag!

Tack för alla tips!!

thicha
0

Tyckte det var intressant att titta på ponny akuten när det gick, var några som hade jätte problem med lastning och att åka, någon häst fick panik i transporten under resa.. Går att titta igen på svt play om det kanske kan vara något, tycker Tobbe är rätt bra tränare.

Emmaab
0

#8 Tack för tipset! Ska kolla på det och se om jag kan få några tips :) Kan alltid vara bra att se hur andra gör och kanske lära sig något :)

FeliciaS
1

Det låter bra att du tagit hjälp av en horsemanshipinstruktör, som tänker utifrån hur hästen upplever transporten och inte bara tvingar in honom. Du vill ju att han ska gå in i transporten för att han inte upplever något obehag av transporten utan förknippar den med något positivt, istället för att han går in för att han vet att det kommer obehag om han inte gör det. Låter du det ta tid nu så kommer det ta kortare tid sen :)

Metoderna de använder under Ponnyakuten faller mig inte i smaken alls, de vill ha resultat snabbt men bryr sig inte om att det är obehagligt för hästen och då kommer inte hästen vilja gå in nästa gång utan känna sig tvungen att göra det. På Naturalhorsemanship iFokus kan du säkert få många bra tips också :)

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Maja
0

Hur gick det? Kom du iväg till tävlingen? :)

Emmaab
2

Vi tog ut henne under två dagar och hon var här och hjälpte oss i ca 3-4 timmar. Hon visade mig också hur jag skulle göra! Jag tyckte om henne jättemycket. Både metoderna hon använder (Parelli Horsemanship) och hon som person eftersom hon höll sig så lugn hela tiden, oavsett vad hästen gjorde. Vilket jag tycker är jättebra, speciellt när man håller på med en lättstressad häst!!

Vi kom iväg på tävlingen, med nöd och näppe. Det gick nämligen inte helt smärtfritt utan vi höll på i en timme. Sedan ringde vi till henne så fick hon komma och hjälpa oss på eftermiddagen. Som tur var så var tävlingen bara en kvart bort! Hon höll på ca en timme och sedan stod han som ett ljus oavsett vad vi gjorde, och även hela vägen hem.

Jag rekomenderar verkligen alla att ta ut en Horsemanship-"instruktör" eller ngn som håller på med det, för det är verkligen hur häftigt som helst!! Jag ångrar att jag inte har gjort detta tidigare. Allt blir så mycket roligare när man har en bra relation till sin häst! :)

FeliciaS
0

#12 Skönt att det gick bra, då gäller det bara att fortsätta träna :)

Visst är det, jag har hållt på med Parelli i tre år nu och det har verkligen betytt enormt mycket för relationen mellan mig och mitt sto.

Mvh Felicia

Zinoida
1

Nån som vet nån nh-instruktör som håller till/tar sig till södra Stockholm?

FeliciaS
0

#14 Kolla här :)

Mvh Felicia

Emmaab
0

#13 Ja, jag ska träna, träna, träna nu och verkligen behålla det här :) Ska bara köpa en transport nu så vi kan träna på det ofta också :)

Zinoida
0

#15 Där har jag redan kikat, fanns ingen. Alla verkar hålla till i Vallentuna :P

FeliciaS
0

#17 Men har du hört med dem om de åker till södra Stockholm? Annars kan ju det vara värt ett försök, många åker en bra bit :)

Mvh Felicia