Islandshäst iFokus

Islandshäst

Etikettunghästen
Läst 1423 ggr
thicha
0

Hosta vid ansträngning

Har sprungit utanför hagen idag, fram o tillbaka och mina hästar följer mej i hagen, springer jag så springer dom.. Men min ena hostar lite efter han sprungit och fått upp pulsen, har hänt varje gång även när han lekt o sprungit runt.. Kan det vara såhär med unghästar (blir 2 nu i sommar) eller kan det vara ngåot annat?

Alex
0

Det låter inte helt bra. Går han på lösdrift eller står på box? Inget damm i hö eller strö?

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

thicha
0

Han har gått i lösdrift sen i höstas, har halm i lösdriften som är gaveln på våran lagård men dom är inte så mkt..

Har precis skickat in träckprover nu och jag läste lite om maskar o parasiter och det finns ju någon där som dem kan få hosta av men det stod kraftig hosta och det har han inte…..

Det kanske är ca 100 meter han travar/galoperar och han hostar ca 2-3 gånger när han stannat, Har hänt ett flertal gånger som jag har lekt med dem från utsidan av hagen och fått dem att springa.

JAg tog nu bara grundanalysen på den men jag kanske borde göra odlingar på honom? Jag utesluter helt dammet..