Pelham?
Behöver lite tips! Funderar på att prova ett pelham på Freyfaxi då han blir riktigt stark när jag rider ut. Kommer då inte rida me det varje dag, utan 2-4 ggr i veckan.
1. Vad är bäst, dubbla tyglar eller delta?
2. Vad för slags pelham är bäst? Gummi? Rakt? Tvådelat?
Vad är era åsikter och erfarenheter om detta bett? =)
Sen kan jag även passa på att säga, ska prova ett pessoa, gummi tredelat imorgon tror jag. Är det en dum idé?
Stångbett ska ej vara ledade.
Jag rider alltid med två tyglar för då kan man välja vilken styrka jag vill ha, ja kanske inte behöver ha i stången hela tiden, så då använder jag tyglarna längst upp, och har de andra som nödbroms.
Angående gummi eller metall. Hur ser hästen ut i minnen, är hästen liten i munnen så går gummi bort.
#1 Vad menas med att de inte ska vara ledade? :)
#2 Hävstångseffekten försvinner om inte bettet är rakt. Ett tvådelat stångbett skulle jag själv aldrig stoppa i munnen på en häst.
Ang. pessoa skulle jag säga att det är en dum idé, ja. Det är ett gagbett (även känt som hissbett) och ska "höja" hästen i mungipan. Samtidigt ger nackstycket ett tryck i nacken som säger åt hästen att sänka huvudet. Resultatet blir allt som oftast en häst som rullar ihop halsen och det går inte att få till någon vettig ridning på det sättet. Tilläggas kan även att du kan ta hur mycket som helst i ett pessoa utan att du känner något motstånd, men det gör hästen…
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst
#3 Okej, så bett med hävstångseffekt ska alltså vara raka? Varför är det inte bra med tvådelat stång? Förlåt för dryga frågor men vill vara så säker som möjligt!
Dels så blir ju hävstångseffekten sämre, plus att med ett ledat bett så "klämmer det åt" underkäken. Sen gillar ju jag personligen inte tvådelade bett överlag, eftersom de enbart ger tryck på lanerna. Lanerna är fruktansvärt känsliga så risken för skador i munnen blir större och att då med ett stångbett kunna ge ännu hårdare tryck där… Nä, den idén gillar jag inte alls.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
De hästar vi haft som gärna blivit starka ibland har vi betslat ner, dvs vi har inte valt ett starkare utan ett mildare bett och vi upplever att hästarna blir lugnare och lyssnar mer på förhållningar.
Min erfarenhet är att många "pigga" hästar egentligen är väldigt känsliga och därför rädda för handen, men om man bara kan sitta lugnt när de stressar upp sig och skulle vilja dra iväg så behöver man inte slita och dra i dem - det hjälper ju ändå inte…
Vi har köpt pelham till våra, men aldrig använt dem och vi har pessoa också - samma sak där. Att vi ändå köpt det beror på att förre ägaren hade pessoa och sa att det "behövdes" ibland, samt att vi i början kände att vi ibland ville ha ett bett som de skulle lyssna mer på och då rekommenderade tandläkaren pelham, men sedan märkte vi ju att det inte behövdes ;D
Prova att rida mer med sätet och undvika tyglarna (i paddock!), vi tragglade jättemycket med att göra halt utan tyglar ^^
#6 Om du skulle rida honom, skulle du förstå att det funkar inte att sluta rida med tyglarna. Jag rider redan mycket med sätet, rider vanligtvís på snälla bett, t.e.x rakt med fasta ringar och sånt, bara vanliga tränsbett. Men det funkar bara inte att göra sånna groteska halvhalter man måste göra ibland, skulle vara skönare att kunna göra små halvhalter istället både för mig och honom. Ska även börja göra ännu mer lydnadsövningar, så han verkligen fattar men det fungerar inte alltid då han är otroligt fräck ibland, och ni förstår nog inte hur stark han faktiskt är, om han inte känner för en viss sak så skiter han i det liksom! Men tack för tipsen! :)
Fast halvhalterna blir ju inte mindre för att du har ett skarpare bett. För dig, absolut. Men för hästen blir det ju lika skarpt, om inte till och med skarpare.
Har du ridit med stångbett tidigare, för tränare? Och rider du för nån tränare nu?
Mvh Alex
Värd för Ridsport
#8 Tävlar på isländskt stång, har ridit på det för Gummi, Peter Häggberg och Erik Andersen. Jag rider för Peter nu. Det är bara när jag rider ut som jag får problem.
#9 Okej, bra.
Du kan inte få hjälp av din tränare både gällande val av bett och andra tips hur du ska lösa situationerna ute?
Mvh Alex
Värd för Ridsport
#10 Han tycker att jag själv känner det där bäst då jag rider honom. ;) Men har beställt ett pelham och två deltor, så får prova det och sen se! :)
#7 Jo, jag kan nog förstå, du har förmodligen en häst som jag skulle välja bort pga "huvudet" (eller hingst?) så nej, mina lösningar är nog inget för dig just. Men jag är ganska övertygad om att många hästar går med för skarpa bett pga ryttarens övertro på bettet!