Islandshäst iFokus

Islandshäst

Etikettunghästen
Läst 2272 ggr
raudur
0

inridning

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!

Jag ska förmodligen köpa mig en unghäst ganska snart :) Han blir 3 år i sommar, han är hingst nu men ska kastreras. Så jag tänkte att fråga ifall någon har lite tips som man kan dela med sig av.

Jag har mycket stor hästvana men när det kommer till unghäst är jag väligt grön ;) Kommer ha hjälp utav hans nuvarande ägare då vi står i samma stall men skulle vara kul med lite tips och trix som man kan tänka på när man börjar utbilda honom. Just nu vet jag att han kan gå i grimma men inget mer en det.

Bilden är på honom (Asi från järvsand) som fölis ^^)

Erika

Toltaren
1

Stopp, gå, flytta på dig. Det är alltid det viktigaste i alla utbildningslägen tycker jag. Flört Även om han är din lille gulleplutt får han inte springa över dig när du arbetar med honom, det blir bara jobbigt för alla senare i livet. Vad fin han är Glad

Novisan
0

Gullig!

Graden91
0

Natural Horsemanship! väldigt viktigt att jobba genom dom metoderna för att hästen ska förstå dig fullt ut! (Klaus Ferdinand hempfling, Monty roberts).

(Mycket markarbete)

Rid en trygg "Ledarhäst" och ha unghästen som handhäst, sen kan nån annan rida ledarhästen och ha unghästen som handhäst medand du sitter på den, och gör väldigt små signaler, som du sedan utvecklar allt efter unghästen lär sig och blir van, sedan kan du rida unghästen brevid ledarhästen utan något rep imellan, unghästen kommer känna trygghet vid ledarhästen, så de brukar gå super.

Ha tålamod, ta allt väldigt sakta, och ta gärna några dagar ledigt om hästen har prestera bra.

Det är några av mina tips, (har islandshäst utb och erfarenhet)

.::Behandla dina djur med kärlek och respekt::.

🐱Crazycatlady KeepCalm&loveBunnies😎