Mager
Mina isisar är lika gamla, skiljer sej någon vecka, födda -10 stoet är i välsigt bra hull och valacken är nu mager! och ser ser inget kul ut nu när han e blöt. Dom har fri tillgång till hö och får 1kg pellets avel varje dag. Hon älskar höet och man ser att hon äter massor, han däremot vill få i sej det lilla gröna som finns ute och går o noppar överallt han ser och äter inte alls lika mkt hö som hon..Det dröjer innan avmaskning men ska jag öka pelletsen till honom eller finns det något annat jag kan ge honom för att han måste upp i vikt.. Uppfödaren sa att dom kan bli lite magra och vara lite svåra att få upp i vikt men att dem garaterat lägger på sej runt 3års ålder men jag känner att han är så pass mager att jag måste gå in o ge honom mer men av vad??
Dels är det väl idé att ta träckprov, för att utesluta mask. Sen så är det väl först och främst intressant att veta värdena på höet, om det är något som saknas. Är problemet att han helt enkelt inte vill äta kanske du skulle överväga att skaffa hösilage istället? Det brukar de ju tycka är godare oftast. Behövs det tillskott är väl annars lusern en bra ände att börja i, eftersom det är grovfoder.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst
Ja jag ska ta prover snart på dem men jag måste vänta lite tills dem ska släppas i en ny hage från vinterhagen. Hö analysen är jätte bra och höet är fint och luktar gott. Hösilage har jag funderat på men kommer få problem att få tag på det i mina trakter och så att två hästar äter upp det innom en viss tid så jag slipper oroa mej för att det ska hinna bli dåligt..
Ska kolla med lusern fram tills det är dags för träckprover men man vill ju ta träckprover så snart som möjligt för jag vill inte se han gå o vara så mager, han är ju pigg och glad i övrigt.