Islandshäst iFokus

Islandshäst

Etiketter: artiklar10-träning
Läst 13934 ggr
Maja
4

Att hitta en bra tränare

Det kryllar av tränare runt om i vårt land och det finns nog lika många träningsmetoder som tränare. Hur hittar man då den tränare som passar en själv bäst?

Jag har personligen tränat för olika tränare genom hela livet. Allt från kunniga vänner och ridskolelärare till utbildade tränare som tävlar på riktigt hög nivå och alla har haft sina för- och nackdelar. Några har jag fungerat riktigt ihop med, medan jag inte har haft riktigt samma tur med andra. Det är inte alltid det lättaste att hitta en bra tränare, det vill jag lova!

Till att börja med så måste vi vara någorlunda realistiska och tänka vilka tränare som finns i ditt område. Även om det kanske är ser lite tomt ut på islandstränarfronten så ska du inte ge upp. Jag vet många (även ryttare på elitnivå) som tränar för vanliga dressyrtränare med sina islandshästar och det är oerhört uppskattat! Vidga dina vyer! Dressyrtränare kanske inte har full koll på det här med tölt, men jag kan lova dig att de kan hjälpa dig med mycket annat ändå.

Innan du bestämmer dig för vilken tränare du ska börja träna för råder jag dig att tänka igenom följande frågor:

• Vad vill jag få ut av träningen?
• Hur mycket är jag villig att betala för träningen och hur ofta vill jag rida?
• Är jag villig att rida i grupp eller vill jag rida privat?
• Ska tränaren komma hem till mig, eller ska jag åka till tränaren?

Vad vill jag få ut av träningen?

Tänk efter varför du söker hjälp från en tränare. Har du satt några specifika mål med din ridning? Ska du ut och tävla och behöver hjälp inför det? Vill du bara ha hjälp med att hitta gångarterna bättre? Ja, du förstår nog vilket spår jag är inne på, eller hur?

Skriv gärna upp en lista med viktiga punkter som säger “Det här vill jag uppnå med min ridning” och “Det är på grund av dessa anledningar som jag ska börja rida för tränare”. När du har satt dina mål så vet du sedan vilken typ av tränare du söker och vad du vill få ut av träningstillfällena.

Hur mycket är jag villig att betala för träningen och hur ofta vill jag rida?

Det finns tränare som knappt kostar någonting och det finns tränare som är riktigt dyra. Jag har varit med om båda och kan säga att det absolut inte behöver vara så att den dyrare tränaren är bättre! Det kan faktiskt vara tvärtom! Den bästa tränaren som jag har ridit för hittills tog 150 kr per lektion och då lärde jag mig massor. Sedan har jag varit med om tränare som nästan tar det tredubbla och som inte alls har känts lika bra. Någonting som är mycket viktigt att tänka på är att kemin mellan dig och din tränare fungerar. Lika viktigt är det att kemin mellan din tränare och din häst fungerar.

Fundera över vad du är villig att betala per träningstillfälle. Fundera dessutom på hur ofta du vill lägga träningen. En lektion för 500 kr kan kännas dyr, men om du rider den en gång i månaden kommer du undan billigare än om du rider en lektion för 200 kr en gång i veckan.

Glöm inte att tränaren kan ta extra betalt om denne får åka långt för att träna dig/er.

Är jag villig att rida i grupp eller vill jag rida privat?

En del lär sig bättre om de får rida ensamma, medan andra gärna vill ha fler ekipage inne på banan samtidigt. Detta är mycket av en smaksak. Personligen tycker jag att allting fungerar bäst när min tränare har full fokus på mig och kan se när jag gör fel på en gång. Jag vet många som helst vill rida tillsammans med andra, för då får de ha tränarens fokus en stund och kan sedan träna själva lite när tränarens fokus ligger på de andra ekipagen. Men tänk på att en god tränare ska kunna se alla ekipage.

Om du vill rida i grupp kan du höra med dina stallkamrater eller bekanta om de är intresserade av att börja rida för tränare. I vissa fall kan det till och med leda till att priset för att träna sjunker om ni slår ihop er som en grupp.

Ska tränaren komma hem till mig, eller ska jag åka till tränaren?

Har du möjlighet att ha träningspassen hemma på din gård eller i närheten av där du bor? Är tränaren villig att åka för att träna dig/er? Eller är det så att den bästa lösningen är att du/ni lastar era hästar och åker till tränaren? Precis som jag tog upp tidigare så kan en tränare ta extra betalt om denne måste åka iväg för att träna dig/er. Samtidigt kostar det bensinpengar för din/er skull att lasta hästar och åka iväg. Fundera över vilken den bästa lösningen är och hör efter med din tränare vad som fungerar bäst för denne.

Det är inte alltid den lättaste uppgiften att hitta en tränare som du fungerar tillsammans med, men när du väl gör det så kommer du inte att ångra dig! Det kan alltid vara bra att få höra hur andra ser på ens ridning, om man gör några missar och i så fall vilka dessa är och hur man rättar till dem med mera. Ibland räcker det med att bara rida ett träningspass någon gång då och då, medan man ibland behöver rida mer regelbundet. Kom ihåg att många ridlärare på ridskolor även erbjuder träning!

Om du söker efter en utbildad islandshästtränare kan du titta här: Länk

Lycka till med att hitta din tränare!

Bild: Maja

• Redigerat 2022-08-22 11:50 av Niklas
Maja
0

Hur hittade ni er tränare?

Själv hade jag turen att ha tränaren några minuters bilväg från stallet. Han hade tidigare tränat den förra medryttaren några gånger samt ägaren. Ägaren till min häst tipsade om att jag kunde provrida en lektion och så gjorde jag det! Bättre tränare har jag inte träffat! Har lärt mig massor! :)

740tjejen
0

Jag är på g nu och skaffa Islandshäst. Och vill då ha tag i en tränare, Hittade två inom 7 mil. En i Uddevalla och en i Trollhättan/Vänersborg. utbudet här i Dalsland är inte så stort. Och vill nog inte åka allt för långt.

acas
0

Länken funkar inte…

Ta ut all lycka i förskott, det värsta som kan hända är ju att du varit lycklig i onödanOskyldig

www.rexicat.com

Alex
0

#3 SIF har byggt om hemsidan sen den här artikeln skrevs, så det är därför. Men nu borde den fungera!

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Killen
1

I stallet där jag står fanns det två instruktörer samt en som kommer till gården. Jag valde att rida för en av dem som fanns på gården, den andra som fans på gården samt hon som kommer tyckte jag inte så så roliga ut.

Tyvärr så den jag valde att rida för var otrevlig och skrek så fort man gjorde fel, det är hennes sätt och hon gör så mot alla sina elever. Jag insåg att hennes ridstil inte alls fungerade på min häst så efter två treminer slutade jag rida för henne.

I sommras så blev en annan tjej i mitt stall klar med sin c och b instruktörsutbildning, även då hon precis var färdigutbildad och ganska ung (20 år) så tänkte jag att jag testar henne, hon rider bra och en av hennes hästar är  precis som min.

Jag kände direkt att detta var något för mig, hon är trevlig och föklarar bra och skriker aldrig om man gör fel och efter bara några lektioner så tävlade jag, och från att ha kommit sist på T8 i början av sommaren, hade vi höjt oss nästan 1, 5 poäng och kom i B final samt vann i F2.

Även om vi har haft ett uppehåll på lektionerna i vintras, men nu har vi kört i ca 1´½ månad, och min häst som knappt ha kunnat trava, travar nu i form i på volt som förut har varit omöjligt Skrattande

kissmekate.blogg.se

[Valtyr]
1

Ett tips är att prova flera olika och jämföra vem man tycker bäst om :)

Jag har provat tre olika och nu hittat en som jag trivs superbra med :)