Islandshäst iFokus

Islandshäst

Etikettoff-topic
Läst 2822 ggr
740tjejen
0

Turridning som hobby

Tror ni det skulle funka och ha 5-6 hästar och turer nån enstaka gång i veckan.

Kommer jobba med annat på dagarna så själva turridningen behöver ju inte dirket gå med vinst. Men det kanske kan täcka hästarnas kostnad.

Hade då tänkt ha turer på ca 1-1½ timme och ibland kanske även längre turer. Och Under semsterperioden från vanliga jobbet ha lite oftare.

Jag bor i Dalsland och det vimlar inte dirket av turridningställen. Varit i kontakt med turistbyråer och de har verkligen uppskattat det hela.

Alex
0

Det kommer troligtvis inte täcka hästarnas kostnad. Jag vet de som har turer minst två dagar i veckan och ridskola på det, och de är glada om det går runt. Så nej, på en tur i veckan täcker du knappast kostnaden för dina hästar. Alla ska ju dessutom ha sin egen, välanpassade utrustning och det kostar det med, för att inte tala om inköpspriset på hästarna. Bra turridningshästar är svårt att hitta för under 50'000 kr.

Är ju även bra att tänka på att hästarna behöver hållas igång emellan det, så du har 4-5 hästar att rida efter jobbet och det tar ju sin lilla stund.

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

740tjejen
0

Hade tänkt ha turer på kvällarna efter jobbet i så fall Och lite längre på helgerna, 2 dar i veckan tänkte ja rida igenom hästarna så allt sitter (gångarter då)Så på vardagar kanske 3 turer fördelat på de 5 dagarna. Långtur på lördag och vilodag på söndagar. Buffert kommer finnas för onödiga utgifter, tex veterinär, utrustning och annat.

Men kommer nog se till och köpa hästar som redan har anpassad utrustning.

may-britt
0

det kan inte löne seg sen selv om du kjöpar hästar med tilpassa utrustning så  moste du  betala for det:) sen kan det så  vära at du  moste byte sadel på  dem 1 gang i  året sen de forandrer seg i  kroppen, bare smeden och  vaksine, forsäkring, osv kostar.

och  viss du  skall ride 4 til 5 hästar selv ner det inte kommer folk och  rider ja det tar sin tid, och ride i  mellom så  gångartene sitter kan jammen meg ta en liten tid ja:)

och  hva gjör du  med så  mange hästar viss det inte fungerer viss ingen kommer als for och  rida da moste du  sitte och  ride dem 4 til 5 ganger i  veckan selv:(

Alex
0

#2 Det är få hästar som säljs med utrustning, så det kan nog vara svårt.

Även att få intresserade turryttare på vardagkvällar, samt att faktiskt lyckas fylla tre turer i veckan. Sen, även om själva turen bara är en timme får man nog räkna med tre timmars jobb med för- och efterarbete för att allt ska fungera. Ska man då göra det efter att ha jobbat en hel dag, samt har familj att bry sig om, så kan det ju bli rätt hårt, för ganska lite betalt. Bara lite saker att tänka på.

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Uss
0

Om jag ser till mig själv så skulle jag inte rida en tur på en vardag, efter jobbet, och jag tror inte många andra skulle det heller. Man är trött och stor del av året börjar det bli mörkt när man hunnit hem, ätit middag och bytt om.

Sedan tror jag att kundkretsen kanske inte är så stor, vilket upptagningsområde tänker du dig? Tror att många kanske kommer i början, de är nyfikna och det är något nytt. Att rida tur är underbart på sommaren, men resten av året är det bara varma, soliga helgdagar som det är njutbart. Jag tror att efterfrågan ganska snart skulle mattas av och att det enbart skulle bli en "sommargrej".

Men, jag tycker absolut att du ska göra ett försök - fast inte med egna hästar ;D Försök att få låna/hyra hästar över sommaren, när du ändå har semester och se hur det fungerar! Då kan du känna hur du trivs med verksamheten, hur det funkar ihop med övrigt jobb och du slipper investera i ett antal hästar om det visar sig att det inte är något att satsa på.

740tjejen
0

Ja jag hade ju tänkt mig mer under sommarperioden med turer på vardagar. Inte lika varmt för hästarna på kvällen heller. Har tillgång till egen strandremsa som man kan rida till och kanske grilla och bada innan man rider hem.

Uss
0

Låter jättemysigt och då blir det mer happening än enbart turridning. Absolut värt att pröva tycker jag!

740tjejen
0

Ja lite mer som det vardagliga som man gör på sommaren, rider och badar och sånt. Inte bara full fräs i skogen med tölt hela tiden tempo.

För det är vad jag upplevt på turerna.

casjacool
0

Har själv varit fler gånger med jobbet på turridning med islandshästar, där vi ridit till ett ställe och grillat å fikat, sen på sommaren om vädret tillåtit så även badat med hästarna. de är en ridtur på 4 tim å väldigt billigt 460kr.

så de tycker jag du ska sattsa på

740tjejen
0

Ja vi har ju även rätt älgrika marker, (chans och se varg också) för vet att tyska turister gärna vill komma ut i naturen och med häst är ju chansen hyffsat stor och se älgarna bättre.

Uss
0

Tänkte på en sak; du frågar vad vi tror, men har du räknat på vad du får för kostnader för "extrahästarna" så du vet vad du måste få in per häst för att få det att gå runt? DET tror jag ingen annan kan ha någon uppfattning om och det är högst väsentligt för om du får ihop det till sist.

Själv tycker jag att 500 kr är en smärtgräns, men då måste det vara något annat än "bara" en utreritt med en liten macka som man äter i en glänta i skogen - precis som du är inne på - då tycker jag gränsen ligger runt 300 kr.

SÅ frågan är; går det runt på x gånger 500 kr per häst och vecka? Ju dyrare tur, desto färre turer, kanske bara en per vecka?

OT menar du att ni SER vargen när ni rider?! Här har vi varg och vi ser spår, men sällan att de själva syns.

740tjejen
1

Har stött vargen både när jag varit gått och på häst. Nu är de ju ett tag sen jag red i den skogen.

Men chansen är rätt stor.