Islandshästen Vindur
Hej!
Jag tänkte be er om lite tips/råd/avrådningar angående en islandshäst.
Det är nämligen så att min morbror fick en islandshäst för ett par år sedan som han har tagit hand om sedan dess. Denna islandshäst heter Vindur och kom till sverige som 6 åring, då var han inriden men inte skolad, sedan har han i princip stått i en hage i 10 år och inte gjort någonting tills min morbror fick honom. Nu tycker min morbror att han inte riktigt har tid med Vindur, han har ingen som rider honom och han har några andra hästar som han kör och rider så han tycker Vindur kommer lite i skymundan.
Nu är det så att eventuellt ska min mamma ta hand om Vindur, det är inget bestämt ännu men i nästa vecka ska vi åka och hälsa på våra släktingar och provrida honom.
Saken med Vindur är att han är svårfödd, vad ger man en islänning som föder sig dåligt? Han kommer tyvärr inte ha fri tillgång till hösilage om vi tar hand om honom.
Sedan så har han exem, enligt min hovslagare så är det inga problem om man är beredd på extrajobbet med täcke och smörj, men ni får jättegärna ge era synpunkter och tips på den biten.
Andra tips mottages varmt. Mamma har haft häst hela livet och jag är nuvarande hästägare så lite koll har vi men det finns väl alltid något nytt att lära.
lurvponnyn.vimeddjur.se
Kolla mask först och främst. Det kan ofta vara orsaken till att hästar har svårt att hålla hullet (framför allt raser som är naturligt lättfödda).
Har han blivit riden något sen din morbror fick honom? Annars tycker jag det inte låter som världens bästa idé att bara hoppa upp och rida på en tunn häst som inte blivit mer än inriden och det för över 10 år sen…
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst
Min morbror har haft honom i snart två år och han har blivit lite riden under den tiden, även uppfodrad, kollad tänderna osv. Vilket borde innebära att han har blivit maskad, men det ska jag verkligen kolla. Han ser tydligen mycket bättre ut nu än för två år sedan då han var tunn, nu ska han mer vara omusklad. Enligt min kusin är han trevlig att rida men tydligen lite svår för mitt kusinbarn som är ca 10 år gammal eftersom han ibland går dit han själv vill och då blir lite stark. Inte så konstigt om han inte är skolad tänker jag.
lurvponnyn.vimeddjur.se
Nu har vi varit uppe och hälsat på Vinur frá þjorsatúni som han heter, det var en ytterst pigg och bestämd herre! Mamma blev kär, hon sa att det kändes som om de var menade för varandra.
Vi har försökt hitta lite på Vinurs stam men har inte hittat speciellt mycket, är det någon som kan säga något om Krummi frá Kálfholti eller Von frá þjorsatúni så hade vi blivit väldigt glada!
lurvponnyn.vimeddjur.se
Kom på lite fler frågor föressten. (Vi ska åka och snacka med min hovslagare som håller på med islandshästar i eftermiddag men jag tänkte att jag kan ju ställa dem här också.)
Finns det speciella foder till islandshästar? Morbror påstod att det var någon ört som det var i det fodret han fick som växte på island men inte växte här i sverige som kunde hjälpa mot exem. Vi tänkte att vi skulle kolla på fodersäcken men vi glömde det innan vi åkte…
Använder man speciella bett till islandshästar? (med tanke på att de har en egen hörna på hööks och både speciella sadlar och träns kan jag lika gärna fråga det.)
Hur är det nu med exem, finns det både exem mot sol och knott eller bara mot knott?
lurvponnyn.vimeddjur.se
Några speciella örter som ska förebygga eksem har jag aldrig hört om. Vet de som ger alger till sina eksemhästar för att lindra, men tror inte det finns något vetenskapligt som stödjer att det ska hjälpa. I övrigt är det väl bara att undvika kraftfoder i den mån det går, framför allt havre.
Ang. speciell utrustning så finns det ju s.k "islandssadlar", "islandsträns" osv, men man kan lika gärna sätta en dressyrsadel på hästen som ett "vanligt" träns. Finns många som rider sina islandshästar med dressyrsadlar, för att de trivs bättre i dem. I regel är det ingen större skillnad på dressyr- och islandssadlar, förutom att en dressyrsadel oftast har djupare säte. Det enda man får tänka på är ju att islandshästen har väldigt kort rygg, så sadeln inte få bli för lång, när den ligger på korrekt ställe utan att störa bogbladet.
Gällande bett använder man samma slags bett som man har på andra hästar. Det enda som finns är ett som heter isländskt stång, ett stångbett framtaget på island. Men det är ju inget man bör rida med vardagligen.
Soleksem finns också, men inte i större utsträckning hos islandshäst än hos andra raser, dvs är det väldigt ovanligt. Knotteksem är det ju högre risk för, framför allt hos islandsfödda. Men med eksemtäcke (inte flugtäcke, det skyddar inte lika bra), installning under de värsta perioderna samt bra insektsmedel så kommer man långt.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Vi tyckte också det med örterna lät konstigt, men har var fin och blank i pälsen av det så det är nog inte dåligt för honom. Om/när vi hämtar honom får vi ju ta med oss eventuella säckar med mat till honom och se efter exakt vad det är för foder.
Tänkte att det inte kunde vara så speciellt med utrustningen, huvudsaken måste ju vara att det passar och häst och ryttare trivs med det. Han hade en sadel som i nuläget låg fint på honom.
Läste på lite mer om eksemen och insåg att soleksem måste vara det mammas gamla halvblodssto hade på sin stora rosa näsa på sommaren. Min morbror påstod att det var soleksem Vinur har men han är svart så jag tyckte det lät konstigt, förmodligen är det knotteksem han har då. Vi har lite tur som har en veterinär i närheten som håller på med islandshästar så vi ska höra med henne också om hur vi bäst ska tackla eksemet hos Vinur.
Tack för ditt utförliga svar!
lurvponnyn.vimeddjur.se
Exakt, att häst och ryttare trivs med utrustningen är ju huvudsaken! Just sadelmodell är ju främst för ryttaren, bara sadeln passar hästen är ju modell på säte och sadelkåpor upp till ryttaren.
Nä, örterna är säkert inte dåliga för honom, det tror jag inte, men det kan ju vara lite bortkastade pengar om de inte gör någon nytta (om man nu ska köpa själv vill säga). 
Det bör vara knotteksem, ja. Det har tidigare felaktigt kallats både sommar- och soleksem, och det finns ju säkert de som säger så fortfarande. Men soleksem drabbar själva huden och gör inte att hästen kliar sig i man och svans. Vid soleksem hjälper ju exempelvis inte täcke, insektsspray och installning på kvällarna (när knotten är som mest aktiva), utan då är det ju att komma undan från solen som gäller. Så det är ett helt annat tillstånd som kräver en helt annan behandling, så har din häst "normala" eksemsymptom som klåda i man och svans så är det knotteksem det handlar om.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Vi var hos min hovslagare igår och diskuterade islandshästar och fick en massa tips på hur man gör med exem, vi hälsade på flera av hästarna där som har exem men som såg så fina ut ändå! Det var positivt att se att Vinur kan få tillbaka en lång man med lite mer ompyssling.
Hon kände även igen Krummi frá Kálfholti och sa något i stil med att det är tredje generationens hingst, så de flesta hästar idag har honom som morfar eller farfar. När vi googlade honom fick vi ju se några av Vinurs syskon vilket var lite kul, hade dock varit roligt att få veta mer om själva Krummi vet någon var man kan få tag på information om gamla isländska hingstar? Mer än stamtavlan då? Tänkte mer tävlingsresultat, avkommor och sånt.
lurvponnyn.vimeddjur.se
#8 Avkommor hittar man på Worldfengur. Medlemskapet kostar, men som medlem i SIF får man det gratis.
Mvh Alex
Värd för Ridsport