Inhysningställen...
Har idag varit och hälsat på en 2 åring som är inhyst på ett ställe där de har relativt stora flockar och hon såg bedrövlig ut. Hon såg ut som en 1 åring som inte fått någon mat men andra ord som ett nästintill ett spjälstaket…
Detta ställe är de andra hon är på och hon såg likadan ut på förra när hon kom därifrån. Hon var hemma och åt upp sig innan hon åkte på detta ställe.
Nämner inga namn.
Hur vanligt är de att hästarna sköts på detta sätt?
Hur vanligt/ovanligt det är kan jag inte säga något om, det beror ju på personen som har det. Man får helt enkelt vara väldigt noga med vart man lämnar hästen och gå på rekommendationer om man inte vet så mycket själv, eller helt enkelt hålla koll på sin häst. Trist när folk hanterar hästarna så, oavsett!
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst
De är så synd om hästarna som blir utsatt och framför allt unghästar som behöver all näring de kan få för att växa…
De första stället är ju rätt så stor och har ett gott rykte 
Ja, verkligen! En unghäst som inte får nog med mat kan ju verkligen skadas för framtiden, så det är inte okej, alls.
Sen är det ju tyvärr så också, att en person kan ju sköta allt jättebra, så länge det inte är någon häst som behöver specialbehandlas.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Hoppas verkligen hon inte blir skadad för livet utan hon kan komma igen…
En unghäst brukar normalt inte behöva någon extra specialbehandling 
#4 Nej, inte specialbehandling så sett, men alltså om den är lite mer svårfödd, inte får komma åt maten eller liknande. Det är ju ingen avancerad specialbehandling, men det krävs ju ett sånt fall för att det ska märkas att en sån häst inte får den behandling den kräver, om du förstår vad jag menar? 
Mvh Alex
Värd för Ridsport
De är ju lätt att avhjälpa. Bara att ställa ut fler hö/hösilge balar i hagen.
På en flock på ca 15 hästar kan jag tycker de är väldigt lite med 1 enda bal.
Nu i denna flocken var de alla de yngre hästarna som var magra. De äldre var feta som julagrisar
Helt klart, jag försvarar det absolut inte! Utan försöker mer hitta en förklaring till att ett ställe kan ha bra rykte, och ändå tillåta något sånt. Att ryktet helt enkelt är byggt på hästar som klarar sig på en bal och ändå får i sig det de behöver.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Vad jag tror så är de inte nere hos hästarna mer än när de ser att balen är slut och sätter ut en ny. Tror itne de går runt och känner på hullet på alla och i vinterskrud ser alla isisar tjocka ut, tyvärr.
De ser hästarna matplats ifrån boningshuset och då är de säkert lätt att bli bekväm