Islandshäst iFokus

Islandshäst

Etikettallmänt
Läst 2107 ggr
allobosia
2012-03-24 13:28
0

Exem

Hejsan!!

Lite frågor..

Ni som inte har exemhästar,  använder ni något i förebyggande syfte för att exem inte ska komma?

Har någon haft en häst som fått exem sent i livet?

Jag är så rädd för att min häst ska få exem så om jag behöver göra något för att det inte ska komma så vill jag veta.. Eller kan det ens komma om han är en ''exemfri'' häst? :)

Alex
2012-03-24 13:36
0

Jag hade täcke i förebyggande syfte på mitt förra sto, som var en islandsimport. På en svenskfödd (eller annan född utanför Island) ser jag ingen anledning till att förebygga.

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Odinn
2012-03-24 18:27
0

Har hört att det kan ta 7 år innan en importerad islänning kan få exem. 7 år efter att den kom till sverige alltså! Jag känner flera som använder täcke trots att hästen inte har exem :)

"when i get sad, i stop being sad and be awesome instead!"

Alex
2012-03-24 18:40
0

#2 Det kan ta längre tid än så också. Finns massor som spelar in, så det kan komma allt ifrån direkt till över 10 år senare… Det vanligaste är dock 3-4 år.

Mvh Alex
Värd för Ridsport

allobosia
2012-03-24 20:17
0

Okej :)

Min är svenskfödd och blir 8 år i år, har aldrig visat tecken på exem.. Ska jag inte göra något alls då? :)

Alex
2012-03-25 14:00
0

Nej, det ser jag ingen anledning till. Anledningen till att man förebygger på islandsimporter är för att svidknotten inte finns på Island, så hästarna födda där har aldrig byggt upp något försvar mot dem och därmed löper högre risk att reagera på knotten när de kommer hit.

Mvh Alex
Värd för Ridsport

powderpuff
2012-03-25 14:55
0

#4 Ser du han är irriterad av insekterna så släng på han täcke.

Jag har inget eksem på min och hon kommer att få ha täcke om jag ser att hon blir irriterad på de.

Jag saknar dig. De går aldrig över. De gör bara mindre ont ibland...

Min blogg, "Sockerblomman"

allobosia
2012-03-25 20:26
0

Okej, tack för svaren! :)

Ska hålla stenkoll! ;)

Killen
2012-03-27 10:07
0

Nej jag förebygger inte mot exem. Min häst är svenskfödd och är inte känslig mot insekter.

kissmekate.blogg.se

FeliciaS
2012-04-04 19:32
0

Jag gör inget i förebyggande syfte mer än att spraya insektsmedel. Min häst är svenskfödd och inte särskilt känslig mot insekter mer än runt ögonen. Under värsta sommarperioden (juni-augusti) har hon huva i hagen för hon blir lätt svullen om det är väldigt mycket insekter, men täcke har jag aldrig använt.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus