Islandshäst iFokus

Islandshäst

Etikettunghästen
Läst 3147 ggr
**Malin**
0

Inridning =)))

Hej ä såå himlans kul jag älskar att hålla på me islandshästar =)) har ett sto på fyra år nu som vi håller på me vi plockar me henne står jättefint i stall o o jätte fin inne vad du än gjör ,vanliga promenader i skog o mark funkar ypperligt funkar bra me träns  (så hon bara får känna på det )har haft sedel på ryggen o så nu så ska jag gå vid sidan om bogen på henne ,går lite trögt i början men hon kommer i gång efter en stund lyssnar på komando som halt  o smakka i gång (i blan )  Någon som har ???

Jag gillar monty roberts stil=))

Mvh Malin

Snäckor snäckor snäckor www.familjensnygg.se

Ha de göttCool www.123minsida.se/Familgen Snygg

**Malin**
0

Ingen som vill dela me sig lite bra tips ??=))

Mvh Malin

Maja
0

Jag kan göra det när jag har dator, sitter med telefonen nu med taskig internetuppkoppling… :)

**Malin**
0

ja =))) det ser jag fram mot =))

mvh Malin

powderpuff
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har också en snart 4 åring. Hon blir de i Maj.

Jag har börjat lite smått med henne att vänja henne vid att man står och hoppar bredvid henne. Att rulla balansboll på henne och ha den på ryggen och att man studsar den bredvid henne och rulla den mellan benen. De funkar jätte bra men ska jobba lite till så hon blir stencool och inte reagerar alls.

Oavsett vad jag gör med henne så oftas står hon stilla men skulle hon gå en runda så kommer hon alltid tillbaka och ställer sig vid utgångsläget.

Idag longerade jag henne för andra gången och de gick super bra. Hon gick i bägge varven bra och som hon aldrig gjort något annat.

Gick även förbi en traktor som stod stilla och den var inte heller farlig men de blir säkert annat när den kommer i rullning Flört

Ska även gå och ställa mig vid en trafikerad väg och vänja henne vid bilar även om hon springer med bilarna längs staketet när hon gått i hagen.

Jag saknar dig. De går aldrig över. De gör bara mindre ont ibland...

Min blogg, "Sockerblomman"

**Malin**
0

Ja men det  låter ju bra =)) dessa hästar går vid en trafikerad väg(hagen ) O så är det ju en gård me massa traktorer o lastbilar =)))Lite värre att gå me hingsten förbi alla ston !!!!!! fö han bröstar upp sig o gnäggar han ääääjuuu så snygg;)

**Malin**
0

Hur ska jag gjöra på enklaste sätet att få hästen att gå framåt när jag går vid bogen ?=))

mvh Malin

powderpuff
1

Jag hade tagit ett spö (som en förlängd arm) och petat tiill hästen på rumpan/låret.

Ulrisa
0

Vad roligt! Jag har också en 4 åring hemma, han kom hem idag efter en månads inridning hos tränare, nu är tanken att jag ska jobba med honom själv några veckor innan vila. Han är jätteduktig, men vi begär inga stora krav från honom nu, bara han söker sig framåt, han får välja gångarter när vi smackar på, det blir för det mesta tölt lite trav emellanåt och några galoppsteg. Vi ska träna lite mer på tygeltag, stanna och svänga. Han har varit lugn och trygg hela tiden, därför kom tränaren längre än vad hon trodde på en månad. Hoppas vi kan följas åt, lycka till med din eller era hästar :-)

**Malin**
0

#8 ja men så kul=)))

Jo i dag så har jag suttit upp på hingsten (han har varit på inridning här inan vintern ) förra gången jag satt upp flög jag av 2 ggr (tur att de inte ä så höga de små liven (fniss) En gång var riktigt rejält me ingen skada förutom blåmårken på hela låret men upp igen här visas ingen rädsla ;)o i dag så åkte jag igen =)) men vi jobbar på tygeltag så man kan gå me han runt runt så han inte hinner sticka !!!!

#7 Ja men det ä ju en bra ide det ska jag gjöra =))

I dag så har vi tränat hingsten Bjartur på att bjuda lite framåt o tygeltag=))) en gång flög jag som en vante ,men det blir bättre Jag tror vi skrittade i knappt 20 min o han var precis genomsvett;)

Mvh Malin

**Malin**
0

Jaha så hur går det me isissarna =)))?

powderpuff
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jo de går sakta men säkert framåt. Jag har longerat Blædis 3 gånger och hon är så duktig. Precis som hon aldrig gjort något annat. Har tömkört henne 1 gång och då gick jag mest bakom henne och "slog" henne med tömmarna på låren och ner till hovarna och hon brydde sig itne alls. sadel har hon haft på sig 1 gång och liksom, de var som vardags mat för honne. Inte en reaktion där heller. Trodde hon skulle hoppa och bocka men nä iget alls och då har hon aldrig haft en gjort rund magen innan.

Hon är helt underbar att jobba med. Så fort man är ute som står hon vid grinden och vill ut och jobba och göra något. En helt underbar häst Kyss

Behöver inga kommentarer om sadlen, jag vet att den ligger långt fram då den kasade fram…

**Malin**
0

ååå underbart =)) mer kort=))