Islandshäst iFokus

Islandshäst

Etiketttävling
Läst 3215 ggr
[tlundegard]
0

Tävlingar våren 2012?

Har ni börjat planera vilka tävlingar ni ska ställa upp i, i vår? Eller kanske redan anmält er? Det skulle vara roligt om ni delade med er, så man vet vilka som kommer hamna på samma tävlingar :D

[Valtyr]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag tänkte åka på de här!

2012-03-31       REGIONAL Stenholmen vår, SM-kval, WR, Valtyr

2012-04-20       NATIONELL Romme, SM-kval, WR, Valtyr, har inte riktigt bestämt mig för om jag ska på denna eller den under, det beror helt på hur den första tävlingen går

2012-04-21       Dyggur öppen vår, Ártali

2012-04-30       REGIONAL Stenholmen 1 maj tölt, SM-kval, WR, Valtyr och Ártali om vi åker till Romme istället för Dyggur

2012-05-05       Dis Lätta Vår, Ártali

2012-05-26       REGIONAL Dyggur vår, SM-kval, WR, Valtyr

2012-06-02       REGIONAL Mökkur, SM-kval, Valtyr

2012-06-09       Upplandsmästerskapen, Ártali

2012-06-15       NATIONELL Stenholmen, SM-kval, WR, Ártali och Valtyr

Ska bli jätte kul :)

[Valtyr]
1

bjuder på en bild på Ártali också :)

Killen
0

De jag funderar på är:

28/4 Stormur Regional

5/5 Dis vår lätta

9-10/6 Stormur vår lätt

#1 Vilken/a klasser ska du vara med på i Dis vår lätta??

kissmekate.blogg.se

[Valtyr]
0

V5 och T8 tror jag, det beror på om jag får fram någon pass på honom tills dess, passen ska ju tränas eftersom han ska bedömmas så finns den kommer jag ta F2 för att få träna på att lägga den på borta plan.

Jag glömde en häst som jag antagligen ska tävla också och hon kommer antagligen åka på de tävlingar som Ártali ska på, hon heter Stina och är en träningshäst :) och hon kommer starta lätt och kanske öppen 4 gång, får se lite hur tölten utvecklas den är rätt säker med bra aktion, men jag vet inte hur det ökade tempot lossnar

[tlundegard]
0

Härligt!

#1 Det verkar som att vi tänker satsa på ungefär samma tävlingar!

De tävlingar som jag ska ställa upp i är..

20 april - Nationell Romme SM-kval

12 maj - Eidfaxi öppen

26 maj - Regional Dyggur vår SM-kval

15 juni - Nationell Stenholmen

Från början tänkte jag köra på stenholmens regionala tävling 31 mars, men avgjorde att det skulle bli en lite för tidig start på tävlingsäsongen för oss.

[Valtyr]
0

hmm borde jag inte veta vem du e om vi tävlar i samma områden?

Romme vill jag på, men vi lyckades kvala ner oss igen eftersom vi fick precis under A klass några ggr sen fick vi 6.0 i F2 på Mörs KM, men det räknas ju inte eftersom de va inomhus trots att de va nationella domare o allt :P och Romme tar bara emot A klass ekipage

[tlundegard]
0

Jo, kanske.. Du bor väl i Järna? Jag känner 3 familjer i järna med islandshästar, men har hört att det finns ett fjärde ställe.. Jag bor i vagnhärad :)

Killen
0

#4 Om du tar F2 så tävlar vi emot varandra eftersom jag kör F2 ocg T8 Glad

kissmekate.blogg.se

[Valtyr]
0

#7Ja jag bor i järna, var inne på din blogg men kom inte riktigt på vem du är, men du känner en som jag känner lite som jag har på FB, kanske dumt att skriva ut hela namnet här men du fattar nog vem jag menar ändå du hade lagt upp bild på henne i bloggen, Lina, vi hoppade kanin i samma klubb förut för massa år sen o hennes mamma startade den :P

#8 oki :) får se om jag får fram nån pass på han, han la sig i pass några steg på fältet härom dan efter en radda med bocksprång haha :P han tycker det är så sjukt kul så han kan inte hålla kropsdelarna i styr så de bara far lite hur som helst haha :P

[vretenskaniner]
0

De jag vet nu är Romme kvalen 11 mars och 18 mars. Även någon regional med tror jag! :) Och något mer kval och öppen klass. =)
Sen Upplandsmästerskapen på hemmaplan missar man ju inte ;) Och lagtävlingen :D

[Valtyr]
0

vart är upplandsmästerskapen i år? jag var där 2010 tror jag det var, då var det hos hon som har hrimnir från ödmården, minns dock inte vad stället hette

Eveline
0

Jag ska på min första tävling iår, hittat en träningstävling på Magaretehof i skåne. Jag blir nervös bara av att tänka på det. =P

Går det bra där så tror jag vi gör det igen på "lätta skånska mästerskapet" också =)

Jag har ju tur som bor nära Magaretehof så jag ska dit och kolla på tävlingar iaf =)

[tlundegard]
0

#12 Gud så roligt! Det är bara att tänka att varje tävling är som en träning för dig själv och hästen, då brukar iallafall jag bli lite lugnare :)

[Valtyr]
0

Det blev lite ändringar och så funderar jag på om jag ska åka på ett kval på örnäs men jag vet inte :P

2012-03-31       REGIONAL Stenholmen vår, SM-kval, WR, Valtyr F2, T4 och PP1

2012-04-14       Eifaxi Lätt, Sundbyholm, Eskilstuna, Àrtali V5 och T8

2012-04-20       NATIONELL Romme, SM-kval, WR,kvalar Valtyr upp sig till A klass igen åker jag hit med honom och startar F1 och PP1

2012-04-21       Dyggur öppen vår, kvalar han inte upp sig åker jag hit med båda, Valtyr F1, PP1 och T4, Ártali V2 och T3

2012-04-28       REGIONAL Stormur, SM-kval, WR, Husbyöhn, Vallentuna, Valtyr F1, PP1 och T4

2012-05-05       Dis Lätta Vår, Ártali V5 eller lätt F2 om vi får fram nån pass till dess och T8

2012-05-26       REGIONAL Dyggur vår, SM-kval, WR, Valtyr, F1, PP1 och T4

2012-06-02       REGIONAL Mökkur, SM-kval, Valtyr F1 och T4

2012-06-09       Upplandsmästerskapen, Ártali V5 eller F2 och T8

2012-06-15       NATIONELL Stenholmen, SM-kval, WR, Valtyr  F1, PP1 och T4, Ártali V2 eller F2 och T3

Josefineep
0

Första tävlingen för oss blir 24 mars, en inofficiell tävling men med lite olika roliga klasser. jag och herkules ska testa en T6 och "hjortronfyrgång" vilket innebär att man rider ett lättklass fyrgångsprogram med hästar som har kapacitet för öppen klass samt efter den bedömningen. Detta för att jag och Herkules tänkte debutera på stång. Ska bli otroligt spännande! :)

/ Josefine och Herkules, www.isbitarna.se

Maja
0

Åh, jag vill tävla nu, nu, nu! Men har bara unghästar… Dumt!

[vretenskaniner]
0

#11 I år är de på Tuna! Vilket det var även förra året, 2011. 2010 har jag ingen aning om vart det var :p

[Valtyr]
0

hör inte till tråden egentligen, men här är en ny bild på min träningshäst Stina som jag antagligen kommer tävla i år om hon känns redo för det :)

Hon har gått från ohanterbar vildhäst som skenade bara man rörde på sig eller smackade och snorklade och var rädd för allt till att bli en fin ridhäst :)

Känner mig så glad över att jag lyckades få ordning på henne :)

Toltaren
0

#15 Kolla bara så att det är okej att rida på stången, det får man ju inte i lättklass Flört Men eftersom det är en blandning+inofficiell tävling borde det väl vara okej antar jag.

Josefineep
0

#19 Kollat upp det! Klassen går som öppen klass men med lättklassprogramet, inofficiellt då, så det var helt lugnt! :D

Maja
0

Är det någon som kommer till Örnäs i morgon? :)

[Valtyr]
0

Jag strök mig, det var tydligen lerigt underlag och bromsljusen på bilen funkar inte så jag kan inte köra transport och det känns dyrt att hyra bil bara för ett kval om det ändå inte är rätt förutsättningar för att det ska gå bra.

Maja
0

#22 - Ja, de skulle ju fixa till det så bra de kunde, hoppas på det bästa! :) Synd att vi inte såg det innan, vi har ju hästarna i Gnesta och åker ju förbi Järna!

[Valtyr]
0

okej men det är lugnt det var ju ändå bara ett kval :) hade nog lagt ner mer krut på att komma dit om det vart en riktig tävling :) vi skulle bara dit och kolla av formen lite och se om de va nåt vi skulle tänka på till stenholmen regionala, men tränaren får trimma oss lite extra på torsdag istället :)

Maja
0

Bra det, kommer ju fler tillfällen! :) Åker du till tränaren, eller kommer h*n till dig? :)

[Valtyr]
0

jag åker dit, det finns inga som kommer hem till en om man inte samlar ihop flera ekipage.

Maja
0

#26 - Ah, okej! Jo, min tränare kom ut och tränade mig en gång varje vecka eller varannan vecka när jag red för honom, då bodde han typ 30 min ifrån oss :)

[Valtyr]
0

okej, ja vissa har tur :)

[tlundegard]
0

Börjar bli riktigt sugen på att tävla nu, men måste vänta en månad iallafall.. Känns lite nervöst att jag måste starta med en av de största tävlingarna ;) (Romme nationella)

[Valtyr]
0

varför åker du inte på stenholmen regionala och värmer upp lite?

[tlundegard]
0

Dels så har vi lite problem med att få tag på transport, men tycker också att det är för tidigt. Raudur är mitt uppe i sin pälssättning och ser fortfarande ut som en liten bulle efter vilan :)

[Valtyr]
0

ska ni köpa en eller?

Vi letar också transport, det är ett jäkla krångel det här med vikter, men vi sk titta på en idag, hopas den är fin

[tlundegard]
0

Vi ska försöka laga den som vi har, men det verkar inte vara helt lätt eftersom att modellen inte tillverkas längre.. Men vi får låna grannens så länge.

[Valtyr]
0

Tror du grannen kan hyra ut sin i helgen?

Jag skulle behöva en innan helgen men har ju inte hittat nån än :(

[tlundegard]
0

Tyvärr, han lånar nog inte ut den hur som helst. Det är min morbror så vi känner ju honom.. Men statoil har transporter ;)

[Valtyr]
0

det löste sig ändå :) vi köper en helt ny ifor och återförsäljaren lånar ut en tills vi fått hem den nya :)

Josefineep
0

Red min första tävling för i år idag.

Blev en första placering i fyrgången och en andra placering i T6. RIKTIGT nöjd eftersom det var första gången vi tävlade på stång och första gången vi deltog i T6, han höll tölten utan tygelkontakt finfint! Duktiga häst!

Maja
0

#37 - Säger stort grattis igen och att jag vill se fler bilder på universums finaste skäckpojke! :)

[Valtyr]
0

Då var årets första uttagning gjord i snöstorm, Vallen kändes superfin i alla moment och vi fick 6-6.5 på tölt, skritt, trav och galopp, en 6a på första läggningen och sen jäklar tände han till, han stod och hoppade i väntan på andra läggingen ojojoj ääääntligen är vi igång igen nu ska här gå undan sa han. Han taggade till lite för mkt och vi fick till gångartsbytet till pass alldeles för sent vilket drog ner som tusan.

Vi slutade på super retliga 5.57 hade ju velat rida A klass så klart, men vi leder i alla fall inför morgondagens final :)

Nu blir det inget Romme för vår del tyvärr :( 3 hundradelar, såå irriterande :P

[tlundegard]
0

#fina poäng! Hände precis samma sak för mig på stenholmen förra våren, fick poängen 5,90 (tror jag) i fyrgång och SM-gränsen var på 6.0! Inte lika nära men ändå retligt, haha. Det var ju iallafall en bra början på säsongen ;) Hur gick det idag??

[Valtyr]
0

Hej :)

Det gick bra i finalen fick, jag har fått styrka i tölten och satsade ännu mer och fick fram mer tempo utan att tappa samling och takt 6.0 och vår första 6.5a på tölt, traven fick vi inte riktigt till samma tempo på som dagen innan men det blev 6.0 och 5.5, skritt 6.0 och nån 6.5 om jag minns rätt, galopp 3x 7.0 Skrattande och 2x6.5 passen var vi alldeles för försiktiga i fokuserade på att få fina läggningar och att han skulle hålla rätt gångart han var som sagt sjukligt taggad, han bara älskar att lägga pass det är höjdpunkten i livet typ Tungan ute så vi fick fjuttiga 5 or och 2 4.5 or Skäms men jag vet att vi kan bättre, vi fick en 6.a iaf.

Poängen slutade på 5.79 vilket är helt okej ändå och vann klassen Skrattande men det känns som att vi är lite överkvalificerade för B klass nu så jag hoppas vi får till de där 5.60 snart så vi kan gå vidare och låta någon annan vinna Tungan ute