Bomlös på islandshäst
Ni som har bomlösa sadlar till era islandshästar, vilka märken/modeller har ni?
Jag har provat en del bomlösa senaste åren (gjort illa ryggen så klarar inte av hårda bomsadlar längre) men tycker det är svårt att hitta modeller som är tillräckligt korta.. många täcker ju över hela ryggen känns det som. Nu har jag en black forest aspen, den funkar helt ok på längden, men hade varit trevligt med en ännu kortare sadel…
Så, vilka bomlösa har ni på era islandshästar? , och ni får hemskt gärna lägga in bild :)

Jag kanske har missuppfattat, men eftersom en bomlös sadel inte har bom, blir det inte själva tryckpunkten bara där man sitter, dvs att då spelar det ingen roll om sadlen är läng.
Jag har lånat en bomlös(märkte dock idag att den inte alls satt bra för den hade glidit fram en del ).
kissmekate.blogg.se
Ja det stämmer nog, till viss del iaf. Beror nog på hur hård sadel är i sig å vilken pad man har. Det är mest att jag inte tycker det ser bra ut med så långa sadlar på min häst, hon är så kort i ryggen :/ Å så blir det lätt skav i bakkant av sadeln om den ligger långt bak. Min nuvarande funkar ok, men skulle vilja ha en som är kortare och smidigare. Har funderat på Barefoot london strl 0, den ska ju va en av de kortaste man kan hitta. Men jag vet inte om sitsen är tillräckligt stor för mig.. jag brukar ha 16,5 tum i vanliga sadlar, å det har jag på min bomlösa nu, men den är ganska lång ändå. Nån som vet vad 0 på London motsvarar i sits?
#1 Vilket märke är det du har på din sadel? Liknar pfiff-sadeln som jag hade förr :) Den allra första bomlösa jag köpte :)
#3 Det där märket har jag sett förr, vet itne heller vad det är för märke :P Finns ju många sadlar som ser ut sådär :) Men kan inte minnas att min pfiff hade ett sånt märke.
Jag har provat karlsund kari flex, den va för lång. Har kollat lite på den du länkade till, men har inte sett att det finns en modell som är extra kort! :) Dock var den på tok för dyr för mig nu :/ får nog spara några år innan jag har råd med en sån.
Diddidyna har jag funderat på, nån som vet vilka ryggar en sån passar på?
Top reiter bomlös har jag provridit en gång, tyckte den va hårt att sitta i. Diddin kanske är likadan?
Min islänning har 30 cm anläggningsyta och jag behöver 17.5" i sadlar. Så vi har ett ganska stort problem.
Jag kommer lösa det så att jag köper en Star Trekk Espaniola S2 och sen finns det paneler som är 40 cm långa. Då får hästen den rörelsefriheten han behöver och jag får den sitstorleken jag behöver.
Är det nån här som har en barefoot london-sadel till sin islänning? Det är den sadel jag är mest intresserad av nu. Men är tveksam om sitsstorleken. Storlek 0 vore den mest lämpade för hästens korta rygg men frågan är om jag får plats? 174 cm lång och byxstorlek 38/40.. Jag vill hellst ha 16,5 tum sits på mina sadlar, har det på min aspen och sitter som gjuten! Vill helst inte ha större sits, möjligtvis 17 tum som mest.. Så frågan är, vilka sitsstorlekar på london motsvarar storlek 0 och storlek 1? Ni som har en london sadel, vilken storlek har ni och hur upplever ni sits-storleken?
Du kommer aldrig kunna sitta bra i en 0a om du är så lång. En 1 är nog optimalt för dig, längdmässigt skiljer det inte mycket på sadlarna.
#7 Ok, då vet jag. Jag tänkte mest att storlek 0 kanske motsvarade 16,5 tum i sitsen och storlek 1 17,5 tum eller något liknande. Större sits än 16,5-17 tum vill jag inte ha, då åker jag bara runt i sadeln utan att få det stöd jag vill ha.
Jag har haft en Top Reiter bomlös. Den hade goa knäskydd fram, men inget stöd i ryggen utan bara en padd liksom 
#9 Ok, har för mig att jag provridit en top reiter en gång, men det va några år sedan nu så minns inte så mkt av den :P Men hur är den i längden då? Passar den på kortryggade hästar? :) Har du nån erfarenhet av "diddi-dynan" ? Det ska väl va nå liknande om jag fattat rätt :) Men svårt att hitta uppgifter om hur långa dessa sadlar är, och inte så ofta de säljs beg. till ett pris man har råd med just för stunden :P
#10 Oj, det vet jag faktiskt inte. Jag tror det, men är lite osäker fakitskt. Jag har inte provat Diddi-dynan heller tyvärr.
#8 S0 motsvarar 16"-16.5" och är du så lång och har 38/40 i byxor finns det inte en möjlighet att du kan få plats i en 16" bomsadel heller. Rumpan kanske får plats men benen gör det definitivt inte och man skadar hästen mer genom att ha en för liten sits.
S1 lär bli lagom till dig och du kommer nog sitta tight i den också eftersom sadeln formar sig efter dig.
Vi har softsaddles till våra, den ene har riktigt kort rygg. Jättebekväma och hästarna verkar nöjda.
jag rider i en star-trekk dressyr http://equicoach.ebutiken.nu/deuberpartnerstartrekk-c-93.html och i en Black forest Aspen
Jag har en väldigt kortryggad islänning och har en Sensation Ride G3 Dressyr i storlek 16,5". Den är hur bra som helst! Har aldrig ridit i en skönare sadel och den ligger fantastiskt bra på min häst. Jag har alltid haft problem med att sadeln åker fram eftersom hon är ganska överbyggd, men denna sadeln ligger stilla. Den är dessutom vädigt stabil jämfört med många andra bomlösa sadlar. Jag rekommenderar den varmt :)
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
#12 Kan inte hålla med dig där. Visst är jag lång men jag sitter utmärkt i en 16,5 tum sits, det har jag just nu och den är som gjuten för mig. Både i sits och i "kåp-längd" Har även haft 3 andra sadlar i 16,5 (både bomlös å bomsadel) och jag satt lika bra i dem. Så att man har en sitsstorlek beroende på vilken byxstorlek /längd man har det tror jag inte, alla ser olika ut i kroppen och behöver olika sadlar.
#15 En sensation ride har jag varit in å kollat på många gånger, är bra sugen på en sån men tyvärr alldeles för dyr för min plånbok just nu :/ Men jag har bara hört positivt om dem! :) Kanske blir en sån i framtiden :)
Tack ni andra för era sadeltips! Jag ska kolla runt på alla modeller ni tipsat om!
15 jo värkelig er en sådan sadel alt for lång och stor til en kort is jag la inn et kort i 2010 av Eldfari som er en is med kort rygg ner han var riden i en sådan sadel men kunne inte hitta det her inne men sadelen lå på forand på bogane och for lång så den lå på bak på honom så jag solgte min och kjöpte en som passa hans rygg.
#16 softsaddles är sensationsadlarna ;D vi har G4 och G4 med G3 sits, håller med vad #14 skrev om att de inte åker fram och är väldigt stabila - man kan faktiskt använda stigbyglarna när man ska hoppa upp, jag gör det inte ofta för att spara häst och sadel, men ibland när man är ute finns inget alternativ.
Bifogar bild på själva märket, ifall de hjälper