Islandshäst iFokus

Islandshäst

Etikett: träning
Läst 1562 ggr
ebbal
0

islandhäst i för låg form

Hej! Skrattande

Jag har ett problem med den islandhästen jag är medryttare på, och det är att han går i för låg form (dvs. har går för långt ner med huvudet). I skritt, trav & galopp.

Någon som har ett tips på hur man kan få upp huvudet men att dem fortfarande ska gå i form? :)

Fjordell
1

Det huvudsakliga du ska syssla med är samling. Jag har också en islandsgrabb som har en ganska lågt ansatt hals, så jag jobbar mycket med samling, jag gör halvhalter hela tiden för att liksom plocka upp hästen. Både i skritt och i arbetstempo tölt så stannar du ofta, plocka upp hästen och fortsätt en kort bit igen, och så upprepar du. Det hela går ut på att du ska påminna hästen litegrann att han inte får tappa samlingen. Detta är dock väldigt jobbigt för hästen, så låt honom sträcka på sig och gör lite annat emellanåt.

Praefatio
0

Bortsett från #1s bra svar så kan man även rent fysiskt behöva lyfta upp huvudet på hästen ibland. Detta ska man endast göra om man rider på vanligt tränsbett eller liknande, inte med stång. Då lyfter du helt enkelt handen uppåt-framåt när hästen sänker huvudet, så att han höjer det igen. Glöm inte att driva framåt samtidigt, och sedan plocka upp hästens bakben igen om dessa tappas. Givetvis är man försiktig när man lyfter och använder en mjuk och lugn hand. Egentligen ska man kanske uttrycka det att man guidar huvudet uppåt, snarare än lyfter.

Så gör jag på min westernhäst som hemskt gärna sänker huvudet när man pressar honom lite, på inrådan från min tränare.

Uss
0

Kolla gärna hur hästens hals "sitter", kanske är han lågt byggd och behöver gå i en låg form?

Min ene pojke har ganska litet utrymme mellan …ganaschen och halsen… det finns ben där inne som tar emot och gör att han inte KAN höja halsen och hålla nosen i lod, då skulle han strypa sig. A ja, jag kan inte förklara bättre och jag säger INTE att din häst har de här problemen, men man ska vara medveten om att det finns, så man inte kräver det omöjliga av sin häst bara för att det finns tjusiga tävlingshästar som utan problem går väl resta och ändå med näsan i lod "suck"

ebbal
0

Okej, bra tipps! :D tack för era svar!

Toltaren
1

Går han under hand då? Har du någon bild? I så fall så bör du driva honom framåt in i handen, mot en stadig hand och inte bara plocka in honom. Drivning är det allra viktigast i en sån här situation, utan att hästen springer ifrån dig. Kombinera lite av de tipsen från #1, #2, #3 med mycket aktiverat säte/skänklar för att aktivera bakdelen på hästen och för att få hästen att komma upp från framdelen.