Islandshäst iFokus

Islandshäst

Etikettsjukdomar
Läst 1899 ggr
Linnah
0

Pälsätardesperation

Eftersom islandsfolk brukar kämpa med det här också, så testar jag att posta här med…

Mina ponnyer har pälsätare och efter att ha provat metod efter metod så vet jag verkligen inte vad jag ska försöka med mer -  det ger sig verkligen inte! En av dem kliar sig så hon har sår och stora delar av halsen är avskubbad och nu kliar hon sig även på huvudet, så även om jag hade kunnat bara vänta på att de släpper pälsen så känns det angeläget att behandla, plus att stallägaren är minst sagt orolig att hennes hästar ska smittas. Jag vet att det är pälsätare, eftersom jag identifierat ett djur på fölet. Stallägaren är orolig att det skulle vara skabb, men det känns väldigt otroligt att jag skulle ha fått både pälsätare och skabb på hästarna samtidigt, plus att pälsätare är väldigt vanligt medan skabb är väldigt ovanligt. Veterinären kommer dock på måndag om en vecka, så har inget hänt innan dess så får hon titta då.

Har provat etotal, det verkar eventuellt ha hjälpt på fölet som inte kliat sig mer. De andra hade det ingen effekt på.

Har behandlat dem med Switch pour-on, ska behandla igen idag men tvivlar på att det ger nån effekt eftersom pälsätarna inte är blodsugande.

Har testat att gnugga in dem med såpa enligt tips på nätet, det verkar inte ha gjort nån större effekt.

Vill inte tvätta dem med hundloppmedel etc eftersom de går på lösdrift och enda stallet är utestall, så jag vill inte behöva använda täcken.

Det tips jag har kvar som jag inte testat är att blanda ut tobak i vatten och spraya dem med, och det känns ju lite lagom bisarrt och inte helt hälsosamt…

Är det någon som har fler förslag?

Zinoida
0

Min vet tyckte att jag skulle klippa och tvätta shettisen vi hade som fått pälsätare, dock gjorde jag inte det eftersom det då fortfarande var väldigt kallt och vi har alla hästar på lösdrift.

Jag testade också med Switch, med lite tveksamt resultat. Det sista jag använde var ett medel från england, tror det ursprungligen var mot skabb. Det finns ett liknande medel i Sverige med samma innehåll, men vet inte vad det heter. Jag fick låna det av en tjej i stallet, som hade både det engelska och det svenska i sitt stallskåp :) Det funkade superbra. Jag kan kolla imorgon vad det hette, för jag har det inte i huvudet :)

Uss
0

Frontline och klippa lusränna är tips som du inte fått. Lusränna kanske är ett tips för nästa år, men ändå…

Finns ett schampo Dermocan eller något som vår förre pojke behandlades med när vi köpte honom. Hos oss fick han inte pälsätare så mer vet jag inte.

Linnah
0

Har sett tips om lusränna också, det kändes dock mest som en preventiv metod? Har hur som ingen rakapparat. Frontline har jag fått tips om på flera håll, och eftersom det var lätt att hitta på Apoteket har jag nu behandlat den värst drabbade med det. Den andra är dräktig (behandling av dräktiga rekommenderades ej) och den tredje har inte haft fler symptom sen omgångarna med Etotal så jag har inte behandlat henne mer. Tänker att jag ska skriva ihop ett inlägg om stalltips för behandling av pälsätare till en passiv blogg jag har, så att andra inte behöver gå igenom samma frustration som jag när de ska leta metoder. :) Kanske skulle vara intressant som en artikel både här och på Shetlandsponny i fokus?

may-britt
2

det midlet fra engeland het det STRONGHOLD? sen du  drypper det i  nakken på  hästen och  det fungerar.

klipp din häst och  sett tecken på och  drypp stronghold i  nakken på  den så  blir det borte:) du  moste få  stronghold av din veterinär:)

Maja
0

#3 - Artiklar är alltid välkomna! :)