den ökade tölten
Hej! Jag har presic konverterat från en snäll femgångsvalack till ett galet fyrgångssto haha ;) det är rätt stora skillnader det kan jag lova.
Mitt kära sto har, när den inte blir travtaktig, en väldigt fin tölt, problemet är dock att hon har ingen ökad tölt, än. Jag undrar hur ni med samma problem jobbar, eller har jobbat, fram den ökade tölten. 
/Agnes
ishestryttaren.blogg.se
Om hon är travtaktig är det bra att träna myyyyycket tempoväxlingar och att få aktiverat bakdelen. Jag tror också att det är jätteviktigt att träna tempoväxlingar och träna ute, gärna med draghjälp (men inte så mycket så att det blir stressigt) för att hjälpa hästen få upp tempot lite. 
Min fyrgångare är vääldigt travtraktig och det känns lättare att få lite tempo i tölten om man tar den direkt efter en galopp. Men jag vet inte om det är ett bra sätt att TRÄNA på ;D långsiktigt har nog #1 en bättre metod :D
du moste få vekk travtakten för du starter och öka trena tölt stopp tolt stopp er hon travaktig så inte trava henne mycke men fatta galopp en del:) och tölta i åpna och på volt så hon får med sine bak ben.
hon skall inte ha bots fremme men det vet du sikkert:)