Jobba på Island?
Funderar på att ta ett sabbatsår nästa år och rida järnet hemma, men nu går tankarna lite på att åka till Island och jobba, eventuellt bara över sommaren, eller ett halvår eller så.
Är det någon som har någon erfarenhet av arbete på Island i ett stall? Någon som har tips på vart man kan vända sig om man vill få kontakt med några stall? 
/Sofie
Aldrig ridit eller jobbat på Island, men kolla på http://www.nordjobb.net/ ang. sommarjobb :)
Det bästa och enklaste är väl att gå genom kontakter (nån som känner nån som känner nån, om man inte har någon närmare bekant), annars är det väl annonsering eller söka efter annonser som gäller.
Sen finns det ju mycket olika, själv har jag jobbat i ett privat stall, på en gård som en familj hade hand om. Med inridning, träning osv. Men det finns ju även turridningsföretag som söker personal, har en vän som jobbat på Eldhästar en sommar t.ex.
Det man först och främst ska vara beredd på är långa dagar med hårt jobb och att hästhållningen och synsättet inte alltid är detsamma som här. Utöver det vill jag tipsa om att försöka hitta ett ställe där du kan få hjälp med att utvecklas i ridningen (ex. hos någon duktig instruktör som håller lektioner för dig) då det finns en hel del ställen som bara vill ha någon som motionerar hästarna, inte utbildar dem. Och visst lär man sig en del på det med, att rida många olika hästar, men det är ju roligare att få chansen att utvecklas ännu mer med hjälp av en instruktör.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst
Jag var nere 5 veckor i höstas, då jag hade praktik i skolan, och jobbade på en gård på Island. Super kul, extremt lärorikt men verkligen inte vad jag hade väntat mig!
Jag la ut en annons på bukefalos och fick flera svar från island så prova där. Dock vill inte jag jobba på island men vet att det finns gårdar som söker folk och att det finns svenskar som har gårdar.