Vad krävs för en godkänd hingst?
Vad krävs för att en isis ska bli godkänd till avel egentligen? Han (Sólon) har ju inte full stam, men kommer ju från island så han måse ju vara renrasig. Och vad krävs för att föl ska bli reggade som islänningar, räcker det med att rasen är rätt eller ska de vara godkända föräldrar? Reglerna kring hästavel har ju ändrats och jag har aldrig varit insatt direkt…
Inte för att jag funderar på att avla med honom, för mycket att sätta sig in i och sen massa grejs hit och dit och papper.. näääe, skogsmulle är det ju
Men skulle vara kul att se om han ens har en chans, om han skulle råka bli riktigt fin.
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
För att en islandshäst ska bli godkänd hingst krävs det ju först och främst att han är registrerad i SIF (Svenska islandshästförbundet), om man nu ska godkänna hingsten i Sverige då… 
Men hingsten ska i alla fall, från 4 års ålder, genomgå en exteriörbedömning samt ridegenskapsbedömning. För att bli godkänd måste hingsten få en totalpoäng på minst 7,75, där man får ett medeltal för exteriören och ett för ridegenskaperna och lägger ihop dessa så man får ett totalt medeltal, där ridegenskaperna väger lite mer än exteriören. Och den poängen ska alltså vara minst 7,75 för att hingsten ska bli godkänd. Över 8,0 i totalpoäng så går hingsten in i förstaklass.
En hingst med 115 eller mer i BLUP kan dock lösa licens och få betäckningstillstånd för 10 ston från två års ålder, fram till en totalbedömning görs när hästen är fyra eller fem år. En hingst med 110-114 i BLUP kan få betäckningstillstånd för 10 ston, om man exteriörbedömer hingsten som 3-åring och han får en exteriörpoäng på minst 8,0.
En obedömd eller bedömd med icke godkänd hingst får inte lösa betäckningslicens, men den får lösa betäckningsbevis (om den är registrerad). Då går det väl efter Jordbruksverkets krav… Men samma gäller för övrigt med betäckningsrapporter och allt. Sen blir en avkomma efter en sån hingst mycket dyrare att registrera i SIF än ett föl efter en godkänd hingst.
Sen ska alla hingstar spattröntgas, och självklart vara utan anmärkningar. Så är det väl vissa andra hälsosaker och defekter som kollas upp tror jag, och en hingst kan bli bortplockad ur avel. Upptäcks det t.ex att en hingst är bärare av ärftliga defekter så tas han ur avel med omedelbar verkan.
En islandsimport får alltid registreras, oavsett om hästen inte ens har en enda känd förälder.
Tror att jag fick med det mesta, i grunden i alla fall. 
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst
Tack :)
Så Sólon, som är regristrerad och import men med ''halvt'' känd stamtavla, skulle kunna lösa betäckningsbevis, gå i avel och få sina föl registrerade i SIF som renrasiga islandsföl mot en högre avgift? Och måste i så fall spattröntgas?
Vad ligger kostnaden på röntgen, betäckningsbevis och fölets registrering på i det fallet, och vad kostar det att registrera efter godkänd hingst?
Betäckningsrapporter?
Och, för att ta Sólon som exempel igen, så skulle han kunna bli godkänd om han bara får tillräckligt högt på bedömningen, trots okänd härstamning?
Jag antar att det kävs lite mer än vad jag kan få fram på ridegenskaper för att han ska bli godkänd, även om han skulle utvecklas till en riktig snygging :P Lite kul att veta sånt här, men det är som sagt för mycet jobb för en skosmulle som mig ändå. Och vem vet, han blir kanske rent av kastrerad. Får ju se hur han sköter sig först och främst.
#2 - Tjae.. Han kan ju inte lösa betäckningslicens bara så där, det är ju ingenting som alla hingstar får. Vet du vad hans BLUP ligger på förresten? Du har ju mamma, pappa och några fler namn ur hans stam, så den är ju inte alls helt okänd.
#3 Men betäckningsbevis skulle ju gå?
Halvt okänd.. vet inget om islands stammar eller avel, såg bara att en hel del fält på pappret var tomma/finns ej eller vad där stod :)
Gissar att blupen, vad det nu är, är rätt låg eftersom den inte var utskriven på auktionspappret som en del andras var.
#4 - Suck, jag har inte sovit på lite för länge, så jag läser det jag vill läsa tror jag.. ;)
Tja, jag har ingen stenkoll på exakt hur det här fungerar, men för att en svenskfödd islandshäst ska kunna reggas som en islandshäst måste du ha stam, godkänd hingst och lite annat. Har du en hingst som inte är visad (med undantag, bland annat BLUP-hingstar) så är det alltså inte avkomman en islandshäst helt automatiskt. Det kostar väl ett par tusen för att få den DNA-testad och allt det där (ingen stenkoll på exakt alla steg man måste gå igenom, men har för mig att gejsa här på forumet har kollat upp det för hennes islandshäst som är reggad som svensk ridponny, just eftersom hans pappa inte är godkänd/visad)..
#5 Reglerna är ändrade.
Alla islandsföl ska DNA-testas för att registreras. Det kostar 600 kr/föl.
Att lösa betäckningsbevis kostar 6000 kr, det dubbla mot att lösa betäckningslicens.
Att registrera ett föl efter en godkänd hingst kostar 800 kr, att registrera ett föl efter en icke godkänd hingst (men som löst betäckningsbevis och skickar in betäckningsrapport och allt) kostar 2750 kr. Plus de 600 för DNA kontrollen då.
Är hästen importerad från Island har inte stammen någon som helst betydelse, över huvud taget, gällande nåt.
Dock ser jag ingen som helst anledning till varför man skulle avla på en obedömd hingst, om det inte är så att hingsten har en mycket bra stam, och har visat sig bra och lovande själv, men inte kan gå igenom en totalbedömning pga skada eller liknande. Tror man på hingsten som avelshingst så tycker jag helt klart det är värt att lägga pengar på träning och visning. Du måste ju inte göra det själv, det finns många proffs som tar sig an andras hästar att träna och visa på bedömning. Och i längden tjänar man ju på det om hästen ska användas i avel.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
#6 Ah, tack för infon :)
Nej, har fortfarande inga avelsplaner :) Har svårt att tro att min lilla fölis kan duga som godkänd hingst och ens då är jag för ointresserad av att ha ston och hålla på med betäckningar m.m.
Hade iofs varit trevligt om han blev godkänd, bara för att det känns kul att ha en godkänd hingst och för att det hade gett en tydligare anledning som folk skulle ha lättare att acceptera, till att inte kastrera. Otroligt goda anledningar att få honom godkänd, eller hur? ;) Men inte ens då hade jag hållt på med avel.
#7 Blir han godkänd hade han nog kunnat bli populär som avelshingst annars, med den färgen.
Dock är det ju väldigt få som kommer så långt…
Mvh Alex
Värd för Ridsport
#6 - Jasså, se där! :P
#8 Mwahahaha, då hade jag hållt en eftertraktad avelshingst och inte låtit stoägarna betäcka med honom ;)
Nej, chansen är väl rätt mager :)
#10 Du kan ju alltid exteriörbedöma honom som 3-åring i alla fall, om han verkar fin då. Så kan du ju få ett hum om ifall det skulle vara värt att skicka iväg honom på träning för en totalbedömning sen. 
Mvh Alex
Värd för Ridsport

#11 Kanske jag gör det :) Är ju kul att få en bedömning i alla fall :P Hur mycket kostar sånt, ca? några hundra?
#12 Han r fin, fast jag vet ju inte hur de ska se ut för att bli godkända :)
#12 Jag är nog tveksam till det tyvärr. Men så är jag ingen exteriördomare så jag kan ju ha fel. 
#14 En exteriörbedömning kostar 1500 kr.
Mvh Alex
Värd för Ridsport

#15 Han är lite kort o har för tjock o lågt ansatt hals i övrigt hyffsad,
väldigt bra undertramp, lite väl sluttande kors kanske, hyffsade gångarter. Min egen bedömning
Han är väldigt lik sin söta mor, som är en bra häst propertioneligt men inte vackert byggd, hon är en bra o vickt bärande häst som är jätte snabb i galoppen med bra gångarter.
Fast jag tycker ju att han är vrldes snyggaste ändå
På bilden Dròtt förra sommaren med lilla Idun vid sin sida,
Vist är mor o son lika
Har den stora turen att få bo med en hittekatt!Tungan ute
Utan djur är livet inge kul!Glad
#16 Lite det jag kunde bedöma av bilderna också.
Men det är ju klart att du tycker han är snyggast ändå, det ska du ju göra.
Vem är han efter?
Mvh Alex
Värd för Ridsport

Hjalli fra Hjalla

Hjalli är den snygge hästen som man kan se i boken lär känna din islandshäst fins några fina bilder i den boken på honnom.

Idunn är efter Gaukur frá Innri-Skeljabrekku
Så man ser hur mycket moder betyder för extriören , båda liknar sin mor i kroppen 
#20 Jo absolut, det är ju halva hästen! Så stoet har ju precis lika mycket betydelse som hingsten. 
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Hur fungerar det med poängsystemet? Stämmer det fortfarande? Behöver ett sto vara godkänt för avel för att man ska få ta föl på henne? Jag blir sååå förvirrad av detta, haha 
#22 Nej, det är ju ändrat. Nu räcker det med att en hingst är fullt avelsbedömd (om det inte är en BLUP-hingst) för att få lösa betäckningslicens. Siffrorna spelar alltså ingen som helst roll, bara hingsten genomfört en bedömning.
Man kan även lösa betäckningsbevis på en helt obedömd hingst, dock är det betydligt dyrare. Gällande ston får du avla på "vad som helst", bara det är registrerat.
Mvh Alex
Värd för Ridsport