Islandshäst iFokus

Islandshäst

Etikett: allmänt
Läst 3186 ggr
Ulrisa
0

Min bebis ska på inridning!

Ja, ev nästa lördag!…och jag är jätteorolig…tänk om han inte sköter sig…eller är ett hopplöst fall… eller skadar någon.. spränger trådar eller smiter… :-S jag vet att jag inte ska tänka så, men nu när det är så nära så blir jag nervös trots att jag väntat så länge efter denna dagen.

Hur mycket hanterade eller hur mkt kunde era hästar innan ni påbörjade eller skickade dem på inridning??

Håll alla tummar och tår för att han sköter sig och gör framsteg!

Alex
0

Vad roligt! Vart ska han? Glad

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Ulrisa
0

Han ska till Bessa ishästar här i närheten (Åmål) i en månad, sen ska jag själv träna honom (åka dit) och hemma Glad

thicha
0

hur mkt hinner dom med på en månad?

Ulrisa
0

Det beror helt på hur det fungerar och hur lyhörd Blundur är. Det jag vill att han ska kunna innan han kommer hem är att han kan de första hjälperna, alltså vara insutten på, förstå skänklar och svänga, stoppa. Sedan ska jag jobba vidare med honom själv. Och räcker det inte med en månad för att få honom dit så får han stanna längre Glad

thicha
0

Ok ja då blir priset inte så farligt än om man ska ha de helt "klara"!

Jag vill också få mina så men jag vill vara med när dom hanteras osv så jag vill inte lämna iväg..

Ulrisa
0

Nej, det förstår jag. Det vill egentligen inte jag heller, men nu hade jag turen att detta stallet bara ligger ca en halvtimmes bilfärd härifrån så jag har nu möjlighet att åka dit när som helst. Blundur är ju väldigt mycket socialt tränad så för den sakens skull är jag inte så orolig. Dock har han ju en tendens till att inte vilja röra sig alls, lite tråkig, han är liksom inte alls rädd så himla självsäker. Så det jag är orolig för är att han blir "svår" att få fram, ja att rida på… jag tror inte alls han bryr sig om varken träns, sadel ( har han redan haft flera gånger) eller ryttare på ryggen… men det är den här trögheten…

Priset är jag inte så orolig över heller, det får kosta vad det kosta vill, bara jag får honom dit som "jag vill ha honom". Och eftersom jag inte ridit in någon häst förut så vill jag inte göra det själv…

Lycka till med dina!

thicha
0

Såna är mina också men dom har inte ens fyllt 2. Det är inte mkt dom är rädda för, behöver inte binda upp el så när jag ska kratsa hovarna utan jag gör det när dom är lösa o framme i lösdriften, ljud är inget heller som skrämmer dem.. Det blir nog fart när den lär sej signalerna när de börjar longera..

Om man nu e gjord av pengar så spelar det väl ingen roll, har själv kollat runt lite och för att få en isis inriden "grund" så man kan rida! skulle gå på FRÅN ca 20.000kr och då är det inte en månad som gäller eftersom de brukar börja smått sen låta hästen få vila ett par månader för att få den att tänka till och sedan fortsätta annars blir det lite mkt för hästen.

Alex
0

#7 20'000? Då kan det inte vara bara inridning det handlar om utan lite vidareträning… Dock tar de flesta en inridningshäst minst två månader (behövs sällan mer), då det är det som krävs om grunderna ska sitta och ett pris på ca 5000 kr/månad. Vilan får väl tas hos ägaren sen, efter dessa två månader och vill ägaren sen ha hästen mer tränad får den väl köras tillbaka till tränaren efter vilan. Finns ju ingen som helst anledning till att hästen ska gå och skrota hos tränaren i några månader på vila…

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Ulrisa
0

Oj 20.000:- då förstår jag! det hade inte jag heller haft råd med! visst har jag också kollat runt, de flesta ligger runt 5000:- och det är vad dom tar även dit Blundur ska. Och han ska få sin vila han okså, fast inte där. Den får han hemma sedan. Jag får se vad utbildaren säger, antingen ska han vila efter inridningen på 4 veckor ELLER så rids han in i 4 veckor ( ev ett par till) sedan utbildar jag honom själv i ytterligare några veckor innan vila… vi får se. Enligt de jag har haft kontakt med brukar en normal inridning ta från ca 3-10 veckor beroende på häst och hur mkt de kan innan… men 20.000 hade inte jag heller velat lägga som sagt, jag är inte gjord av pengar men har sparat till den här inridningen sedan jag köpte honom (när han var ett) eftersom jag visste att denna dagen skulle komma. Först och främst är det 4 veckor som gäller sedan får vi se om det blir ytterligare några veckor. Efter inridningen  kommer jag att vidareutbilda mig OCH Blundur tillsammans med utbildaren, och även hemma.

Maja
1

När vi har tagit emot träningshästar har de kommit allt från helt ohanterade (eller ja, verkade och vaccinerade) till att de har varit insuttna. Stoet som jag har på träning nu hade de suttit på någon gång för över ett halvår sedan… Fick börja om från steg ett med henne och det är vad jag föredrar, faktiskt. :) Oj, 20.000 kr?! Det måste ju vara någonting otroligt speciellt, träning + visning kanske? Jag tar inte mycket alls, jag ser det mest som en kul sak! :)

Ulrisa
0

Ja, steg ett är väll alltid bäst Skrattande

Nu är i alla fall Blundur iväg körd, allt gick jättebra, han var så snäll. Nu väntar jag spänt på att han ska börja hanteras!

Maja
0

Åh, vad spännande! Kom ihåg att uppdatera oss om hur det går! :)