Viktbärande??
Hur är det igentligen med det? Islandshästar sägs ju vara viktbärande, men det måste ju ändå finnas någon maxvikt tänker jag. Vad är den maxvikten på? Cirka
Beror ju på hur stor hästen är, hur pass musklad och tränad den är? Vissa är mer viktbärande än andra, men över 100kg bör man väl inte utsätta dem för.
Ja det är sant.
Tack för ditt svar!
På turridning eller ridskolor brukar det vara en viktgräns på runt 90kg. Det är främst för att ovana ryttare har sämre balans än en van och det blir då jobbigare för hästen.
Okej. Tack!
Finns en artikel i senaste islandshästen, har för mig att de sa… 25% av hästens vikt, men det beror på hur hästen är byggd - kort och bred rygg och kraftiga ben kan bära mer vikt i förhållande till en lika hög/tung häst med en annan kroppsbyggnad.
Sedan beror det på ryttaren med, lång obalanserad ryttare är jobbigast.
Inte för att jag vill säga nått som kan vara fel men har fått för mig att en ryttare som är van kan vara lättare för hästen att bära en än ovan med samma vikt. Just för att den som är van vet hur man ska lägga vikterna.
Kommer ihåg vad en av mina lärare sagt "är man stor köper man en stor häst" alltså med stor häst menar hon en större islandshäst. Sen kan jag tycka att det se fel ut att långa personer rider små islandshästar även om dom är väldigt lätta.
det var nu skrevet om det i det siste is bladet:)
#6 I artikeln som nämns ovan står det också att mankhöjden har ganska lite med förmågan att bära ryttare att göra. Även storhästar kan vara ofördelaktigt byggda och behöva lättare ryttare.