Islandshäst iFokus

Islandshäst

Etikett: tävling
Läst 2164 ggr
1da98
0

Dressyr och hoppning.

Är det någon som tävlar hoppning eller dressyr på sin Islandshäst förutom jag?

Jag har tävlat i hoppning på gräsplan och innetävlingar i hoppning, änsålänge på klubb nivå.

I dressyr har jag tävlat LB på klubbmästerskap och vi VANN! :D

Alla var imponerade över att han var islandshäst, men ska jag vara ärlig så är han bättre på dressyr och hoppning än gångarter.

Mvh Ida

// Ida och marsvin.

"Djur är som vatten, det går inte att leva utan de ♥"

selfrejection
0

Jag känner en tjej som hade en valack hon tävlade dressyr med, tyvärr fick hon ta bort honom förra året. De vann också flera gånger, och ägaren som hade hästen innan kom riktigt långt har jag för mig :)

1da98
1

#1: Okej, isisar kan nog vara bra dressyrhästar. Vad jag har märkt så är de känsliga och därav kan man använda små hjälper och då får man ju högre %. Men det som kan spöka är väll gångarterna, ingen takt full trav kanske eller något sådant :P Men jag gillar inte fördommar mot Isisar för att de kan nog det mesta om dom vill och om de förstår vad man menar :)

// Ida och marsvin.

Denna kommentar har tagits bort.
selfrejection
0

# De är ju fortfarande individer precis som alla andra hästraser :) Vissa är bra på det ena och andra på det andra. Men så klart kan det bli lite snurrigt med gångarterna om hästen och ryttaren inte har kolla på dom i vanliga fall, tex pass i hoppning är väl inte det bästa.

[Scruffe]
0

Jag hade tänkt starta våran isis i dressyr nu till våren. Han hade helt enormt fin, stor trav med mycket sväv! Tyvärr fick vi ta bort honom förra veckan efter att han blev sparkad i hagen och väldigt allvarligt skadad:(

Blir så irriterad på folk som inte tycker att isisar har på hopp/ dressyr banorna att göra. De finns islandshästar med riktigt bra steg och hoppförmåga. Jag tycker att man ska se till individen /ekipaget och hur bra de utför det de ska och inte till rasen.

1da98
0

Åfy vad hemskt..

Ja jag håller med dig! :D

// Ida och marsvin.