Islandshäst iFokus

Islandshäst

Etikett: allmänt
Läst 1135 ggr
thicha
0

Medel inför sommaren?

Första sommaren för mej med hästar, så jag vill ha era bästa tips på flugmedel/myggmedel/fästingmedel..

Tänkte jag skulle fråga min hovslagare men vill även höra med er, hur ofta osv använder ni olika hovprodukter? finns ju en hel djungel med olika fett, oljor osv..

gejsa
0

Finns eg ingenting som hjälper ngt i längden. Sprutar du på ngt så kanske det hjälper i en timma sedan har det mesta dunstat bort. Tyvärr! I början använde jag allt möjligt och även gjorde egna. Men efter att ha studerat hästarna i hagen och jämfört med hästar som inte har ngt alls så har jag sett att det inte räcker så länge.

Däremot har jag märkt att vissa hästar har mer mygg, flugor osv Kanske att det är färgen på hästen som gör att dom drar till sig mer.

thicha
0

Okej

Jag måste nog ta på dem något myggmedel för jag vet hur det var med våra får förra året..

Ja el svett/blod då med tanke på flugor/myggen.

Men eftersom de har så tjock och yvig pannlugg behöver man inte huva el flugpannband? min ena har sin pannlugg som ett stort svinto uppe på huvudet och den andra är det nästan till mitten av nosgyggen och i ett sånt fall så kanske det skyddar även ögonen ?

Tycker det är så svårt vad man ska välja men jag antar att man får testa sej fram, får köpa både huvor och pannband.

gejsa
0

Jo visst kan du ha flughuvor. Det har jag med. Men går dom ute nattetid så skulle jag ta av den. Den kan ju åka på sniskan och dom går runt med det på natten och kan förstöra ögonen.

Mina tar jag in på natten pga eksem.

thicha
0

Hos oss kommer myggen fram vid skymning och är framme hela natten och försvinner vid gryningen, Såg att hööks hade ett pannband där man inte behöver ha på grimman, den tänkte jag testa eftersom min häst lyckades knäppa upp och kasta av sej grimman i en hage utan grenar och buskar! för mej är det ett mysterium, ska leta efter så naturliga flug o myggmedel sen får jag nog prova mej fram.

gejsa
0

Men du behöver inte ha ngt för myggen. Det är ju flugorna och dom är bara på dagen.

Jag har en luva som man sätter på utan grimma. Grimma är bannlyst i mina hagar. Har haft en häst som fastnat med sitt framben i en annan grimmas. Som tur var var dom lugna annars hade hon brytit benet. Så vi fick skära bort grimman.

thicha
0

Okej, usch det är så läskigt det där med grimmorna, Min var livrädd för grimman o ville absolut inte bli hämtad i hagen då vi hittade grimman i hagen…

Får se vad vi hittar på här =)

Elinormaggan
0

Jag brukar spraya med flugspray på bringan, halsen och runt skapet där flugorna(bromsarna/blinningar) är som värst. Men om det är jätte mycket flugor och liknande brukar jag slänga på flugtäcket. Annars klarar dem sig utan :)

Eftersom vi har en eksem shettis så brukar vi ta in efter det har regnat/duggat då flugorna verkligen är på hugget!

//Elinor http://skimmelochskack.blogg.se/