Islandshäst iFokus

Islandshäst

Etikett: träning
Läst 2514 ggr
740tjejen
0

Uppläggning av tränings schema

Ska få hem en Islandshäst på 18 år, Har dock stått i 2 år. Så har knappt ryggmuskler.

Hon har aldrig varit tömkörd, men tror inte det skulle vara några problem och vänja henne vid det.

Men vad mer kan man göra. Klättra har vi ingen möjlighet till då ja inte har backar just där ja bor.

Och hur hade ni lagt upp schemat.

may-britt
0

en 18 åring som har stått i  2  år och  inte ryggmusklar vill jag ha longsera och  tömekjört lite gått lite i  skogen med sen ville jag ha ridet och  jobba i  skritt i  lang lav form for och  jobba ryggmusler.

sen kan man starte och  ride mere aktiv i  trav tölt galopp men ville tatt det jätte lungt pass på  at du har en sadel som er prova ut av sadelprovar sen ryggen är jätte viktig på  en häst på  18 år så  den inte blir forstöra.

jag ville oxså  hatt en talege til den for och  kolla tenner för jag satt på noe bett:)

740tjejen
0

Hon är nyligen kollad i munnen, Hon kollas varje år av hästtandläkare. :)

Jo har också tänkt börja med skritt trav i töm. Sen får vi se hur länge jag får göra det.

Hur snabbt brukar det gå tills de får någorlunda muskler så en kan börja igen.

selfrejection
0

Min häst hade för två år sedan stått ett år och hade inte så mycket muskler kvar. Vi skrittade (uppsutten/promenader och longering) nästan hela hösten, la in fler och fler travsträckor och när vårterminen på ridskolan började kunde vi vara med på en 50min lektion.

740tjejen
0

Jo men vet inte om jag bör rida henne överhuvudtaget. jag väger tyvärr lite för mycket för en omusklad häst. Men arbete i töm och allt sånt kan vi ju göra. :)

selfrejection
0

Okej, tänkte bara berätta hur lång tid det tog för oss så har du något hum iallafall :)

740tjejen
0

Hur dåligt musklad var din. På denna känner man ryggraden väldigt väl om man tänker mitt i ryggen längs med så skiljer det kanske 1-2 cm från själva huden upp till ryggraden. Så hon är väldigt dåligt musklad.

Så när hon kommer hit ska hon även få en noga uträknad foderstat. men vad kan man ge förutom vanligt hö (analys) och lucern. plus att jag har granngårdens havrefria musli.

Höet har dessa värden.

Nån som vet vad jag bör lägga till.

ts 84%
7,5 MJ
35 gram smrp
1,6 gram Ca
1,3 gram P
0,7 gram Mg

selfrejection
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Han hade väl en del muskler kvar och det sluttade mer från ryggraden. Bifogar en bild från 2009, när det gått en månad ungefär sedan vi började. Syns kanske inte så jättebra, men jämfört med nu är det jättestor skillnad

740tjejen
0

Jo det syntes ju att han inte har så mycket muskler. Svårare påd enna för är full i vinterpäls. Så kan ju inte direkt ta kort på henne.

Men vi ska arbeta upp oss sakta men säkert. :)

selfrejection
0

Det syns ju inte lika bra med vinterpäls, men det är ändå roligt att ha bilder sedan för att jämföra så jag tycker du ska fota henne ändå :)

740tjejen
0

:) då gör ja de. :) Hon lär ju kanske svettas en del nu när vi börjar. Även om det inte är långa pass. Är det nån idé och klippa henne. Har dock på lösdrift och endast uteboxar utöver lösdriften.

selfrejection
0

Det är svårt att säga. Är det inte så att hästar som inte är i kondition, precis som människor återhämtar sig långsammare? Isåfall kanske det tar lång tid innan svetten torkar och det kan blir kallt, men samtidigt om du rakar henne kanske hon också behöver täcke.

Zinoida
0

Eftersom du tänker ta det lugnt i början skulle inte jag åtminstone klippa… Det hinner kanske bli vår och varmare väder + fällning innan du börjar jobba med henne så pass att hon blir svettig av arbetet?

740tjejen
0

Jo, de jag tänkte på klippning är att hon har lite svårt och fälla pälsen. Den sitter i regel kvar även i Augusti. Plus var full i regnskollor.

Zinoida
0

Ge henne extra b-vitamin, brukar hjälpa till med fällningen :)

740tjejen
0

Ja Tyvärr hjälper de inte på henne enligt ägaren. Hon har provat det mesta.

selfrejection
0

Du kanske kan raka henne lite senare i vår när det blivit varmare och ni kommit igång mer med träning? Då slipper hon kanske täcke och blir av med vinterpälsen.